Continuing education after Pacto-BA and PNAIC: the teaching of reading and writing in ERE in the light of freirian discursive threads
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9465Keywords:
continuing education, PACTO/PNAIC, reading and writing, freirian speechesAbstract
This article is an excerpt from a master's thesis with emphasis on the continuing education of three teachers who worked in the Pacto-BA and PNAIC programs, considering the teaching of reading and writing in the literacy process. The objective is to present aspects of Freire's postulates emphasized and observed in the practices of the respective teachers, during the Emergency Remote Teaching (ERE), 2020. The instruments used were made possible through applications conveyed to cyberculture (SANTOS, 2019) with interfaces in Whatsapp, E-mail, Google Meet, dialogue channels between the researcher and the teachers, for discussions about the pedagogical letters. The dialogues proposed with the teachers contributed to and the resignifications of the ways of teaching and learning. The result of this experience showed that the dialogic movement of continuing education between researcher and collaborating teachers, which took place both in person and virtually, favored the reflective movement, self-training, emancipation and professional development, enabling them to reframe the didactic actions in relation teaching reading and writing in the early years of elementary school.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2ª ed. São Paulo: UNESP, 2003.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam.50.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação, uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979
FREIRE, Paulo. Medo e Ousadia – O Cotidiano do Professor / Ira Shor, Paulo Freire; tradução de Adriana Lopez; revisão técnica de Lólio Lourenço de Oliveira. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 61ªª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época; v.23)
FREIRE. Paulo. Pedagogia da esperança. 13ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
IBIAPINA, I.M.L.de M.; BANDEIRA, H.M.M.; ARAÚJO, F.A.M. (Orgs.). Pesquisa colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes. Teresina/Piauí: EDUFPI, 2016.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa Colaborativa: investigação e produção de conhecimentos. Brasília, DF: Liber Livro: 2008.
NÓVOA, A. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
NÓVOA, António. Os professores e o novo espaço público da educação. In Educação e sociedade: perspectivas educacionais no século XXI. Santa Maria: Centro Universitário Franciscano, pp. 19-45. 2006.
NÓVOA, Antônio. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1997
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. Campinas, SP. Autores associados, 2013.
SOUZA, Ester Maria de Figueiredo Souza. FERREIRA, Lúcia Gracia. A prática como componente curricular: (re)indagações para a formação docente. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, v. 15, n. 34, p. 195-210, Edição Especial, 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5505/4183. Acesso em: 29 nov. 2019.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
VYGOTSKY Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. 2. ed. São Paulo: Ícone, 1988.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.