Pedagogical practices of Pibid Science of Nature: mapping trends
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9458Keywords:
Teaching Science, Contextualization, Report ProductionAbstract
This work seeks to identify thematic, theoretical and methodological trends in the pedagogical practices carried out by PIBID, in the Nature Sciences subproject, linked to Unipampa – Dom Pedrito Campus. Thus, the production reports of the Program (2018-2019) were analyzed at first from three specific axes: thematic, theoretical and methodological trends. The information was organized through the content analysis following the reading steps; approximation with the thematic axes and systematization of information. It was noticed the approach of environmental themes such as the Pampa Biome and the aspects present in the student's reality; there is no defined methodology, but the practices are generally based according to a progressive conception of teaching. Furthermore, the Program seems to be supported by references close to the idea of contextualization. We can still highlight the dialogue approach in teaching practices, collective planning and the contribution to the constitution of the teacher's identity.
Downloads
References
AULER, D. Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e do Movimento CTS: Novos caminhos para Educação em Ciências. Contexto e Educação, v. 22, n. 77, p. 167-188, 2007.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.
BENCKE, G. Monoculturas podem decretar o fim dos pampas. Entrevista concedida a. Revista do Instituto Humanistas Unisinos, v.1, n. 190.p.10-13, 2006.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 27 mar. 2020.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
CAMINHA, J. R. Conhecendo o Bioma Pampa e sua diversidade florística através de uma saída de campo: a Educação Ambiental no Ensino de Ciências da Natureza. 2019. Trabalho de Conclusão (Graduação) – Curso de Licenciatura em Ciências da Natureza, Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito, RS, 2019. Disponível em: http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciasdanatureza-dp/files/2019/09/reconhecendo-o-bioma-pampa.pdf. Acesso em: 03 abr. 2020.
CAPES. Pibid - Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência, 2014. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid/pibid. Acesso em: 20 mar. 2020.
CASTRO, L. R. B. O Bioma Pampa como temática de investigação no ensino básico no município de Uruguaiana-RS. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/18612/DIS_PPGEC_2018_CASTRO_LUIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 abr. 2020.
CASTRO, L. R. B.; CARVALHO, A. V.; PESSANO, E. F. C. Percepções de alunos do ensino fundamental sobre o bioma pampa, no oeste do Rio Grande do Sul, Brasil. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 9, n. 4, p. 290 - 318, Out/Dez, 2019.
CENTA, F. G.; MUENCHEN, C. O trabalho coletivo e interdisciplinar em uma reorientação curricular na perspectiva da Abordagem Temática Freireana. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.17, n. 1, p. 68-93, 2018.
CHASSOT, A. Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
CHASSOT , A. Sete escritos sobre educação e ciência. São Paulo: Cortez, 2008.
CHASSOT, A. Saberes populares fazendo-se saberes escolares: uma alternativa para a alfabetização científica. In: V ANPED SUL: pesquisa em educação e compromisso social, 2004. p.11. Disponível em: http://migre.me/oQ3OS. Acesso em: 03 abr. 2020.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
FLOR, C. C. C.; TROPIA, G. Um olhar para o discurso da Base Nacional Comum Curricular em funcionamento na área de ciências da natureza. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 144-157, jan./abr. 2018.
FONSECA, E. M. da; BIERHALZ, C. D. K. Programa institucional de bolsas de iniciação a docência: análise das publicações do Enpec. Debates em Educação, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 199, 2018.
FONSECA, E. M. Abordagem de temas no Ensino de Ciências: Reflexões para processos formativos de professores. Dissertação. (Mestrado em Ensino). Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS, 2019. Disponível em: https://dspace.unipampa.edu.br//handle/riu/4593. Acesso em: 13 dez. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 60ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GERVASIO, C. et al. Estudo científico de espécies nativas do bioma pampa como ferramenta para a educação ambiental crítica. In: XVIII SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO NO MERCOSUL, 2018, Cruz Alta. Atas... Cruz Alta, 2018. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/event/mercosul/. Acesso em: 02 abr. 2020.
KRASILCHIK, M.; MARANDINO, M. Ensino de ciências e cidadania. 1ªed. São Paulo: Moderna, 2004.
LINDEMANN, R. H.; MUENCHEN, C.; GONÇALVES, F. P.; GEHLEN, S. T. Biocombustíveis e o ensino de Ciências: compreensões de professores que fazem pesquisa na escola. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 8, n. 1, p. 342-358, 2009.
MAMEDE, M; ZIMMERMANN, E. Letramento científico e cts na formação de professores para o ensino de ciências. Enseñanza de las ciencias, n. extra, 2005.
MILLI, J. C. L.; ALMEIDA; E. dos S.; GEHLEN, S. T. A Rede Temática e o Ciclo Temático na Busca pela Cultura de Participação na Educação CTS. ALEXANDRIA: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. Florianópolis, SC, v. 11, n. 1, p. 71-100, mai. 2018.
NOGUEIRA, K. S. C.; FERNANDEZ, C. O impacto do Pibid na formação de professoras experientes. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 12., 2019, Natal. Atas... Natal: ABRAPEC, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R0233-1.pdf. Acesso em: 02 abr. 2020.
NÓVOA, A. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. Sindicato dos professores de São Paulo: São Paulo, 2007.
POPPE, J. L.; SCHMITZ, H. J.; VALENTE, V. L. S. Diversidade biológica do bioma pampa na região das missões: preservação do patrimônio natural gaúcho. In: II ENCONTRO MISSIONEIRO DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES EM CULTURA, 2016, São Luiz Gonzaga. Atas... São Luiz Gonzaga, 2016. Disponível em: http://docplayer.com.br/25992302-Diversidade-biologica-do-bioma-pampa-na-regiao-das-missoes-preservacao-do-patrimonio-natural-gaucho.html. Acesso em: 02 abr. 2020.
SANTOS, T. L.; SANTOS, V. A.; FERREIRA, D. T. Primeiros passos rumo à docência: expectativas de licenciandos do Pibid. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 12., 2019, Natal. Atas... Natal: ABRAPEC, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1942-1.pdf. Acesso em: 03 abr. 2020.
SILVA, L.A.R.; MILARÉ, T. Os significados e a natureza dos saberes populares: reflexões e possibilidades no ensino de ciências. Ensaios Pedagógicos (Sorocaba), v. 2, n. 3, p.95-104, set-dez., 2018.
SILVEIRA, T. A.; OLIVEIRA, M. M.; NOGUEIRA, R. A. A formação docente personalista em um pibid interdisciplinar. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 12., 2019, Natal. Atas... Natal: ABRAPEC, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1370-1.pdf. Acesso em: 03 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.