Curriculum conceptions and Field Education: a Systematic Review of Literature in national publications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12783

Keywords:

Systematic Literature Review, Field Education, Curriculum

Abstract

The present work aims to identify the concept of curriculum present in articles that discuss Rural Education. We chose to carry out a Systematic Literature Review (RSL) in the electronic journal of the Revista Brasileira de Educação do Campo and in the Scientific Electronic Library Online (Scielo) database. To this end, a mapping of publications was carried out in order to carry out a subsequent analysis for conducting the RSL, thus, a specific Study Protocol was created. The research question that guided this investigation consisted of identifying which curriculum conception is present in the articles published on rural schools, in the Revista Brasileira de Educação do Campo and in the Scielo Brasil database, whose time frame was from 2016 to 2021. Data analysis was based on the understanding of Content Analysis, according to Bardin (1977). In the search for an answer to the research question, we sought to guide the analysis through categories that emerged during the reading and organization of the data. It was found that there is little research on the subject, which highlights the need for more investigations in this area, therefore, it is necessary to strengthen the construction of Political and Pedagogical Projects with the participation of the school community in rural schools.

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Author Biographies

Giane Souza dos Santos, Secretaria Municipal de Educação de Vitória da Conquista-BA

Mestrado em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB. Possui graduação em Pedagogia pela UESB. Especialização em Coordenação Pedagógica e Planejamento pela Faculdade do Noroeste de Minas- FINOM, Curso de Especialização em Pedagogia Histórico-Crítica para as Escolas do Campo pela Universidade Federal da Bahia. Experiência em Coordenação Pedagógica Escolar por cinco anos. Tem mais de 20 anos de experiência profissional como professora regente nas turmas de primeiros anos do Ensino Fundamental. Atualmente é professor regente em turma da Educação Infantil e do Ensino fundamental I, da rede municipal de ensino de Vitória da Conquista-BA.

Kergilêda Ambrósio de Oliveira Mateus, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz; Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é professora Titular no Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Atua como docente no Programa de Pós Graduação em Ensino da UESB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores; Práticas Sociais e Processos Educativos; Educação do Campo; Currículos; Movimentos Sociais e Educação de Jovens e Adultos.

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Published

2023-12-27

How to Cite

SANTOS, G. S. dos .; MATEUS, K. A. de O. Curriculum conceptions and Field Education: a Systematic Review of Literature in national publications. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-27, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12783. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12783. Acesso em: 22 dec. 2024.