Social function of countryside schools in current times: some notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v4i1.12802

Keywords:

Field Education, Countryside schools, Social role

Abstract

In this article we recover some reflections on the social function of Escolas do Campo, in order to situate essential questions in the fight against the neoliberal vision and in the reconstruction of the purposes of schools in consonance with the social origin of the students and with the current problems of human life. It should be noted that the analyzes presented were constructed during the course of Amaral's research (2023), defended with the Graduate Program in Teaching, at the State University of Southwest Bahia (UESB), which had as its locus a Rural School located in the city. The notes are based on studies by Arroyo (2012), Bueno (2001), Caldart (2004, 2011, 2020), Fernandes (2011), Mészáros (2008), Martins and Neves (2012), Libâneo (2016), Souza ( 2018), Freire (1996) and Freitas (2019). These authors showed that the social function of Escolas do Campo cannot be detached from the challenges of the present time and from the context of the subjects of the educational action. Thus, the role of the school must be distinguished by the social origin of the students, moving away from the logic in which the interests of the capitalist system are reproduced, as it destroys the most elementary social sense and places the teaching units hostage to market norms, in which meritocracy, competitiveness, selectivity, production of results, control and achievement of goals prevail. Furthermore, it is necessary to learn from organized social movements, since they train young people to develop democratic, inclusive and cooperative forms of school organization; in addition to the experience of collective struggles for a project of social change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleonice Matos Amaral, Secretaria de Educação do Estado da Bahia - SEC/BA

Mestrado em Ensino (PPGEn) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia – UNEB. Especialização em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Hospitalar. Atualmente é coordenadora Pedagógica no Colégio Estadual do Campo de Botuporã.

Kergilêda Ambrósio de Oliveira Mateus, UESB - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos; professora titular no Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem e no Programa de Pós graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, onde desenvolve pesquisa sobre Educação do Campo, EJA, Currículos e Movimentos Sociais.

References

AMARAL, Cleonice Matos. Escola do campo na cidade: concepções e sentidos dos sujeitos do Colégio Estadual do Campo de Botuporã. Orientador (a): Drª. Kergilêda Ambrósio de Oliveira Mateus. Dissertação (mestrado). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEn), Vitória da Conquista, 2023.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Pedagogia do oprimido. In.: CALDART, et al (Org.). Dicionário da educação do campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. v. i, p. 553 – 560.

BRASIL, Decreto federal nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA, 2010b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7352.htm. Acesso em: 15 abr. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)] Constituição da República Federal do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.gov.br/participamaisbrasil/constituicao-da-republica-federativa-do-brasil#:~:text=57%C2%AA%20edi%C3%A7%C3%A3o%20do%20Texto%20Constitucional,n%C2%BAs%201%20a%206%2F1994. Acesso em: 13 jun. 2021.

BRASIL. Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDBEN. Lei nº 9.394 de 1996. DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 abr. 2021.

BUENO, José Geraldo Silveira. Função social da escola e organização do trabalho pedagógico. Educar, Curitiba, n. 17, p. 101 – 110. 2001. Ed. da UFPR. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2070. Acesso em: 20 mar 2022.

CALDART, Roseli Salete. Concepções de educação do campo: um guia de estudo. In: MOLINA, Mônica Castagna; MARTINS, Maria de Fátima Almeida (org.). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da licenciatura em educação do campo no Brasil. Belo Horizonte: MG Autêntica, 2019. (Coleção caminhos da educação do campo; v.9)

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo: notas para análise do percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n.1, p. 35-64, mar./jun. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v7n1/03.pdf. Acesso em: 15 abr. 2021.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de (org.). Por uma Educação do Campo: contribuições para construção de um projeto de educação do campo. v. 5. Articulação nacional por uma educação do campo, Brasília: DF, 2004, p. 13 – 52.

CALDART, Roseli Salete. Função social das escolas do campo e desafios educacionais do nosso tempo, 2020. p. 01-11. Disponível em: https://1library.org/document/zk8k8emz-funcao-social-escolas-campo-desafios-educacionais-nosso-tempo.html. Acesso em: 29 abr. 2022.

CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FERNANDES, Bernardo M. Diretrizes de uma caminhada. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, Luiz Carlos de. Entrevista sobre o encarceramento das escolas públicas. Boletim educação no/do campo. GEPEC, Salvador, Bahia, dez. 2019. Ano 4, n. 7. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com/2019/12/boletim-gepec-vii.pdf. Acesso em: 12 de mar 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de pesquisa. v. 46 n. 159, p.38 – 62, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZDtgY4GVPJ5rNYZQfWyBPPb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 de mar 2022.

MARTINS, André Silva; NEVES, Lúcia Maria Wanderley. Pedagogia do Capital. In: CALDART, et al (Org.). Dicionário da educação do campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. v. i, p. 538 – 545.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. Ed. São Paulo: Boitempo, 2008. Tradução Isa Tavares.

MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Laís Mourão. Escola do Campo. In: CALDART, et al (Org.). Dicionário da educação do campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. v. i, p. 324 – 330.

SOUZA, Maria Antônia de. Educação do campo, escola pública e projeto político-pedagógico. In: SOUZA, Maria Antônia de (Org) Escola pública, educação do campo e o projeto político pedagógico. Curitiba: UTP, 2018. Disponível em: https://app.utp.br/cadernosdepesquisa/arquivos/escolapublicaeducacaodocampoeprojetopoliticopedagogico.pdf.Acesso em: 03 de mar de 2022.

Published

2023-12-27

How to Cite

AMARAL, C. M. .; MATEUS, K. A. de O. Social function of countryside schools in current times: some notes. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1-18, 2023. DOI: 10.22481/sertanias.v4i1.12802. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/12802. Acesso em: 24 aug. 2024.