Orality as a power in the literacy process: experience report with children in the quilombola campo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12286

Keywords:

Literacy, Children, Quilombola

Abstract

Abstract: In this article, part of the action developed in the project will be presented under the title “Orality as a power in the literacy process of children in the quilombola countryside”, a teaching and extension project of the Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP), managed by the subgroup - Popular Education Group with Quilombola Students (GEPEQ), from the State University of Pará (UEPA), which aimed to collaborate with the literacy process of Quilombola students in the 3rd year of elementary school, at the Municipal School of Early Childhood Education and Fundamental Quilombola (EMEIFQ), located in the quilombola community of Vila União/Campina, in Salvaterra Ilha de Marajó/PA. The methodological contributions used were the qualitative approach and descriptive analysis of the meetings that took place in the project. To this end, supported by Alves and Marques (2021), Rufino (2014), Freire (1988), Arroyo (2014) among others who contribute to the analysis of this article. It was verified that the project that made use of orality and ludic activities, contribute to the learning, assimilation of the students and are builders of moral and social principles, as well as, such activities collaborate in the teaching process, being aggregator in learning.

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Author Biographies

Shirley Cristina Amador Barbosa, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará- UEPA. Mestre em Educação e Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará. Membro da Rede de Pesquisa sobre Pedagogias Decoloniais da Amazônia. Participa do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire-NEP-UEPA, atuando no Grupo de Educação Popular com Estudantes Quilombolas - GEPEQ (sub-grupo do NEP). Interessa-se por temáticas na área da Educação e diversidade, especificamente nos seguintes temas: Educação Quilombola, educação antirracista, pedagogias decoloniais.

Zilene dos Reis Maciel, Universidade do Estado do Pará

Mestranda em Educação pela Universidade do Estado do Pará. Especialista em Metodologias do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura na Educação Básica Pela UNOPAR. Graduação em Letras - Língua Portuguesa, pela Universidade do Estado do Pará.

David Rogerio Santos Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará - UEPA. Especialista em Alfabetização e em Educação Especial e Inclusiva e Neuropsicopedagogia pela Faculdade Dom Alberto, também especialista em Educação Digital pelo Centro Universitário SENAI/SC. Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA), vinculado a linha de pesquisa Educação, Cultura e Sociedade. Membro e Pesquisador do Grupo de Pesquisa Juventude, Representações Sociais e Educação (GEPEJURSE/UFPA). Tem experiência na área de Educação e pesquisa os seguintes temas: Educação Básica, Alfabetização, Educação Popular e Educação de comunidades tradicionais - Quilombola.

References

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Published

2023-12-27

How to Cite

BARBOSA, S. C. A.; MACIEL, Z. dos R. .; SILVA, D. R. S. . Orality as a power in the literacy process: experience report with children in the quilombola campo. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-20, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12286. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12286. Acesso em: 22 jul. 2024.