Contributions of Freire practices to teacher training: experience of school management
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9392Keywords:
Democratic management; teacher training; critical-reflective education.Abstract
This article aims to present an experience report of a school management that sought to guide its practices on the principles of Freire's pedagogy and contribute to the continuing education of teachers and students. For that, we adopted a research with a qualitative approach, of a descriptive and exploratory type. Data show that management encouraged teachers to seek self-training; to transform the school space into an environment conducive to learning; for this, they redesigned the school's pedagogical project with the goal of reducing school failure, held home visit in the neighborhoods where the students lived, carried out home visits; held internal seminars to reflect on pedagogical practice. The results reflected positively in the approval rates that rose in the 1st, 2nd and 5th year to 100%, in the 3rd year to 80% and in the 4th year to 83.6%. The dropout rate dropped to 0.3%. The rate of medical certificates and medical leaves of teachers and staff decreased. There were profound changes in the behavior, attendance, punctuality and performance of students. However, there was no effective support from the municipal education department to carry out the reform of the school and provide professional caregivers. In short, quality education is done with the engagement of everyone.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
FIORENTINI, Dário.; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 10ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 69ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Educação e política. Organização: Ana Maria de Araújo Freire. 5. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Editora Porto, 1999.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LÚDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação. Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In NÓVOA, António. Os Professores e a sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.