Saberes Docentes no Ensino Superior: Desafios e Tendências
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14658Keywords:
Teaching knowledge, Higher education, Experience reportAbstract
This experiential account highlights the intricate nature of educational practice in the context of higher education. By investigating the challenges faced by teachers, ranging from the need to adapt to contemporary demands to the search for effective pedagogical methods, the analysis emphasizes the importance of continuous development of pedagogical knowledge. Grounded in the work of Defendi and Martins (2016) and motivated by a lecture delivered in the course "Teaching in Higher Education," offered within the framework of the graduate program in Scientific Education and Teacher Training (PPGECFP) at the State University of Southwest Bahia, Jequié campus, this study explores and analyzes two complex dimensions of university teaching: inherent challenges and trends that influence educational practice in this context.
Downloads
References
BRANCHER, Vantoir Roberto; MEDEIROS, Bruna de Assunção. Inclusão e diversidade: repensando saberes e fazeres na educação profissional, técnica e tecnológica. São Paulo: Paco Editorial, 2016.
CARVALHO, Maria Aparecida Alves Sobreira; XIMENES, Veronica Morais. Os impactos dos estigmas e preconceitos nos saberes docentes da educação superior. Encontros Universitários da UFC, v. 7, n. 14, 2022. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/eu/article/view/89507. Acesso em: 19 mar. 2023.
CASTANHO, Denise Molon; FREITAS, Soraia Napoleão. Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, n. 27, p. 1-4, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4350. Acesso em: 19 mar. 2024.
CERUTTI, Elisabete; NOGARO, Arnaldo. Desafios docentes no ensino superior: entre a intencionalidade pedagógica e a inserção da tecnologia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1592-1609, 2017. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.3.2017.9119
COSTA, José Roberto; PAVANELLO, Regina Maria. O desenvolvimento profissional docente: um processo contínuo de aperfeiçoamento de professores. In: Anais do VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática. Canoas, Rio Grande do Sul, RS: ULBRA, 2013. Disponível em: http://www.conferencias.ulbra.br/index.php/ciem/vi/paper/viewFile/591/518#:~:text=O%20desenvolvimento%20profissional%20docente%20inclui,educa%C3%A7%C3%A3o%20nas%20salas%20de%20aula. Acesso em: 06 de mai. 2024.
CUNHA, Maria Isabel da. A docência como ação complexa: o papel da didática na formação de professores. In: ROMANOWSKI, Joana Paulin; MARTINS, Pura Lucia Oliver; JUNQUEIRA, Sergio Rogerio Azevedo (org.). Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, p. 31-42, 2004.
DEFENDI, Cristina Lopomo; MARTINS, Sirlem da Silva. A importância dos saberes docentes no ensino superior. Revista Metalinguagem, v. 1, n. 6, p. 121-139, 2016.
FERREIRA, José Brites. Globalização e ensino superior: a discussão de Bolonha. Perspectiva, v. 24, n. 01, p. 229-244, 2006. https://doi.org/10.5007/%25x
FERREIRA, Marco Paulo Maia. O professor do ensino superior na era da globalização. Revista Iberoamericana de Educación, v. 50, n. 5, p. 1-10, 2009. https://doi.org/10.35362/rie5051908
FINI, Maria Inês. Inovações no ensino Superior. Metodologias inovadoras de aprendizagem e suas relações com o mundo do trabalho: desafios para a transformação de uma cultura. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 176-183, 2018. https://doi.org/10.13058/raep.2018.v19n1.982
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
GALLO, Solange Aparecida; BARROS, Ayrla Morganna Rodrigues; CARVALHO, Ianan Eugênia de; LAET, Lucas Estevão Fernandes; SILVA, Tatiana Petúlia Araújo da. Metodologias ativas e tecnologia na educação. Revista Ilustração, v. 5, n. 1, p. 27-36, 2024. https://doi.org/10.46550/ilustracao.v5i1.245
GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Rio Grande do Sul: Unijuí, 1998.
GUSMÃO, Neusa Maria Mendes. Desafios da diversidade na escola. Mediações-Revista de Ciências Sociais, v. 5, n. 2, p. 9-28, 2000. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/janeiro2014/otp_artigos/desafios_diversidade_esc.pdf. Acesso em: 19 mar. 2024.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus Editora, 2007.
MOROSINI, Marília Costa. Qualidade na educação superior: tendências do século. Estudos em avaliação educacional, v. 20, n. 43, p. 165-186, 2009. https://doi.org/10.18222/eae204320092043
OLIVEIRA, Adriana Rivoire Menelli de. Inovação no ensino superior–desafios e perspectivas nos espaços acadêmicos. Repositório Institucional da UFSC, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/131697. Acesso em: 18 fev. 2024.
OLIVEIRA, Anna Augusta Sampaio de; LEITE, Lucia Pereira. Construção de um sistema educacional inclusivo: um desafio político-pedagógico. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 15, n. 57, p. 511-524, 2007. https://doi.org/10.1590/S0104-40362007000400004
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2002
SAMPAIO, Helena. Diversidade e diferenciação no ensino superior no Brasil: conceitos para discussão. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 29, n. 84, p. 43-55, 2014. https://doi.org/10.1590/S0102-69092014000100003
SANTOS, Leonor. Diferenciação pedagógica: um desafio a enfrentar. Noesis, v. 79, p. 52-57, 2009. Disponível em: http://moodle.cfetvl.net/pluginfile.php/391/mod_resource/content/2/Diferenciacao%2020Pedagogica%2020Noesis%2C%20Leonor%20Santos.pdf. Acesso em: 19 mar. 2024.
SHULMAN, Lee S. Pedagogies. Liberal education, Chicago v91 n2 p18-25, 2005. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ697350 . Acesso em: 19 mar. 2024.
SILVA, Salete. Aprendizagem ativa. Revista Educação. v. 257, 2013. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2013/07/15/aprendizagem-ativa/. Acesso em: 19mar.2024
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2008.
TEODORO, António. Educação superior e inclusão, tendências e desafios no século XXI. Revista Temas em Educação, v. 22, n. 2, p. 225-238, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/17785. Acesso em: 19 mar. 2024.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Acesso em: 15 jan.2024
ZABALZA, Miguel Angel. Competencias docentes del profesorado universitário. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea Ediciones, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.