Paulo Freire and the models of teaching training: praxis as a category
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9160Keywords:
Formação docente, Modelos Formativos, Paulo FreireAbstract
In this essay we carried out a bibliographic research in order to analyze and understand the contributions of Paulo Freire to the field of research in teacher education, reflecting on the interfaces of his theorizations with the critical formative model for teaching, considering the category of praxis for the learning and development of educators. To this end, we discussed the technical, practical and critical teacher training models, paying attention to the third paradigm. When considering the latter model, we articulate its principles to Paulo Freire's concept of praxis and its implications for the formation of educators committed to social transformation. In the end, we enliven Freire's propositions and his urgent reflection in a context of political and social aggravation, enhanced by the pandemic and conservative necropolitics.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo de Afonso. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, p. 6-18, 2010.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora da UNESP, 2004.
CANDAU, Vera Maria. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, Aline Maria de Medeiros; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti (Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EdUSFCar, 2007. p. 139-152.
CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Becoming critical: education, knowledge and action research. London: The Falmer Press, 1986.
CARVALHO, Sandra Maria Gadelha de; PIO, Paulo Martins. A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. Rev. Bras. Estud. Pedagog. Brasília, v. 98, n. 249, 2017, p. 428-445. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812017000200428&lng=en&nrm=iso. Acesso em: abril de 2021.
CARSON, Terrance; SUMARA, Dennis. (Org.). Action research as a living practice. New York: Peter Lang, 1997.
CELANI, Maria Antonieta Alba. A educação continuada do professor. SBPC Ciência e Cultura, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 158-163, fev. 1998.
COCHRAN-SMITH, Marilyn; FURLONG, John; BRENNAN, Marie. (Ed.). Policy and Politics in Teacher Education: International Perspectives. London: Routledge Taylor & Francis, 2009.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A pesquisa dos educadores como estratégia para construção de modelos críticos de formação docente. In: ZEICHNER, Kenneth; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. (Org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011. p. 11-38.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; LEÃO, Geraldo. (Org.). Quando a diversidade interroga a formação docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; SOARES, Leôncio José Gomes. Formação de educadoras/es, diversidade e compromisso social. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, n. 21, p. 1-23, 2019.
DE TOMMASI, Livia; WARDE, Miriam; HADDAD, Sérgio. (Org.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 1996.
ELLIOT, John. Action Research for Educational Change. Buckingham: Open University Press, 1991.
ESTRELA, Maria Teresa. A formação contínua entre a teoria e a prática. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Formação continuada e gestão da educação. São Paulo: Cortez, 2006. p. 43-64.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana; OLIVEIRA, Walter. Pedagogia da solidariedade. 2ª Ed. Rio de Janeiro/São Paulo: paz e terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Política e educação. Indaiatuba: Villa das Letras Editora, 1993a.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Paz e Terra, 1993b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Editora Cortez, 2001.
FREITAS, Luís Carlos de. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos reformadores empresariais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 1, p. 48-59, jun. 2014. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12594/8857>. Acesso em: março de 2021.
FREITAS, Ana Lúcia Souza de; FORSTER, Maria Margarete dos Santos. Paulo Freire na formação de educadores: contribuições para o desenvolvimento de práticas crítico-reflexivas. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 61, p. 55-69, jul./set. 2016.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2013.
LISTON, Daniel; ZEICHNER, Kenneth. Teacher Education and the Social Conditions of Schooling. New York: Routledge, 1991.
MARCELO, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 2013.
MATTOS, Hebe; BESSONE, Tânia; MAMIGONIAN, Beatriz. Historiadores pela democracia. O golpe de 2016: a força do passado. São Paulo: Alameda Editorial, 2016.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018.
NÓVOA, Antonio. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
NÓVOA, Antonio. Notas sobre um regresso adiado. Educação, sociedade e culturas, Porto, n. 10, p. 155-174, 1998. Disponível em: <http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC10/10-dialogos.pdf>. Acesso em: abril de 2021.
NÓVOA, Antonio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Contribuições de Paulo Freire para a formação de educadores: fundamentos e práticas de um paradigma contra-hegemônico. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 19-35, jul./set. 2016.
SCHÖN, Donald. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.
SERBINO, Raquel Volpato; RIBEIRO, Ricardo; BARBOSA, Raquel Lazzari Leite; GEBRAN, Raimunda Abou (Org.). Formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 1998.
SHOR, Ira. Critical teaching and everyday life. Chicago: University of Chicago Press, 1992.
VAILLANT, Denise. Formação de Formadores: estado da prática. [S. l.]: PREAL, 2003. Disponível em: http://www.oei.es/docentes/articulos/formacion_formadores_estado_practica_vaillant_portugues.pdf. Acesso em: março de 2021.
ZEICHNER, Kenneth. Different conceptions of teacher expertise and teacher education in the USA. Education Research and perspectives, Crawley, v. 33, n. 2, p. 60-79, 2006.
ZEICHNER, Kenneth. A pesquisa-ação e a formação docente voltada para a justiça social: um estudo de caso dos Estados Unidos. In: ZEICHNER, Kenneth; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio (Org.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011. p. 61-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.