The importance of reading, writing and orality in the FLE class plan: contributions to initial training and teacher literacy
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12575Keywords:
Teaching French, Foreign Language, Orality, Teaching literacy, Initial formation, Class planAbstract
Through this theoretical essay, we promote a reflection on the teaching of the teacher of French as a Foreign Language (FLE), focusing on initial training and teacher literacy, proposing a model of class plan adjustable to the various themes taught in the classroom of Basic Education highlighting orality, reading and writing. Based on the experience with the initial training of the teacher, we concentrate efforts on the importance of the elaboration of class plans, identifying the place of reading, writing and orality, focusing on the process of teaching and learning the French language and, therefore, dealing with the class plan, its importance and composition, aiming at the classroom and the teaching practice of FLE. We developed an ethnographic research, since we supported ourselves in our teaching practice in supervised internship, observing the class plans and verifying the need to better direct the students, referencing ourselves in Anecleto, Miranda, Libâneo, Reichmann, Vian Jr., Rojo, among others. Thus, we verified that we can adapt the class plan to the particularities of each class, expand, reflect and problematize the possibilities of elaboration of the plan and, in this way, contribute to the initial and continued training of the FLE teacher.
Downloads
References
ANECLETO, Úrsula Cunha; MIRANDA, Josimara Divino Oliveira. Multiletramentos e práticas de leitura, escrita e oralidade no ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica. Pontos de Interrogação - Revista de Crítica Cultural, v. 6, n. 2, p. 67-80, 2016.
ARAÚJO, Marcus de Souza; RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. A formação inicial de professores de inglês com tecnologias digitais: pesquisas em linguística aplicada. In: MAYRINK, Mônica Ferreira; ALBUQUERQUE-COSTA, Heloísa. (Orgs.) Tecnologia, formação docente e ensino de línguas em diálogo. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021. p. 21-43.
BORGES, Elaine Ferreira do Vale. Metodologia, abordagem e pedagogias de ensino de língua (s). Revista Linguagem & Ensino, v. 13, n. 2, p. 397-414, 2010.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CAVALCANTE, Lélia Adriana Daher. Plano de aula: concepções e práticas docentes. 2007. 40 f. Trabalho Monográfico (Pedagogia: formação de professores para as séries iniciais do ensino fundamental) – Curso de Pedagogia – Centro Universitário de Brasília – UNICEUB, Faculdade de Ciências da Educação – FACE, Brasília, 2007.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Asa Editores, 2001.
CORREIA, Eanes dos Santos; DA SILVA, Veleida Anahi; TAVARES, Artur César de Melo. Avaliação da aprendizagem: do castigo ao diagnóstico pelo professor. Educação, v. 5, n. 1, p. 21–28, 2016. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/2388. Acesso em: 19 mar. 2023.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio: o dicionário da Língua Portuguesa. 8ª edição. Curitiba: Positivo, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática educativa. 30ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
LIBÂNEO, José Carlos. O planejamento Escolar. Disciplinas USP – Repositório USP. 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4452090/mod_resource/content/2/Planejamento%20-%20Lib%C3%A2neo.pdf. Acesso em: 28 mar. 2023.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, [1990] 2006.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: visão geral. In: Entrevista concedida ao Jornalista Paulo Camargo, por ocasião da Conferência: Avaliação da Aprendizagem na Escola, Colégio Uirapuru, Sorocaba, SP. 2005.
MACHADO, Maria Marcondes. O diário de bordo como ferramenta fenomenológica para o pesquisador em artes cênicas. Sala Preta, v. 2, p. 260-263, 2002.
MARCHESAN, Claudia; DE LIMA, Ivanilde dos Santos. Diário de bordo: instrumento de reflexão da prática do professor da Escola Municipal Infantil Alvorada. Mostra Interativa da Produção Estudantil em Educação Científica e Tecnológica, 2017.
NASCIMENTO, Jéssica Maria Torres de Sousa; CAMPOS, Francilene Leonel. A importância da utilização de recursos didático-pedagógicos no ensino de genética em escolas públicas no Município de Parnaíba–PI (Brasil). Revista Espacios, v. 39, n. 25, p. 30-40, 2018.
NOMURA, Masa; AZENHA, João. O texto como unidade de trabalho no ensino de línguas e de tradução. Pandaemonium Germanicum, n.14. p. 218-242, 2009.
PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2001.
REICHMANN, Carla Lynn. Práticas de letramento docente no estágio supervisionado de letras estrangeiras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 12, p. 933-954, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/LdxPfyGhwsH5CS83PwyMyYq/?lang=pt. Acesso em 19 mar. 2023.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.
SANTOS, Záira Bomfante; PIMENTA, Sônia Maria Oliveira. Da semiótica social à multimodalidade: a orquestração de significados. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 12, n. 2, p. 295-324, 2014.
SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Disponível em: http://www.dma.ufv.br/downloads/MAT%20103/2015-II/slides/Rec%20Didaticos%20-%20MAT%20103%20-%202015-II.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.
SPUDEIT, Daniela. Elaboração do plano de ensino e do plano de aula. Rio de janeiro: [s.l.], 2014. Disponível em: http://www.unirio.br/cchs/eb/arquivos/licenciatura/ELABORACAO%20DO%20PLANO%20DE%20ENSINO%20E%20DO%20PLANO%20DE%20AULA.pdf/view. Acesso em: 19 mar. 2023.
TARDIF, Maurício. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARGINO, Maria das Graças. Citações e referências: facilitando sua apreensão. Intercom-Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 28, n. 1, p. 135-163, 2005.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo: Libertad, 1995.
VIAN JR, Orlando; ROJO, Roxane. Letramento multimodal e ensino de línguas: a Linguística Aplicada e suas epistemologias na cultura das mídias. Raído, v. 14, n. 36, p. 216-232, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.