Childhood, health, and body in an anthropological approach in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v5i1.14229

Keywords:

Body, Infancy, Health

Abstract

This article aims to present the fundamental elements of Childhood, Health, and Body in an anthropological approach, considering the young child as an active participant, a producer of meanings and cultural practices, rather than merely a passive recipient of culture. The methodology employed was qualitative and participatory, involving the formation of discussion circles and free association of words with education professionals and young children in a daycare center in the municipality of Duque de Caxias. Data analysis was based on the methodology of the Collective Subject Discourse, in dialogue with the Theory of Social Representations. It was evident that the anthropological perspective facilitated the understanding that young children always have something to say about concepts, and it is possible to comprehend them in their depth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Brandão dos Santos, Universidade do Grande Rio - Unigranrio

Possui Pós-Doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo, USP. Doutora em Ciências Sociais pela PUC-RIO. Mestra em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ. Foi professora substituta do departamento de Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro, IFCS-UFRJ (2017-2019). Foi professora colaboradora da Pós-Graduação em Educação e Divulgação Científica do Instituto Federal do Rio de Janeiro, IFRJ (2016-2022). Professora dos Programas de Pós-graduação em Humanidades, Cultura e Artes (PPGHCA) em Ensino de Ciências e Saúde (PPGECS) da Unigranrio Afya. Pesquisa temas relacionados às trajetórias institucionais, conflito e arte, em diálogo com questões de corpo, saúde e gênero.

Lenine Bandeira da Costa, Universidade do Grande Rio - Unigranrio

Mestrado no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências  e Saúde (PPGECS), da Unigranrio. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro  e Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Infantil pela Faculdades Integradas de Jacarepaguá - FIJ / RJ. Atualmente é professora da Educação Infantil e séries iniciais da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias (RJ), onde atua há dezoito anos como professora (PII).

References

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Tradução Dora Flaksman. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2021.

Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental; v1, 1998.

BRASIL. Ministério da educação e do Desporto. Revisão do Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: CNE/CEB. Parecer 20/2009, 2009.

BUSS-SIMÃO, Márcia. Infância, corpo e educação na produção científica brasileira (1997-2003). 2007. 224f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/90234. Acesso em: 18 ago. 2023.

BUSS-SIMÃO, Márcia. Antropologia da Criança: uma revisão da literatura de um campo em construção. Revista Teias, v.10, n. 20, julho de 2009. DOI: 10.12957/teias.

CAMARGO, et. al. Significado de saúde e doença para crianças: revisão integrativa. In: Gonçalves, Andrade & Silva (Orgs). Promoção da saúde na educação básica e a licenciatura em enfermagem. São Paulo. Iglu. 2016. DOI: 10.11606/9788574942261.

CANESQUI, Ana Maria. Notas sobre a produção acadêmica de Antropologia e Saúde na década de 80. In: ALVES, P. C.; MINAYO, M. C. (orgs). Saúde e doença: um olhar antropológico. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1994. E-book.174 p. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575412763.

COHN, Clarice. Antropologia da Criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.; 2005.

FERREIRA, Maria Clotilde Rossetti. A educação coletiva do pequeno cidadão de zero a três anos. In: Revista Criança. MEC. dez., n. 46. 2008.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=3668-revistacrianca46&category_slug=fevereiro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso: 01. set. 2023.

KRAMER, Sonia. Por entre as pedras: arma e sonho na escola. São Paulo: Ática, 1998.

LANGDON Esther J., WIIK Flávio B. Antropologia, Saúde e Doença: Uma introdução ao conceito de cultura aplicado às ciências da saúde. Rev. Latino-Am. Enfermagem, v. 18, n.3, p. 173-181, maio-jun, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000300023.

LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. Tradução: Fábio dos Santos Creder Lopes. Petrópolis, Vozes, 2011.

LEFÈVRE, Fernando, LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti e MARQUES, Maria Cristina da Costa. Discurso do sujeito coletivo, complexidade e auto-organização. Ciência & Saúde Coletiva [online], v. 14, n. 4. pp. 1193-1204, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000400025.

LOPES, Karina Rizek, Roseana Pereira Mendes, Vitória, Líbia Barreto de Faria, organizadoras. Livro de estudo: Módulo III, Coleção PROINFANTIL. Unidade 1. Vol. 2. Brasília. MEC. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação a Distância, 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Construção da identidade da antropologia na área de saúde: o caso brasileiro. In: ALVES, PC.; RABELO, MC. (orgs). Antropologia da saúde: traçando identidade e explorando fronteiras. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ; Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1998. E-book. 248 p. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575414040.

MONTANDON, Cléopâtre. Sociologia da infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa. Tradução: Neide Luzia de Rezende. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/sdJPPzYbpq6 NBY75YhdNwdr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 set. 2023.

ROSA, Marcia Prado Amaral et al. Ensino em Ciências na Educação Infantil e nos Anos Iniciais: Panorama das Pesquisas Divulgadas na Década de 2007-2017 no Enpec. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v.10, n 1, 2020. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/5274/3174. Acesso em: 10 set. 2023.

SACRISTÁN, J. G. O aluno como invenção. Trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.

VIGARELLO, George. O limpo e o sujo. Lisboa. Ed. Fragmentos. 1988.

Published

2024-08-31

How to Cite

SANTOS, B. B. dos; COSTA, L. B. da. Childhood, health, and body in an anthropological approach in early childhood education. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1-22, 2024. DOI: 10.22481/sertanias.v5i1.14229. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/14229. Acesso em: 22 dec. 2024.