Quilombola youth and school education: challenges of the Quilombola Community of Macaúbas Palmito

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12542

Keywords:

Quilombola Youth, Quilombo Macaúbas Palmito, School dropout

Abstract

School dropout in Brazil is a recurring problem that compromises the development of education, so it is necessary to understand the factors that lead a student to leave the school environment. It is based on this discussion that this study aimed at the municipality of Bocaiúva, northern region of Minas Gerais, has the objective of understanding the factors that drove the dropout of young people from the Quilombola community of Macaúbas Palmito and, furthermore, identify if the factors that led to this exit are the same ones that prevent them from returning. To this end, we resorted to questionnaires, along with conversations and observations that are marked by belonging and experience in the community. We came across internal factors such as infrastructure, coexistence, and commuting conditions, and others that do not focus on the school, such as the socioeconomic conditions that push for the labor market and home care. Such aspects showed us the complexity of the concept of school dropout, and awakened the need to associate it with what we define as school expulsion, because there are motivations that start from the conditions offered/constructed by the school amidst inequalities and social discrimination.

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Author Biographies

Monalisa Aparecida do Carmo, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual de Campinas; Mestra em Educação pela Universidade Federal de Viçosa. Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Federal de Viçosa. Foi professora da rede municipal de Viçosa- MG (2016, 2017, 2019); na rede estadual de Minas Gerais (2017); e no ensino superior pelo Departamento de Educação na Universidade Federal de Viçosa (2020-2022). Em 2022 esteve vinculada a Universidade Pedagógica de Maputo (Moçambique) para um Estágio Científico avançado e desenvolveu pesquisas, eventos e aulas. Atualmente é co-fundadora e integrante do Grupo de pesquisa em Educação, Gênero e Raça (Educagera - UFV), atuando no oferecimento de eventos, grupos de leitura e cursos voltados à formação de professoras/es e o preparo de pessoas negras, indígenas, quilombolas e trans para o ingresso na pós-graduação. Também integra o Núcleo de Estudos Afro Brasileiros Viçosa (NEAB - Viçosa) e o Grupo de pesquisa em Infâncias, Diferenças e Direitos Humanos (INDDHU - Unicamp). Tem interesse por temáticas envolvendo Educação e Diversidade com ênfase em Relações étnico-raciais; Ações afirmativas; Africanidades; e Saberes afrodiaspóricos.

Diana Aparecida Costa Azevedo, Universidade Federal de Viçosa

Licenciada em Educação do Campo - Ciências da Natureza pela Universidade Federal de Viçosa (2022).

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Published

2023-12-27

How to Cite

CARMO, M. A. do; AZEVEDO, D. A. C. . Quilombola youth and school education: challenges of the Quilombola Community of Macaúbas Palmito. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-21, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12542. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12542. Acesso em: 24 aug. 2024.