Conversation: teacher dialogue for the monitoring of teaching and learning in the EJA of public schools in Bahia

Authors

  • Adriana de Mello Amorim Novais Silva Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Nereida Maria Santos Mafra de Benedictis

DOI:

https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9437

Keywords:

EJA; Dialogue; Teachers

Abstract

This article aims to present the understanding of the importance of teachers' dialogue with their peers for monitoring the teaching-learning process in the Youth and Adult Education. For this, we sought to understand the importance of dialogue in Freirian theory, to know the theoretical and methodological principles and guidelines for monitoring learning in the Youth and Adult Education Policy of the Bahia State (2011). As a theoretical framework, we used the studies about dialogue by Freire (1980, 2013, 2001, 2011), and the discussion about the importance of teacher education was based on Candau (2011), Nóvoa (1992) and Tardif (2006). For data collection, a conversation wheel with teachers was used, with guiding questions, evolving understanding about Youth and Adult Education, learning difficulties, positive methodologies and reasons that led students to return to school in the Youth and Adult Education modality. With this work, it was possible to notice the importance of moments of dialogue, authentic, of communication and collaboration, between teachers and their pairs.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, M. L.; ABADE, F. L. Para reinventar as rodas: rodas de conversa em direitos humanos. Belo Horizonte: RECIMAM, 2008.

ARROYO, Miguel G. Passageiros da noite do trabalho para a EJA. Petrópolis: Vozes, 2017.

BAHIA. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO. Política de EJA da Rede Estadual: EJA Educação de Jovens e Adultos Aprendizagem ao longo da vida. Salvador: SEC-BA, 2011.

BARCELOS, V. Formação de professores para educação de jovens e adultos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011. Disponível em: https://saopauloopencentre.com.br/wp-content/uploads/2019/05/candau.pdf. Acesso em: 30.08.2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 19ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 44ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 8ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, Paulo; et al. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 9ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

HADDAD, Sérgio. O Educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Todavia, 2019.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António(org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758?mode=full. Acesso em: 30.08.2021

SILVA, Adriana de Mello Amorim Novais. Trajetória de vida dos sujeitos da EJA e o papel dos saberes geográficos para a emancipação social. 2020. 220f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitoria da Conquista, Bahia, 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 7ª Edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

Published

2021-12-22

How to Cite

Silva, A. de M. A. N., & Benedictis, N. M. S. M. de. (2021). Conversation: teacher dialogue for the monitoring of teaching and learning in the EJA of public schools in Bahia. Revista De Iniciação à Docência, 6(2), 267-282. https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9437