Countryside education: advances and contradictions in public policies in the light of the Municipal Education Plan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12744

Keywords:

Public policy, Countryside education, PME

Abstract

This article aims to analyze the current public policies contained in the Municipal Education Plan of Sebastião Laranjeiras, BA, characterizing them regarding the fulfillment of the demands presented by the peasant communities in their schooling processes. The approach is qualitative in nature; in relation to the objective, it is exploratory, whose technique is documentary analysis, through the case study. The research showed that the Municipal Education Plan - Pme is an extension of the National Education Plan - PNE, which makes little reference to peasant education. Thus, all proposals are of an urban and hegemonic character. Public policies in this case are not put to meet the specificities and needs of the field, but for the reproduction of the entirely urban capital. Although, in some respects it suggests policies of sociocultural recognition of students, on the other hand, it promotes the nucleation of the schools of the field, thus undoing any idea that is referred to public policy for the benefit of the subjects of the field and their educational demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vilma Aurea Rodrigues, Centro Universitário UNIFG - Guanambi-BA

Mestrado em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Graduada em Normal Superior - Licenciatura Plena - pela Universidade Estadual de Montes Claros e graduada em Matemática pela Universidade Metropolitana de Santos. Especialista em Alfabetização pela Universidade Castelo Branco – UCB e Coordenação Pedagógica pela FACUMINAS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão escolar. Membro dos grupos de pesquisa GEPEMDECC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade, do(a) Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e GEPER- Grupo de estudos Legados Africanos, Relações Étnico-Raciais Contemporâneas e Legislação Educacional, do(a) Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia.

References

BAVARESCO, Paulo Ricardo. RAUBER, Vanessa Daiane. Educação do Campo: uma trajetória de lutas e conquistas. Unoesc & Ciência – ACHS, Joaçaba, v. 5, n. 1, p. 85-92, jan./jun. 2014. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/235124777.pdf . Acesso em: 06 de nov. de 2021.

BORDIGNON, Genuíno. O planejamento educacional no Brasil. Brasília, 2011

BRASIL. MEC. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB, Lei nº 9394/96. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 10 de nov. de 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 1, de 3 de Abril de 2002: institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2002.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 2, de 28 de abril de 2008.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em 10 de nov. de 2021.

BRASIL. Decreto presidencial. Decreto nº 7.352, de 2010.

BRASIL. Artigo 214 da Constituição Federal de 1988. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/10648645/artigo-214-da-constituicao-federal-de 1988.Acesso em: 21 de dez. de 2021.BRASIL. PNE em Movimento. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/ . Acesso em 21 de dez de 2021.

CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: Por uma educação básica no campo: Identidade e políticas públicas. V. 4. Brasília, 2002.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2005.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

FERNANDES, B. M. Território Camponês. In: CALDART, R. S. et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012. Disponível em: <https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l191.pdf> . Acesso em 06 de nov. de 2021

FIGUEIREDO, N.M.A. Método e metodologia na pesquisa científica. 2a ed. São Caetano do Sul, São Paulo: Yendis Editora, 2007.

FORTES, Eleaine. et al. Aspectos históricos e contextuais da Educação do Campo: desafios de ontem e de hoje. 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21111_10065.pdf. Acesso em 26 de dez. de 2021.

GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

HORTA, José Silvério Baía. Liberalismo, Tecnocracia e planejamento educacional no Brasil: uma contribuição à história da educação brasileira no período 1930-1970. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1982.

LEITÃO, Neir, Lardo. Plano Municipal de Educação: História de sua construção. Taubaté.São Paulo. Disponível em: https://www.taubate.sp.gov.br/wp-content/uploads/2015/03/PLANO-MUNICIPAL-DE EDUCA%C3%87%C3%83O.Hist%C3%B3ria-de-sua-constru%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 21 de dez. 2021

MELO, Adriana Almeida Sales. A mundialização da educação. Consolidação do projeto neoliberal na América Latina: Brasil e Venezuela. Maceió: EDUFAL, 2004.

RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva et.al. Nucleação de Escolas no Campo: conflitos entre formação e desenraizamento. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 707-728, abr./jun. 2017. Disponível em:https://www.scielo.br/j/edreal/a/gQ3Yj75WDy9cKTRm4dwqpjp/?lang=pt. Acesso em 28 de dez. de 2021.

SANTOS, Ramofly Bicalho do; SILVA, Marizete Andrade da. Políticas Públicas em educação do campo: Pronera, Procampo e Pronacampo. Revista Eletrônica de Educação, v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1549/493. Acesso em 21 de dez. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Da nova LDB ao novo plano nacional de educação: por uma outra política educacional. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SILVA, Alex Vieira da; SANTOS, Inalda Maria dos. O Plano Municipal de Educação e suas repercussões na escola pública. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 277-294, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/14515/8223. Acesso em: 21 de dez. 2021.

Published

2023-12-27

How to Cite

RODRIGUES, V. A. . Countryside education: advances and contradictions in public policies in the light of the Municipal Education Plan. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-13, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12744. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12744. Acesso em: 24 aug. 2024.