Quilombolas narratives and Theater teaching: afro-referenced artistic-pedagogical possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12711

Keywords:

Theater, Identity formation, Quilombola Education

Abstract

This article arises from my artistic-pedagogical practice of theater making in the Quilombola school context, seeking to analyze, discuss and problematize the challenges and crossroads of teaching theater in the ethic-racial formation of the student and the student from the local narratives. In this sense, the investigative path was developed in a class of the 5th year of Elementary school I, of the Municipal school Duque de Caxias, located in the rural black quilombola community Monte Recôncavo, in São Francisco do Conde/BA. Thus, the prepositions carried out in the classes were dialectically intertwined with scenic, historical and pedagogical approaches addressed for identity formation, such as: meaningful learning, epistemological crossroads, dramatic and theatrical games, textual appropriation games, traditional knowledge and practice, Afro-Brazilian civilizing values, Brazilians quilombola education.  This experience enabled a critical reflection on the invisibility of black man women in spaces of power, as well as highlighting the importance of the school institution in the fight against racism and the promotion of racial equity through the appreciation of local narratives, life stories, and oral tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rubens dos Santos Celestino, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana. Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal da Bahia e Licenciatura Plena em História pela Faculdade de Ciências da Bahia. Especialista em: Gestão e Coordenação Escolar; Artes e Educação; História e Cultura Afro-Brasileira. É Mestre em Artes pela ProfArtes/UFBA.  Doutorando em Artes Cênicas - PPGAC/UFBA. Doutor Honoris Causa pela Ordem dos Capelães do Brasil. Professor da Educação Básica (anos Iniciais) das Redes Públicas de Ensino das cidades do Salvador e de São Francisco do Conde. 

References

Referências

ADICHE. Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BARRETO, Cristiane. A travessia do narrativo para o dramático no contexto educacional. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico raciais e para o ensino da História afro-brasileira e africana. Brasília/DF: SECAD/ME, 2004.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Títulos expedidos às comunidades remanescentes de quilombos. Disponível em: <http://www.incra.gov.br/tree/info/file/7709>. Acesso em 10 de janeiro 1997.

CARDOSO, Marilete C.; ARAÚJO, Larisse O. Memória, infância e negritude: aspectos constitutivos de identidade negra frente à situações de discriminação racial na vida escolar. In: I Colóquio Internacional de Educação das Relações Étnicas, 11, 2019. Jequié/BA. Anais da XV Semana de Educação da Pertença Afro-Brasileira. Jequié: UESB, 2019. p. 33-42.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Brasil. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Brasília, MEC, Secretaria de Educação Continuada e Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001432/143283por.pdf>, acesso em 20 de nov. 2020.

GUEROLA, Carlos Maroto; SANTOS, Maricélia Conceição dos. A gente já nasceu quilombola e não sabia: histórias do Monte Recôncavo. 1 ed. Salvador: Ed. dos Autores, 2021.

JESUS, Rita de Cássia Dias Pereira de. Narrativas implicadas sobre memória, cultura e negritude no recôncavo da Bahia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biografia, Salvador, v. 05, n. 14, p. 612-626, maio/agosto, 2020.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 15 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MARTINS, Marcos Bulhões. O mestre-encenador e o ator como dramaturgo. In: Revista Sala Preta, Departamento de Artes Cênicas, ECA – USP. São Paulo, nº. 2, p. 240-246, 2002.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do Rosário no Jatobá. – São Paulo: perspectiva; - Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

PORTELLI, Alessandro. El tiempo de me vida: la funciones del tempo em la história oral. In: LOZANO, Jorge A (org). História Oral. Cidade do México: Instituto Mora,1997.

PÓVOAS, Ruy do Carmo. Itan dos mais-velhos: (contos). 2. ed. – Ilhéus, BA: Editus, 2004.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Órixas. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

Referencial Curricular Franciscano. Secretaria Municipal de Educação: São Francisco do Conde, 2019.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Tradução Cássia Raquel da Silveira. – São Paulo: Ed. Cosac Naify, 2009.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Professor de teatro em (trans)formação: a aula universitária como espaço de investigação. In: IV Reunião Científica da ABRACE, 2007, Belo Horizonte, BH. Anais (on-line). Belo Horizonte, Escola de Belas Artes - UFMG, 2007. Disponível em: <http://www.portalabrace.org/ivreuniao/pedagogia.htm. Acesso em 18 de fevereiro 2008.

SOUZA, Kleyne Cristina Dornelas de. Narrativas, rua e construção de laços: histórias que se encontram na EJA. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salavdor/BA, v. 05, nº. 14, p. 841-858, maio/agosto, 2020.

SUZUKI, Clarissa Lopes. Outras memórias, outras histórias: contra colonialidade e o saber como construção coletiva e emancipatória na educação antirracista das artes. 2022. Tese (Doutorado em Teoria, Ensino e Aprendizagem de Arte) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. [tradução e revisão Ingrid D. Koudela e Eduardo José de A. Amos]. 5ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Published

2023-12-27

How to Cite

CELESTINO, R. dos S. . Quilombolas narratives and Theater teaching: afro-referenced artistic-pedagogical possibilities. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-25, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12711. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12711. Acesso em: 22 jul. 2024.