Presentation: Teacher training in a culture of peace, sustainability, solidarity and social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12896

Keywords:

Culture of Peace, Teacher Training, Social Justice, Solidarity, Sustainability

Abstract

The theme of this dossier is based on the importance of answering the question: What is the role of education in the reconstruction of increasingly democratic societies in terms of peace, sustainability, solidarity and social justice? From this perspective, the Revista Iniciação à Docência (RID) presents the thematic Dossier “Training teachers in a culture of peace, sustainability, solidarity and social justice.” With the aim of publicizing and disseminating articles and theoretical essays that can provoke reflection on the subject in question, especially with regard to teacher training in today's society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana do Nascimento Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRJ). Professora Adjunta do Departamento de Ciências Biológicas (UESB) e do PPG.ECFP da UESB, campus de Jequié. Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Estudo em Educação Ambiental e Formação de Professores (GPEA-FP).

María Alcantud-Diaz, Universitat de València

Doctora en Filología Inglesa por la Universitat de València (España). Profesora contratada doctora en el Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Facultat de Magisteri  (UV) donde también es vicedecana de Internacionalización y Cooperación. Fundadora del grupo de investigación TALIS.

José Beltrán-Llavador, Universitat de València

Doctor en Filosofía. Profesor e investigador del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València. Miembro de RIAIPE: Red Iberoamericana de Investigación en políticas educativas y del comité de investigación de Sociología de la Educación (CI 13) en la Federación Española de Sociología (FES). Forma parte del grupo de CLACSO Universidades y Políticas de Educación Superior.

References

ALCANTUD-DÍAZ, María (coord.). Research, Teaching and Actions in Higher Education on the UN Sustainable Development Goals. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing , 2021.

ARNOVE, Robert F.; TORRES, Carlos Alberto; FRANZ, Stepehen. Educación comparada. La dialéctica de los global y lo local. Valencia: Tirant lo Blanch, 2016.

COMISSÃO INTERNACIONAL SOBRE O FUTURO DA EDUCAÇÃO. Re-imaginar juntos os nossos futuros: um novo contrato social para a educação. 2021. Paris: UNESCO.

COMISSÃO MUNDIAL DO AMBIENTE E DO DESENVOLVIMENTO. O nosso futuro comum. Assembleia Geral das Nações Unidas, 1987.

DEWEY, John. Mi credo pedagógico. León: Universidad de León, 1997. [Texto nas duas línguas, com introdução de José Beltrán-Llavador e Francisco Beltrán-Llavador. Tradução de Fernando Beltrán-Llavador].

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

LATOUR, Bruno. Onde estou?: Lições do confinamento para uso dos terrestres. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

MOLINA-LUQUE, Fidel. El nuevo contrato social entre generaciones. Elogio de la profiguración. Madrid: Catarata, 2021.

MORIN, Edgar; Aboussalam, Sabah. É hora de mudarmos de via - As lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 2020.

UNESCO. Repensar a educação: rumo a um bem comum global? Paris: UNESCO, 2015.

Published

2023-06-26

How to Cite

Silva, S. do N., Alcantud-Diaz, . M., & Beltrán-Llavador, J. (2023). Presentation: Teacher training in a culture of peace, sustainability, solidarity and social justice. Revista De Iniciação à Docência, 8(1), e12896, 1-6. https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12896

Issue

Section

Dossiê: Cultura de paz