Perceptions and challenges in the Education of Young people and Adults in the countryside – views on integrated curriculum in Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12529

Keywords:

Field Education, Interdisciplinarity, Teaching Practices

Abstract

This article presents a part of the research that investigated the educational practice of teachers from the concept of integrated curriculum in Youth and Adult Education classes in the countryside, in a state public school, in the city of Petrolina/PE, during the Master in Education (PPGFPPI) from the University of Pernambuco. The methodology was guided by the principles of the qualitative approach, of the descriptive and exploratory type, the collected data were refined from the perspective of content analysis according to Bardin (2004). The investigations signaled that the investigated praxis is based on the proposal of Rural Education of the state network of PE, whose principles are based on the concept of integrated curriculum, in the experience of collective planning and recognition of the school context, however, they present an understanding in the construction process regarding the understanding of the interdisciplinary movement in practice, in addition to the need to strengthen the individual and collective training process.

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Author Biographies

Josenilde Lima dos Santos, Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco - SEE/PE

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia e graduação em Letras - Português/Inglês pela Universidade de Pernambuco - UPE. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (UPE- campus Petrolina-PE). Tem experiência na área de Letras. Atua na área de Formação de Professores de Língua Inglesa e Educação de Jovens e Adultos. Atualmente é efetiva - Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar e não Escolar no Sertão Pernambucano (GEPESPE), da Universidade de Pernambuco

Odair França de Carvalho, Universidade de Pernambuco

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Pós-doutorado pela Universidade Federal de Ouro Preto. Professor Adjunto da Universidade de Pernambuco-UPE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação de Adultos em prisões, Educação em espaços não escolares e Gestão Educacional. De 2019 - 2021 foi coordenador da área temática Educação no FOPROEX. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar e não Escolar no Sertão Pernambucano (GEPESPE).

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Published

2023-12-27

How to Cite

SANTOS, J. L. dos .; CARVALHO, O. F. de. Perceptions and challenges in the Education of Young people and Adults in the countryside – views on integrated curriculum in Pernambuco. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-25, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12529. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12529. Acesso em: 22 dec. 2024.