Academic tutoringin the process of theoretical-practical training in teacher training on biological sciences
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.8935Keywords:
Initiation to Teaching, Teaching and learning, Initial Formation in Biology.Abstract
This study analyze from the perspective of those involved with academic monitoring (monitors and advisors) the meaning attributed to this training instrument in the Biological Sciences Degree Course at IFCE/Campus Acaraú. This is a qualitative approach research, classification as descriptive and survey. The scenario was the IFCE/Campus Acaraú and the subjects were the ex-monitors of subjects included in the curricular matrix of that course and their respective supervisors. To obtain the data, the questionnaire was used as a collection technique, applied in the months of August and September 2019. The results pointed to the recognition, on the part of the subjects, that the academic monitoring has significant reflexes in the teaching-learning process, characterizing itas a support for pedagogical work, through the development of activities that contribute to student learning. Nonetheless, for the maximum reach of its formative potential, gaps need to be solved, in terms of developed experiences in the field of initial training.
Downloads
References
ANTUNES, S. S. et al. A importância do monitor para o processo de formação acadêmica, otimizando o aprendizado. In: Congresso Internacional de Educação Inclusiva, 2., 2016, Campina Grande: Anais [...]. Campina Grande, 2016. p. 1-5. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/22570. Acesso em: 08 fev 2020.
BARBOSA, M. G.; AZEVEDO, M. E.; OLIVEIRA, M. C. A. Contribuições da monitoria acadêmica para o processo de formação inicial docente de licenciandas do curso de Ciências Biológicas da FACEDI/UECE. In: ENEBIO E II EREBIO REGIONAL, 5., 2014. Anais [...]. São Paulo, 2014 p. 5471-5476.
BELO, V. M. G.; FARIA, S. C. Estudo do programa de monitoria desde a sua fundação até sua implementação no curso de Direito da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. In: Simpósio Científico-Cultural (SCIENCULT), v. 6, n. 1, 2015, Paranaíba. Anais [...]. Paranaíba, 2015. p. 153-166.
CAVALCANTE, S. S. et al. Monitoria de biologia – ferramenta auxiliadora no processo de ensino e de aprendizagem. In: Congresso Nacional de Educação, 4., 2019, João Pessoa. Anais [...]. Campina Grande, 2019. p. 1-5. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/61149. Acesso em: 09 Dez. 2019.
CHAVES, M. J. C.; BARBOSA, E. S.; THERRIEN, S. M. N. Influência da monitoria acadêmica na formação do ser docente na enfermagem: um relato de experiência. Revista COCAR, Belém, v. 11. n. 22, p. 202-227, jul./ dez. 2017.
CORDEIRO, A. S.; OLIVEIRA, B. P. Monitoria acadêmica: A importância para o aluno de licenciatura em química. In: Encontro de Ciência e Perícia Forenses do RN, 2., 2011, Natal. Anais [...]. Natal: ANNQ, 2011. p. 1-5.
DIAS, A. M. l. Ser professor(a) universitário(a): monitoria, política e programas institucionais de formação docente. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - ENDIPE, 16., 2012, Campinas. Anais [...]. [S. I], 2012. p. 2-12.
FONSECA, T. M. M. Ensinar X Aprender - Pensando a prática pedagógica. PONTA GROSSA – PR: Secretaria de Estado da Educação, 2008.
GALDINO, E. T. S.; ABRANTES, K. N. F. C. DESAFIOS DA MONITORIA ACADÊMICA: PERCEPÇÃO DOS ALUNOS MONITORES E MONITORADOS. Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC). [S. l.], v. 5, n. 1, mar. 2019. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/eedic/article/view/3061/2620. Acesso em: 08 jan. 2020.
GIL, A. C. Como classificar as pesquisas? In: ______. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Cap. 4, p.41-56.
LIRA, M. O. et al. Contribuições da monitoria acadêmica para o processo de formação inicial docente de licenciandos em ciências biológicas da UEPB. In: Congresso Nacional de Educação, 2., 2015, Campina grande. Anais [...]. Campina Grande, 2015. p. 9. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/15677. Acesso em: 09 fev. 2019
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
MATOSO, L. M. L. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Catussaba: Revista Cientifica da Escola da Saúde-UNP, Natal, Ano 3, n. 2, p.77-83, abr./ set. 2014.
NATÁRIO, E. G.; SANTOS, A. A. A. Programa de monitores para o ensino superior. Estudos de Psicologia, Campinas, 27(3)., p. 355-364, jul. / set. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/VNy8x9W5st93VFJ7Lcs9RjP/?lang=pt. Acesso em: 08 Jan 2020.
NETO, J. G. P.; PARENTE, N. N.; FRAGA, W. B. Uma análise das concepções discentes acerca da monitoria no curso de Licenciatura em Física no IFCE. Rev. Docência Ens. Sup, Belo Horizonte, v. 9, p. 1-16, 2019. Disponivel em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2587. Acesso em: 09 Dez 2019.
NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa – Características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 1996.
NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. InFor, Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 355-381, 2016.
NUNES, J. B. C. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In: (Orgs.). – Natal, RN: EDUFRN – Editora da UFRN. Coleção Pedagógica, n. 9, p. 45-57, 2007.
PEREIRA, J. D. Monitoria: uma estratégia de aprendizagem e de iniciação à docência. In: (Orgs.). Natal, RN: EDUFRN – Editora da UFRN. Coleção Pedagógica, n. 9, p. 69-80, 2007.
RABELO, I. D. M. et al. Monitoria em psicologia: Uma experiência acadêmica. Caderno De Graduação - Ciências Humanas e Sociais, Alagoas, v. 3, n. 3, p. 157-168, nov. 2017.
SILVA, I. A. M. et al. Monitorias: atividade acadêmica que contribui para a permanência e êxito dos estudantes no IFTM Campus Ituiutaba. In: MARTINS, A. P. et al. (org.). Processos e práticas de ensino no IFTM: o acesso, a permanência e o êxito dos estudantes. 1. ed. Uberaba-MG: IFTM, 2017. cap. 1, p. 13-28.
SILVA, R. N.; BELO, M. L. M. Experiências e reflexões de monitoria: contribuição ao ensino-aprendizagem. Scientia Plena, Aracaju, n. 7, v. 8, p. 1-6, jul. 2012. Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br /sp/article/view/822/553. Acesso em: 09 dez. 2019.
SOUZA, R. O.; NERY, V. S. C. Formação para a docência no ensino superior: Estudos sobre os saberes docentes e programas de monitoria. MARGENS - Revista Interdisciplinar, [S. l.], vol. 10. n. 14. p. 75-94, jun, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/4250/0. Acesso em: 09 fev. 2019.
STEFANELLO, F.; JUNIOR, M. L. J.; BEATRICI, A. F. A monitoria acadêmica com estudantes do ensino técnico e a intervenção na aprendizagem. In: Seminário de Educação, Tecnologia e Sociedade, 22., 2017, Taquara. Revista Redin, [S. l.], v. 6, n. 1. p. 11, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.