Early education teachers in the time of covid-19: experience report on remote activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8397

Keywords:

early education; remote teaching; pandemic; covid-19.

Abstract

The COVID-19 pandemic caused by coronavirus has affected several sectors, including the educational one. In this context, Education Departments have restructured their schools and implemented actions aiming at preventing the spread of contagious. One of these actions was the replacement of face-to-face teaching by remote teaching. Accordingly, this article aims to share experiences of early education teachers on activities that have been developed in this phase of the Basic Education. The teachers involved in the present study work at a Public Center for Early Childhood Education located in a city of São Paulo State. The experience report method was used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreia Mayumi Oshiro , Prefeitura Municipal de São Carlos

Pós-graduada lato sensu em Educação Infantil e Educação Especial

Alessandra Cristina dos Santos, Prefeitura Municipal de São Carlos

Pós-graduada lato sensu Psicopedagogia e Educação Especial

Ana Lúcia Soares, Prefeitura Municipal de São Carlos

Pós-graduada lato sensu em Psicopedagogia e Educação Escolar

Andrea Maria Alves Pinto, Prefeitura Municipal de São Carlos

Pós graduada latu sensu em Educação Especial e Psicopedagogia

Maria Augusta Fahl, Prefeitura Municipal de São Carlos

Pós graduada latu sensu Direito em Educação e Gestão de Recursos Humanos em Educação

Rita de Cássia dos Santos Gomes, Prefeitura Municipal de São Carlos

Licenciatura Plena para o Magistério nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental

Andreia Cristina Metzner, Centro Universitário UNIFAFIBE

Doutora em Ciências da Motricidade pela UNESP/Rio Claro. Mestre em Educação pela UFSCar/São Carlos. Professora do Centro Universitário UNIFAFIBE/Bebedouro. Diretora de escola da Prefeitura Municipal de São Carlos/SP.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

BRASIL. Portaria n.º 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, 2020a. Seção 1, p. 39. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em: 11 julho 2020.

BRASIL. Portaria n.º 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, 2020b. Seção 1, p. 62. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-mec-544-2020-06-16.pdf. Acesso em: 11 julho 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF, 2018.

FORTUNATO, Ivan. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: Fortunato, Ivan; SHIGUNOV NETO, Alexandre (org). Método(s) de Pesquisa em Educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p.37-50.

JOYE, Cassandra Ribeiro.; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p.1-29, 2020.

SANTOS, Javan Sami Araújo; TRAJANO JÚNIOR, Salatiel Braga. Propositivas de um plano de contigenciamento em tempos de COVID-19: da secretaria às escolas de Rio Largo – AL. Revista Educação Básica em Foco, v.1, n.1, p.1-5, 2020.

Published

2021-07-30

How to Cite

Oshiro , A. M., Santos, A. C. dos, Soares, A. L., Pinto, A. M. A., Fahl, M. A., Gomes, R. de C. dos S., & Metzner, A. C. (2021). Early education teachers in the time of covid-19: experience report on remote activities. Revista De Iniciação à Docência, 6(1), 36-47. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i1.8397