Curriculum and power: reflections on the training meetings for rural education in the municipality of Campina Grande-PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12540

Keywords:

Curriculum, Rural education, Power relations

Abstract

This article consists of an exercise of reflection, based on a training agenda for educators of rural schools, which sought to analyze the power relations that are expressed by the dimension of education with educators in the city of Campina Grande-PB. The research adopted the qualitative approach, and research techniques such as, dialogue with the bibliography and records of direct observation, carried out during the exercise of the research to make the thesis for the acquisition of the Ph. D. that is in progress. Thus, we present a description of the training meetings promoted by the Department of Education (SEDUC) of Campina Grande in the year 2022 for educators of rural schools reflecting the power relations that are expressed by the dimension of the curriculum. In this article we bring an excerpt of these training meetings thinking from the debate of the curriculum as power (SILVA, 2005), of the processes of hierarchy and symbolic domination (BOURDIEU, 1997) that can be expressed in teacher education practices, in the challenge of the construction of critical interculturality (FREIRE, 1987) and cultural dialogue (MARTINS, 2005) necessary for a curriculum that gathers beliefs, ideas, images, modes of meaning, symbols and diverse knowledge. At the end, we point out elements of regularity in the formative meetings that signal a monoculturalist tendency of curricular standardization, highlighting the focus on exposure and instrumental character from workshops, the study and exhibition of a model as a reference to be followed, the invisibility of the actors involved in the educational process and the new terms for practices already known that reinforce power relations and the hierarchical position of the curriculum in the analyzed scenario.

Keywords: Curriculum. Rural education. Power relations.

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Author Biographies

Simony Araújo de Morais, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Doutoranda em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande-PB. Mestre em Educação na área de Políticas Educacionais pela Universidade Federal da Paraíba (2014). Especialista em Educação pela Universidade Federal de Campina Grande na área de Políticas e gestão da Educação básica no Brasil (2011). Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal da Paraíba em parceria com o MEC através do programa Escola de Gestores (2012). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba (2008) com Habilitação em Supervisão Educacional. É Supervisora ​​Educacional da Rede Municipal de Ensino de Campina Grande-PB. É professora da Educação Infantil.

Ramonildes Alves Gomes, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Professora Titular na Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR. Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco e pós-doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (CRBC/EHESS - 2010), pós-doutorado Université Paris Ouest Nanterre La Défense (2010) na França. Desde 2006 atua como Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de Campina Grande. Com experiência de pesquisa, orientação (em nível de mestrado e doutorado), tendo se dedicado aos estudos sobre agricultura familiar, novas ruralidades, políticas públicas para o desenvolvimento rural, processos de enquadramento institucional, processos de mudança social no Semiárido nordestino, sistemas agroalimentares e agricultura alternativas; Integra o comitê científico de diversos periódicos; Coordenadora Presidente da Rede de Estudos Rurais (mandatos 2012-2014 e 2018-2021) Membro associada da Sociedade Brasileira de Sociologia - SBS; da Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural - SOBER e da Rede Brasileira de Pesquisa em Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional - Rede PENSSAN.

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Published

2023-12-27

How to Cite

MORAIS, S. A. de; GOMES, R. A. Curriculum and power: reflections on the training meetings for rural education in the municipality of Campina Grande-PB. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-26, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12540. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12540. Acesso em: 22 dec. 2024.