Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas

Authors

  • Renata Fernandes de Matos

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8314

Keywords:

Teaching Strategies; Science Teaching; Teacher Education; Graduation.

Abstract

The study analyzes the contributions of academic monitoring activity to the teaching-learning process in a Biological Sciences course. Its development was based on qualitative research using the descriptive method. The target audience was students of a Biological Sciences Degree course from an inland campus linked to the State University of Ceará. Data collection took place through the application of questionnaires, taking as a researched group 90 students distributed in all semesters of the course. Based on the results obtained in the analysis, it is highlighted that monitoring provides valuable contributions to teaching and learning, with students receiving recurrent assistance, above all, for questions of greater proportions. Students have positively evaluated the work developed by the monitors, highlighting that they feel comfortable being accompanied by them, which results in the demand for monitoring for a series of disciplines throughout the course. It is concluded that monitoring is a viable activity for the development of teaching learning in the scope of Biological Sciences.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, T. O. A monitoria acadêmica na percepção dos graduandos de enfermagem. Revista de Enfermagem da UERJ, v. 22, n. 5, p. 507-512, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011. p. 229.

BENIGNO, A. P. A.; LIMA, A. C. S.; OLIVEIRA, E. C.; OLIVEIRA, P. C. C. A atividade de monitoria no ensino de Química: estudo de caso do IFAL Campus Murici. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA; ENCONTRO DE EDUCAÇÃO QUÍMICA DA BAHIA, 16, 10, 2012. Anais... Salvador/BA: UFBA, 2012.

BOTELHO, L. V.; LOURENÇO, A. E. P.; LACERDA, M. G.; WOLLZ, L. E. B. Monitoria acadêmica e formação profissional em saúde: uma revisão integrativa. ABCS Health Sciences, v. 44, n. 1, 2019, p. 67-74.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Lei n° 510 de 07 de abril de 2016. Brasília/DF, 07. dez. 2016.

FARIAS, J. P. A monitoria como prática colaborativa na Universidade. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2013.

FERNANDES, N. C.; CUNHA, R. R.; BRANDÃO, A. F.; CUNHA, L. L.; BARBOSA, P. D.; SILVA, C. O.; SILVA, M. S. A. Monitoria acadêmica e o cuidado da pessoa com Estomia: relato de experiência. Revista Mineira de Enfermagem, v. 19, n. 2, 2015, p. 238-241.

FIGUEIREDO, T. C.; FILIPPIN, N. T.; VENDRUSCULO, A. P. Percepção dos discentes de fisioterapia acerca da monitoria acadêmica. Fisioterapia Brasil, v. 17, n. 5, 2016, p. 450-456.

FURTADO, O. S.; DUARTE, A. F. V.; ALMEIDA, E. A.; OLIVEIRA, R. G. Contribuições da monitoria para desenvolvimento de habilidades e formação de competências pedagógicas. In: V Congresso Nacional de Educação, Recife/PE, 2017. Disponível em:

<http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV117_MD1_SA16_ID5867_12092018173606.pdf>.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo/SP: Atlas, 2010.

JESUS, D. M. O.; MANCEBO, R. C.; PINTO, F. I. P.; BARROS, G. V. E. Programas de monitorias: um estudo de caso em uma IFES. Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 6, n. 4. 2012, p. 61-86.

LINS, D. 2007. Ser Monitor. Faculdade Mauricio de Nassau.

Disponível em <http://mauriciodenassau.edu.br/artigo/exibir/cid>: Acesso em: 28 abr. 2020.

MATOSO, L. M. L. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência do monitor. Revista Científica da Escola da Saúde, v. 3, n. 2, 2014, p. 77-83.

MENZEL, T. C. Monitoria na área da zoologia de invertebrados: uma possibilidade de ensino e aprendizagem. Anais.... III CIECITEC, Santo Ângelo/RS, 2015, p. 10-12.

NATÁRIO, E. G.; SANTOS, A. A. A. Programa de monitores para o ensino superior. Estudo de Psicologia, v. 27, n. 3, 2010, p. 64 74.

NATÁRIO, E. G. Programa de Monitores para Atuação no Ensino Superior: Proposta de Intervenção. 142 f. Tese (Doutorado)– Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2001.

NETO, J. G. P.; PARENTE, N. N.; FRAGA, W. B. Uma análise das concepções discentes acerca da monitoria no curso de licenciatura em Física no IFCE. Revista Docência do Ensino Superior, v. 9, n. 1, 2019, p. 1-16.

NUNES, J. B. C. Monitoria acadêmica: espaço de formação. Natal/RN: EDUFRN, 2007, p. 45-58.

SCHNEIDER, M. S. P. S. Monitoria: instrumento para trabalhar com a diversidade de conhecimento em sala de aula. Revista Eletrônica Espaço Acadêmico, v. mensal, 2006, p. 65.

SCHNEIDER, E. M.; FUJII, R. A. X; CORAZZA, M. J. Pesquisas quali-quantitativas: contribuições para a pesquisa em ensino de ciências. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, 2017, p. 569-584.

SILVA, R. N.; BELO, M. L. M. Experiências e reflexões de monitoria: contribuição ao ensino-aprendizagem. Scientia Plena, v. 8, n. 7, 2012, p. 15-18.

SILVA, L. B; PAULINO, W. M; MACEDO, O. J. V. Contribuições da monitoria no processo de construção da identidade docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2, Campina Grande/PB. Atas... Campina Grande/PB: 2015. Disponível em:

<http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/anais.php>. Acesso em: 23 mar. 2020.

SCHMITT, M. D.; RIBEIRO, M. C.; ADAMY, E. K.; BRUM, M. L. B.; ZANOTELLI, S. S. Contribuições da monitoria em semiologia e semiotécnica para a formação do enfermeiro: relato de experiência. Revista Cidadania em Ação: Extensão e Cultura, v. 7, n. 3, 2013, p. 1-8.

SOARES, M. A. A.; SANTOS, K. F. A monitoria como subsídio ao processo de ensino-aprendizagem: O caso da disciplina Administração Financeira no CCHSAUFPB. In: Encontro de iniciação à docência, 2008. Disponível em:

<http://www.prac.ufpb.br/anais/xenex_xienid/xi_enid/monitoriapet/ANAIS/Area4/4CCHSADCSAMT04.pdf>. Acesso: 25 fev. 2020.

SOUZA, R. O.; GOMES, A. R. A eficácia da monitoria no processo de aprendizagem visando a permanência do aluno na IES. Revista Interdisciplinar do Pensamento Científico, v. 1, n. 2, 2015, p. 35-40.

UNIDERP. Regulamentação do programa de monitoria de ensino da Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal.

Disponível em: http://www.uniderp.br/ver_pagina.aspx? Acesso em: 12 mar. 2020.

VICENZI, C. B.; CONTO, F.; FLORES, M. E.; ROVANI, G.; FERRAZ, S. C. C.; MAROSTEGA, M. G. A monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Revista Ciência em Extensão, v. 12, n. 3, 2016, p. 88-94.

Published

2021-03-28

How to Cite

Matos, R. F. de. (2021). Monitoria acadêmica e o auxílio ao ensino-aprendizagem em um curso de Ciências Biológicas. Revista De Iniciação à Docência, 5(3), 51 - 61. https://doi.org/10.22481/riduesb.v5i3.8314