Teaching through Project Pedagogy: reflections on the practice of a beginning teacher
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9100Keywords:
pedagogy by projects, teaching work, reflective teacherAbstract
The article presents the analysis of a beginning career teacher on her own practice by adapting her pedagogical actions to the perspective of the concept of teaching by Pedagogy by Projects by Josette Jolibert during a qualitative investigation in the Action Research modality. It discusses both dialogues and studies that took place with the peers of a Study and Research Group in Literacy, as well as individual reflections on concepts arising from an interactionist conception of teaching and learning applied to her teaching practice in a class of 2nd year of Elementary Education, in 2018. The methodological approach is qualitative, of action research, based on the theoretical frameworks of Micotti, Schön, Tardif, Ortiz, Jolibert. To achieve the proposed objective, the researcher teacher collected her records of actions with children in classes, which resulted in an interactive teaching modality under construction, however, with action-reflection-action between practice and theory.
Downloads
References
BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL, Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 abr. 2020.
Limeira (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria Pedagógica. Resolução SME nº 11/2016, de 29 de dezembro de 2016. Dispõe dobre o Currículo da Rede Municipal de Educação de Limeira. Limeira: SME, 2016.
FEIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
JOLIBERT, Josette et al. Formando Crianças Leitoras. Porto Alegre: Artmed, 1994a. Tradução: Bruno Charles Magne.
JOLIBERT, Josette et al. Formando Crianças Produtoras de Texto. Porto Alegre: Artmed, 1994b. Tradução: Walkiria M. F. Settineri e Bruno Charles Magne.
JOLIBERT, Josette et al. Além dos Muros da Escola: a escrita como ponte entre alunos e comunidade. Porto Alegre: Artmed, 2006. Tradução: Ana Maria Neto Machado.
JOLIBERT, Josette et al. Transformando a formação docente: uma proposta didática em pesquisa-ação. Porto Alegre: Artmed, 2007. Tradução: Valério Campos.
JOLIBERT, Josette; SRAÏKI, Christine. Caminhos para aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2008. Tradução: Ângela Xavier de Brito.
LIMA, Maria Socorro Lima; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho. Relação ensino-aprendizagem da docência: traços da pedagogia de Paulo Freire no ensino superior. Educar em Revista, Curitiba, v. 32, n. 61, p. 71-88, jul./set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/mFvDbRfC5LVsH8fzyj9CcHc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jan. 2020.
MICOTTI, Maria Cecília de Oliveira (org.). Alfabetização: a produção de saberes. Rio Claro: UNESP - Instituto de Biociências, 2003.
MICOTTI, Maria Cecília de Oliveira (org.). Leitura e Escrita: como aprender com êxito por meio da pedagogia por projetos. São Paulo: Contexto, 2009.
MICOTTI, Maria Cecília de Oliveira. Alfabetização: propostas e práticas pedagógicas. São Paulo: Contexto, 2017.
NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NOVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47, n. 166, p. 1106-1133, São Paulo, out./dez. 2017. Disponível em: https: //www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 fev. 2020.
ORTIZ, Heloísa Martins e. O professor reflexivo: (re) construindo o "ser" professor. In. IV Congresso de Educação do Movimento Humanidade Nova - Educação a fraternidade: um caminho possível? Vargem Grande Paulista, Movimento Humanidade Nova - Sala Temática: O professor reflexivo, p. 1-10, 2003.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31 n.3, p. 521-539. set./dez. 2005. Disponível em: //www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a13v31n3.pdf Acesso em: 05 mar. 2020.
RAMOS, Luzia Faraco. Conversa sobre Números, Ações e Operações: uma proposta criativa para o ensino da matemática nos primeiros anos. São Paulo: Ática, 2009.
SANTOS, Sydione. Aprendizagem da Docência e Formação Inicial: concepções e propostas. In. Anais, XII Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, p. 18.119 – 18.135, Curitiba: PUC-PR, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/16228_7590.pdf Acesso em: 20 mar. 2020.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. Tradução: Graça Cunha, Cândida Hespanha, Conceição Aafonso e José António Sousa Tavares.
SHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000. Tradução: Roberto Cataldo Costa.
SMYTH, J. Teachers’ Work and the Politics of Reflexion. American Educational Research Journal, 1992.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/13.pdf. Acesso em: 03 jun. 2020.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n.3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www. scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.