Early childhood education: dialogues between culture, children and infancies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v3i2.11326

Keywords:

Children, Culture, Infancies

Abstract

Children development process happens when the child gets in touch with its social group culture and participates in daily living. The concept of child and infancy changes in time and space as achievements of social movements advance. Achievements related to public policies for children and studies of Sociology of Childhood. When we consider the sociological understanding of child and infancy related to culture dynamics, we then associate children´s   inventiveness and imaginative capacity, who create and recreate their world from interactions and play, as a way to act in society. This text presents concepts of early childhood education, child and infancy, present in the Federal Constitution (1988), National Curriculum Guidelines for Early Childhood (2009), among other references. We address culture in the sense proposed by Geertz (2008) “as webs of meaning”. We developed a discourse based on culture as an essentially human phenomenon.  The theoretical reference to address the theme “dialog”, aimed to weave significations, understandings and to comprehend concepts from the theorists who support this study. Therefore, we may infer that social practices are present in everyday life, in situations of reality, social world and coexistence of children with their peers. Thus, experiencing situations of communication, leads to building bases to establish social relations and strengthening of socio-affective ties. We consider Paulo Freire´s sense given to “dialogue” as basis for understanding this text.

 

KEYWORDS: Children. Culture. Infancies

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Author Biographies

Cândida Maria Santos Daltro Alves, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESB. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas do Laboratório de Estudos e Pesquisas para a Educação das Relações Étnico Raciais e sobre Políticas Públicas e Gestão Educacional vinculados à Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC.

Marciléa Melo Alves Lima, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Mestrado em Educação defendido junto à Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE. Possuo graduação em pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1996). Especialização em Educação Infantil (UESC-1998), em Gestão Supervisão e orientação educacional (Faculdade Santo Agostinho - FACSA, 2003) e Psicopedagogia Institucional e Clinica (Faculdade Santo Agostinho - FACSA, 2008). Atualmente participo do grupo Rede de Pesquisa Representações, Discursos e Violência na Escola - olhar, pensar e agir sobre a formação de valores, atitudes e permanência do aluno na sala de aula (UESB/FAPESB/CNPq), tenho experiência como supervisão pedagógica - Secretaria Municipal de Educação de Ilhéus, professora regente - Secretaria da Educação do Estado da Bahia, tutora em disciplinas do curso de pedagogia do Instituto Brasileiro de Educação, Cultura e Turismo, Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação continuada de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação integral, diversidade, avaliação, educação, intervenção e educação infantil, território educativo, comunidade educadora, escola sustentável, Projeto Político Pedagógico.

 

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Published

2023-02-01

How to Cite

ALVES, C. M. S. D.; LIMA, M. M. A. Early childhood education: dialogues between culture, children and infancies. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 1-29, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v3i2.11326. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/11326. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

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Artigos