Reflexões entre a prática e a teoria a partir de olhares de bolsistas do Pibid aplicados em escolas da rede pública municipal de Porto Alegre/RS
DOI:
https://doi.org/10.22481/rid-uesb.v5i2.7164Keywords:
Education; Teacher Education; Bachelor's Degree.Abstract
The article presents the constituent elements of three experience reports of the Subproject Letters: Portuguese Language/Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships - PIBID, of the State University of Rio Grande do Sul (Uergs), from 2018 to 2019, held at the Timbaúva/EMEF Municipal Elementary School and the Municipal Center for Worker Education - CMET - Paulo Freire (Youth and Adult Education), both in Porto Alegre/RS. It aims to report the perceptions experienced by the students of initiation to teaching, from the planning and elaboration of the projects to the methodological application of these in the classroom, through workshops and experiences aimed at transforming education. Thus, from the reflection of the theoretical framework used and its application in the subproject, skills of textual production, reading and orality were developed, which empowered students to linguistic reflection of genders, based on the perception and critical and social transformation, therefore, remaining its trails in schools. Thus, PIBID stimulates teachers and students, through the articulation and reflection between theory and practice, causing learning and experiences are significant exchanges.
Downloads
References
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria GAB n. 45, de 12 de março de 2018. Dispõe sobre a concessão de bolsas e o regime de colaboração no Programa de Residência Pedagógica e no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília/DF: CAPES, 2018. Disponível em: https://www1.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/16032018_Portaria_45_Regulamento_PIBID_e_Residencia_ Pedagogica_SITE.pdf. Acesso em 30 set. 2019.
BRASIL, L. D. B. Lei 9.394/96. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília/DF: MEC, 1996.
CAVALCANTE, M. Interdisciplinaridade: um avanço na educação. Nova Escola, 2004, p. 52-55.
DELL’ISOLA, R. L. P. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro/RJ: Lucerna, 2007.
DOS SANTOS, M. S. et al. Retextualização em sala de aula: da leitura de um conto à criação de um roteiro, uma experi (viv)ência pibid. In: IX SIEPEX-IX Salão Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2019.
DUSSEL, E. Filosofia da libertação: crítica à ideologia da exclusão. São Paulo/SP: Paulus, 2005.
FAZENDA, I. C. A.; CASADEI, S. R. Natureza e Interdisciplinaridade: reflexões para a Educação Básica. Interdisciplinaridade. Revista do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade, n. 2, 2012, p. 43-71.
FREIRE, P. Educação de adultos: algumas reflexões. In: GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. (Orgs). Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. São Paulo/SP: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
______. Pedagogia da autonomia: saberesnecessários à pratica educativa. 29º edição. São Paulo/SP. Paz e Terra, 1996.
GRASSI, A. C. et al. CMET Paulo Freire: 30 anos de vidas. Revista CMET Paulo Freire: 30 anos de educação, n. 1, 2019, p. 6-7.
HEGEL, G. W. F. Princípios da filosofia do Direito. 1997.
LEAL, R. B. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, v. 37, n. 3, 2005, p. 1-6.
LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. In LIBÂNEO, J. C. Democratização da Escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo/SP: Edições Loyola, 1995, p. 19-44.
MATTOS, P. A. P.; PEREIRA, R. S.R. Por uma poética dos saberes. Revista CMET Paulo Freire: 30 anos de educação, n. 1, 2019, p. 8-10.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo/SP: Cortez, 2001.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo/SP: EPU, 1999.
MORIN, E. et al. Os setes saberes necessários à educação do futuro. São Paulo/SP: Cortez Editora, 2014.
RINCK, F.; MANSOUR, L. Letramento na era digital: o copiar-colar dos estudantes. Raído, v. 8, n. 16, 2014, p. 15-32.