Paulo Freire in the IFMG degrees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12143

Keywords:

Paulo Freire, Graduation, IFMG, Freirean Pedagogy

Abstract

This article aims to investigate the presence or absence of Paulo Freire in the degree courses offered at the Federal Institute of Minas Gerais (IFMG). To fulfill the objective of the research, the methodological path was initially based on the analysis of the Pedagogical Projects of the Courses (PPC's), where content analysis was used to structure the document analysis phases. Subsequently, a questionnaire was sent with possible graduates of the IFMG Licentiate courses, as a data collection instrument for this project. After analyzing the PPC's, Freire's presence was verified both explicitly and implicitly, where the largest number of appearances was through quotes that refer to the educator's ideas, but without mentioning him. In the questionnaire, it is noted that the undergraduates know Paulo Freire, and those who do not know him according to his pedagogy. Some isolated cases of criticism of the educator were noticed, but the vast majority recognize Freire's importance for education. It was found by the results achieved, that adherence to Paulo Freire by most of the undergraduates is satisfactory, but that it should be further explored, concluding that the undergraduate courses of the institution investigated use Freirean pedagogy in a shallow way.

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Author Biographies

Tamires Vilela Ferreira, Instituto Federal de Minas Gerais

Atualmente graduanda do curso de Licenciatura em Matemática no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - Campus Formiga. Bolsista no projeto de pesquisa intitulado "Paulo Freire nas licenciaturas do IFMG", vinculado ao PIBIC. No momento, estagiária na disciplina de Matemática na Escola Estadual Professor Joaquim Rodarte em Formiga/MG. Atuou como bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), tendo atuação no Ensino Médio Técnico do IFMG - Campus Formiga, no qual o programa estava vinculado a Diretoria de Educação Básica Presencial da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Área de interesse: Formação de Professores; Educação do Campo; Educação da Zona Rural

Thais Oliveira Duque, Instituto Federal de Minas Gerais

Bacharel em Administração (UNIFOR - 2006), Licenciada em Matemática (IFMG -2017) Licenciatura em Pedagogia (UNICESUMAR - 2020), Especialização em Gestão estratégica de Negócio e Logística (UNIFOR - 2007), Especialização em A Moderna Educação: Metodologias, Tendências e Foco no Aluno (PUCRS - 2022) Mestre em Administração Pública (UFLA - 2015), Membro do grupo de pesquisa Núcleo Institucional de Novas Tecnologias Aplicadas ao Ensino (NINTAE) IFMG - Campus Formiga. Atualmente professora efetiva no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - IFMG Campus Formiga

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Published

2023-05-29

How to Cite

Ferreira, T. V., & Duque, T. O. (2023). Paulo Freire in the IFMG degrees. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e12143, 1-17. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12143