What is "training" countryside teachers from a decolonial perspective?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12520

Keywords:

Licenciatura., Formação de professores., Educação do Campo

Abstract

The present study seeks to dialogue with the literature by exposing our understandings about the perspective of a decolonial formation in formative movements, thus, we will begin presenting the concept of decoloniality, then we will relate it with the formation of teachers of Rural Education, and finally we will deal with the importance to train teachers within decolonial perspectives. Therefore, it is concluded that to train teachers to work in rural schools in the decolonial perspective, is to train a teacher who will fight to break the paradigm of Education, of content centered on colonialism, to bring students different aspects of Education, different knowledge and cultures that will allow the appreciation of marginalized peoples and even that the subjects increase their range of knowledge to become social, active and political subjects to promote the search for the transformation of societies.

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Author Biographies

Olga Matias Teles Honorato, Universidade Federal de Catalão/UFCAT

Mestre em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Catalão. Licenciada em Letras e Pedagogia. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC – UFCAT/CNPq. 

Wender Faleiro, Universidade Federal de Goiás - UFG

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas, Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais e Doutor em Educação pela UFU. Pós Doutor em Educação pela PUC-GO. Atualmente é Professor da Unidade Acadêmica Especial de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Goiás, transição para Universidade Federal de Catalão. Líder - Fundador do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC – UFCAT/CNPq.

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Published

2023-12-27

How to Cite

HONORATO, O. M. T. .; FALEIRO, W. What is "training" countryside teachers from a decolonial perspective?. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-23, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12520. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12520. Acesso em: 22 jul. 2024.