Meanings of Physics Residents about the first experience with the Pedagogical Residency Program
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12713Keywords:
Teacher training, Teaching Physics, Pedagogical ResidenceAbstract
This study analyzed the conceptions of Physics residents at the Federal University of Alagoas about the experiences developed in the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) implemented by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in 2018 in their schools, one on a regular shift and two on a full-time basis. This is a case study of a quantitative and qualitative nature. The data collection instrument was developed on Google Forms, it was structured with three closed and nine open questions, forwarded to the 30 residents and 26 responses were returned. These were analyzed in the light of descriptive statistics and textual discursive analysis. As a result, two metatexts were produced. The first focused on the contributions of the PRP to strengthening the teaching identity of residents through the pillars of training through research and the relationship between theory and practice. The second metatext focused on the difficulties faced by residents in the face of bureaucracy, inflexibility and obstacles to PRP financing.
Downloads
References
ALVES, T. N.; CARDOSO, G. S.; SILVA, I. P. Projetos com interfaces da Web 2.0 no Programa de Residência Pedagógica de Física da Universidade Federal de Alagoas. Revista EDaPECI, v. 20, p. 58-67, 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/13680 Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.213680.58-67
BARBOSA, J. I. L.; FIREMAN, E. C.; SERRA, K. C. A Formação do professor de Física na UFAL: as intenções e preocupações dos egressos. In: XVII SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, São Luiz - Maranhão. Anais... São Luiz-MA, 2007.
CAPES. Edital nº 06/2018, Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2018a.
CAPES. Ofício Circular nº 5/2018-CAL/CGDOC/DEB/CAPES. Substituição de participantes do Programa Residência Pedagógica na Plataforma Freire, 2018b.
COSTA, M. S. et al. Criação e validação do blog “Física Básica”: um produto educacional emergente do Programa de Residência Pedagógica. Paidéi@, v. 12, p. 81-92, 2020. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/1119 Acesso em: 22 set. 2020.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.
GANDIN, D. Planejamento participativo na escola. Rio de Janeiro: Edições Loyola, 2002.
LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2018.
LOCATELLI, C.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Quem são os atuais estudantes das licenciaturas no Brasil? Perfil socioeconômico e relação com o magistério. Cadernos de Pesquisa, v. 26, n. 3, p. 225-243, 2019. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12767 Acesso em: 22 set. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p225-243
MERCADO, L. P. L.; REGO, A. P. M. Auroria e Propriedade Intelectual. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED. (Org.). Ética e Pesquisa em Educação: subsídios Volume 3. 1ed.Rio de Janeiro: ANPED, 2023, v. 3, p. 49-62
MERCADO, L. P. L. Plágio e Autoplágio. Ética e Pesquisa em Educação: subsídios. 1ed.Rio de Janeiro: Anped, 2019, v. 1, p. 154-165.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação (Bauru), v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04.pdf Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo constitutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, São Paulo, v.12, n.1, abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
NUNES, E. T. As potencialidades da experimentação através da videoanálise para o ensino de Física no ensino médio por meio do Software Tracker. Dissertação (Mestrado em Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Alagoas, 2020. Disponível em: https://cedu.ufal.br/pos-graduacao/mestrado-em-ensino-de-ciencias-e-matematica/documentos/dissertacoes-defendidas-1/2017-2020/2020/dissertacao-emanuelly-versao-final.pdf/view Acesso em: 22 set. 2020.
PEREIRA, J. C. Análise de dados qualitativos: estratégias metodológicas para as ciências da saúde, humanas e sociais. 3ª ed. São Paulo: EdUSP, 2004
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LÚCIO, M. P. Metodologia de Pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013
SANTOS, Bianca Martins et al. Reflexões quanto às motivações dos alunos da licenciatura em física da UFAC para participar dos programas: PIBID e Residência Pedagógica. Formação@ docente, v. 12, n. 1, p. 187-202, 2020.
SILVA, I. P. et al. Relação teoria/prática, interdisciplinaridade e educação pela pesquisa: reflexões à luz da experiência da residência pedagógica em Física, na Universidade Federal de Alagoas. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 5, p. 130-151, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2690 Acesso em: 22 set. 2020.
SILVA, I. P. O estágio de docência online no curso de física licenciatura modalidade a distância da UFAL: formando recursos humanos para além dos muros da escola. Revista EDaPECI, v. 11, p. 21-45, 2012. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/876 Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2012.11.11876.%25p
SILVA, I. P.; NUNES, E. T.; MERCADO, L. P. L. Experimentos virtuais no estágio supervisionado de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 1115-1144, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n3p1115 Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1115
SILVA, I. P.; ROCHA, F. D. B. Implicações do uso do whatsapp na educação. Revista EDaPECI, v. 17, n. 2, p. 161-174, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/5615 Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2017.17.25615.161-174
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Vozes, 2012.
UFAL. Projeto Institucional de Residência Pedagógica. Universidade Federal de Alagoas, 2017.
VIVELA, P. S. J. et al. Reflexões sobre a formação inicial de professores de Física na UFMA. REnCiMa: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 5, p. 261-280, 2020. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2540 Acesso em: 22 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v11i5.2540
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.