Meanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12713

Keywords:

Teacher training, Teaching Physics, Pedagogical Residence

Abstract

This study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing.

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Author Biography

Ivanderson Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

É licenciado em Física (UFAL/2008) com Iniciação Científica no campo do Ensino de Ciências mediado por Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (PIBIC/CNPq - Ciclo 2007-2008). Possui Mestrado (UFAL/2010) e Doutorado em Educação (UFAL/2016) com pesquisas enfocadas na integração das TDIC ao Ensino de Ciências e na Formação de Professores/as de Física mediada por Interfaces da Internet. Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (2020/UFS - PNPD/CAPES), com estudo netnográfico acerca dos desafios das mulheres negras brasileiras se constituirem cientistas e de suas lutas para ascenderem às Bolsas de Produtividade em Pesquisa do CNPq (CA - Educação). É professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Campus Arapiraca e professor permanente dos Programas de Pós-graduação em Educação (PPGE/CEDU/UFAL); em Ensino e Formação de professores (PPGEFOP/ Campus Arapiraca/ UFAL) e do Doutorado da Rede Nordeste de Pós-graduação em Ensino (RENOEN - Polo UFAL). É professor colaborador do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM/CEDU/UFAL). É líder do Grupo de Pesquisa "Educação em Ciências e Tecnologias Afro-Latino-Americanas" (GP-ECITALAS/CNPq - http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/357670). É membro da Red Ecuatoriana de Investigación Científica Inclusiva Multidisciplinar (REICIM - https://reicim.blogspot.com/). Na graduação, trabalha desde 2009 com a orientação de Estágio Supervisionado, sobremaneira nos cursos de formação de professores de Física. Na pós-graduação, tem se concentrado em estudos teórico-metodológicos focados nos processos formativos baseados no desenvolvimento científico e tecnológico afro-latino-americano; bem como na análise e no desenvolvimento de possibilidades teórico-metodológicas de Ensino de Ciências afrocentradas e/ou emergentes da cultura dos povos originários da América Latina. No campo da extensão universitária têm produzido iniciativas no formato de intervenções sociais que buscam disseminar os conhecimentos produzidos dentro do GP-ECITALAS/CNPq.

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Published

2023-10-19

How to Cite

Silva, I. P. da. (2023). Meanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency Program. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e12713, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12713