The workshop as an educational space and enabler of education for ethnic-racial relations in teacher training: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14699

Keywords:

Teacher training, Pedagogical workshop, Ethnic-racial relations

Abstract

This text discusses the Workshop as a didactic tool and enabler of education for ethnic-racial relations in the field of teacher training. Our study is characterized as an experience report, aimed at discussing the development of the Workshop conducted within the scope of Law 10.639/03, which makes the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture mandatory in public and private educational institutions. After 21 years of this important legal milestone, our reflections aim to highlight the potential of this activity as an educational space and promoter of learning, knowledge exchange, and also epistemological transgression. Entitled “Pedagogical Practice: The Silenced Prejudice,” the Workshop was the result of a practical proposal from the curriculum component Thematic Seminars (TSs) of a Specialization course in Education and Ethnic-Racial Relations at a university in Bahia. The results of the Workshop’s applicability demonstrate the need to address this discussion in teacher training, as well as the urgency of fostering the debate from the perspective of an effective anti-racist education in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joelson Alves Onofre, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre em Educação (UFBA). Professor Assistente da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/DCIE). Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Relações Étnico Raciais e Alteridade (UFOP/CNPq) e Grupo de Pesquisa Baobá: Grupo de Estudos em Ancestralidade e Pensamento De(s)colonial (IFBA). E-mail: jaonofrecp@yahoo.com.br

References

ALVES, Luciana; TEIXEIRA, Daniel; SANTOS, Winnie Nascimento dos. Educação da infância e combate ao racismo: a implementação da Lei n° 10.639/2003 na percepção de professores. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 103, n. 264, p. 450–465, 2022. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4897/4150. Acesso em: 15 fev. 2024.

ANDRADE, Genilsa Soares de; BISOL, Benedetta. Relações étnico-raciais: uma temática transversal para a formação de professores. Estudo exploratório sobre Instituições de Ensino Superior na região Centro-Oeste. Interfaces da Educação, v. 12, n. 34, p. 93–118, 2021. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/4465/4327. Acesso em: 20 fev. 2024.

BRASIL. Lei n. 10.639/03, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico raciais e para o ensino da História afro-brasileira e africana. Brasília/DF: SECAD/ME, 2004.Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jun. 2024.

CARVALHO, Daniela Melo da Silva; FRANÇA, Dalila Xavier de. Estratégias de enfrentamento do racismo na escola: uma revisão integrativa. Educação & Formação, v. v. 4, n. 12, p. 148–168, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/974/1313. Acesso em: 15 mar. 2024.

CAVALLEIRO, Eliane. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; FERREIRA, Anne de Matos Souza. A ERER na educação básica: o trato com a diversidade cultura em uma escola paraense (2014-2020). Interfaces da Educação, v. v. 13, n. n. 39, p. 525–546, 2023. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/6082/5507. Acesso em: 25 jan. 2024.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A cor ausente. Belo Horizonte: Mazza, 2006.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; SILVEIRA, Maria Luiza Nunes da; BRITO, Nicelma Josenila Costa de. O curso de licenciatura em pedagogia do IFPA: contribuições para a formação inicial de professores (as) para a educação das relações étnico-raciais. Revista Amazônida, v. 8, n. 1, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v8i1.11529. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/11529. Acesso em: 23 mar. 2024.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREITAS, Tiago Moraes de; CASTRO, Francisco Mirtiel Frankson Moura. Formação docente na perspectiva da educação para as relações étnico-raciais : a insurgência contemporânea de uma aprendizagem da docência antirracista. Educação em Foco, v. ano 27, n. 51, p. 1–31, 2024. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7095/5081. Acesso em: 25 fev. 2024.

FRIGÉRIO, Regina Célia. Oficinas pedagógicas de geografia: costurando narrativas de experiências da vida docente. 2018. 213 f. Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1063933. Acesso em: 21 jan. 2024.

GOMES, Nilma Lino. Educação cidadã, etnia e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, Eliane (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. 4. ed. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 83-96.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília-DF: MEC/SECAD, 2005. p. 39-62 (Coleção Educação para Todos).

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, Jan/Abr 2012. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/gomes.htm. Acesso em: 14 abr. 2024.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 223-246. (Coleção Cultura Negra e Identidades)

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Racismo e antirracismo no Brasil. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

MARQUES, Eugenia Portela de Siqueira; ALMEIDA, Fernanda Alexandrina de; SILVA, Wilker Solidade. A percepção do preconceito e da discriminação racial no ambiente escolar. Interfaces da Educação, v. 5, n. 14, p. 47–67, 2014. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/461. Acesso em: 10 abr. 2024.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: BRANDÃO, André Augusto (org.). Programa de educação sobre o negro na sociedade brasileira. Cadernos Penesb, Niterói, n. 5, p. 17-33, 2003.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006.

PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura, v. 14 maio/ag, n. 2, p. 77–88, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16. Acesso em: 23 jan. 2024.

PIMENTA, Joseilma Santos. A importância de uma política de ação afirmativa na educação brasileira: a lei 10.639/03. ANAIS do Seminário Sul-mato-grossense em Educação, Gênero, Raça e Etnia, [S. l.], v. 2, n. 2, 2020. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/mseducacaogeneroracaetnia/article/view/6767. Acesso em: 17 abr. 2024.

PINHEIRO, Bárbara Carine. Como ser um educador antirracista. 2. ed. São Paulo: Planeta, 2023.

PAULI, Marieli Maria; SIMÕES, Bruno dos Santos. A oficina pedagógica como possibilidade para ensinar Geografia nos anos iniciais: um olhar para o lugar. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1–19, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5184/4376. Acesso em: 20 jan. 2024.

SILVA, Bárbara Rainara Maia.; CRUZ, Silvia Helena Vieira. Educação das relações étnico-raciais na formação docente: o curso de Pedagogia da UFC em foco. Debates em Educação, v. 14, p. 492–516, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12666/9671. Acesso em: 29 jan. 2024.

TRANCOSO, Joelma dos Santos Rocha; LUCAS, Juliana Melo Rodrigues; PINTO, Antonio Henrique. Formação de professores: (re)construindo sentidos e fazeres na educação para as relações étnico-raciais. Revista Teias, v. v. 23, n. n. 71, p. 113–128, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/70211/43958. Acesso em: 20 abr. 2024.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educacao e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 705–718, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/wqb8HvXMVG8C8KD7hKn5Tms/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 jul. 2024.

VERRANGIA, Douglas. A educação das relações étnico-raciais: uma proposta teórico-metodológica para a desconstrução de estereótipos na educação em Ciências e Biologia. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 15, nesp.2, p. 492–512, 2022. DOI: 10.46667/renbio.v15inesp2.782. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/782. Acesso em: 2 jul. 2024.

Published

2024-07-24

How to Cite

Onofre, J. A. (2024). The workshop as an educational space and enabler of education for ethnic-racial relations in teacher training: an experience report. Revista De Iniciação à Docência, 9(1), e14699, 1-18. https://doi.org/10.22481/riduesb.v9i1.14699