Knowledge and teaching practices in Early Childhood Education and the contributions of the Pibid of Pedagogy at UFAL-Campus do Sertão
DOI:
https://doi.org/10.22481/riduesb.v7i1.9548Keywords:
Teacher education, Action research, PedagogyAbstract
The Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (Pibid) has changed the relationship between theory and practice because approximate the university to the public school. The text presents the relevance of the Program for the initial formation of teacher education through the insertion of undergraduates in the daily school. The methodological characteristic of the Program is action research in which the scholarship takes ownership of the formative, reflexive, analytical-critical process of the teaching action. Thus, this work identifies the contributions of the Pedagogy subproject at the Federal University of Alagoas-Campus do Sertão for initial teacher training in Early Childhood Education between 2014 and 2016. The reports from the periodic supervision meetings and the field diary writings originating from the immersion in the preschool class, we categorized and used analytical support materials. The analysis and interpretation of these materials resulted in the understanding that periodic meetings for supervision, planning, and the field diary instrument are essential for a pedagogical practice based on reflection-action-reflection. Therefore, knowledge and teaching practices of Early Childhood Education put in the activities developed by scholarship, reveal innovative approaches that favor the integral formation of the child with emancipatory, humanized, and dialogic education.
Downloads
References
ALVES, Rubem. Do universo à jabuticaba. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2010.
ARROYO, Miguel Gonzalez. O significado da infância. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO INFANTIL., 1., 1994. Anais [...]. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1994, p.88-92. Disponível em: https://ria.ufrn.br/123456789/1160. Acesso em: 20 jun. 2020.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Por amor e por força: rotinas na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Organização do espaço e do tempo na escola infantil. In: CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis Elise Pereira da Silva (org.). Educação Infantil: pra que te quero?. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 67-79.
BELLONI, Maria Luiza. O que é sociologia da infância. Campinas: Autores Associados, 2009.
BONETTI, Nilva. O Professor de Educação Infantil um profissional da Educação Básica: e sua especificidade? In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 29, 2006, Caxambu. Anais [...]. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT07-1779--Int.pdf. Acesso em: 2 nov. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional Para Educação Infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: vol.1. MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 10 abr. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Senado, Brasília, DF, 09/12/2009. Seção 1. p. 18. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN52009.pdf?query=diretrizes curriculares. Acesso em: 08 dez. 2021.
BRASIL. Práticas Cotidianas na Educação Infantil: Bases para a Reflexão sobre as Orientações Curriculares. Projeto de Cooperação Técnica MEC / Universidade Federal do Rio Grande do Sul para Construção de Orientações Curriculares para a Educação Infantil. Brasília, MEC/Secretaria de Educação Básica/ UFRGS, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Portaria 259/2019. Disponível em: http://uab.capes.gov.br/images/novo_portal/documentos/regulamento/19122019_Portaria_259_Regulamento.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
CORSARO, William A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CRUZ, Silvia Helena Vieira (org.). A criança fala: a escuta de crianças e pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008.
DAHLBERG, Gunilla (org.); MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.
FLICK, Uwe. Pesquisa qualitativa: por que e como fazê-la. In: FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009, p. 20-38.
FRANCO, Maria Amélia Santoro; LISITA, Verbena Moreira Soares de Sousa. Pesquisa-ação: limites e possibilidades na formação docente. In: PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pesquisa em educação: Possibilidades investigativas e formativas da pesquisa-ação. São Paulo: Loyola, v. 2, 2008, p. 41-70.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. Ainda as perguntas: o que é pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de Pedagogia. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Pedagogia e Pedagogos: caminhos e perspectivas. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2011, p.63-99.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Observação, registro, documentação: nomear e significar as experiências. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas: Papirus, 2013, p. 13-32.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na educação infantil mais que a atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2000, p. 175-200.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS - UFAL/Campus do Sertão. 2014. PIBID - Suprojeto de Pedagogia.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999, p. 15-34.
SILVA, Jacqueline Silva da; SCHNEIDER, Mariângela Costa; SCHUCK, Rogério José. O princípio do protagonismo infantil e da participação da criança na construção do planejamento no enfoque emergente. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, vol. 9, n. 17, p. 64-84, jan./jun. 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1715/1564. Acesso em: 30 mai. 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/. Acesso em: 30 mai. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.