Decoloniality in Science education: a look at ethnic-racial relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v5i1.14261

Keywords:

Decoloniality, Science teaching, Ethnic-Racial Relationships

Abstract

This text deals with concerns arising from the readings and discussions carried out during the course "Teaching and Ethnic-Racial Relations in Basic Education" taken at the Graduate Program in Ethnic Relations and Contemporaneity at the State University of Southwest Bahia, and proposes a dialogue between the racial issue in Brazil, decolonial thinking in Latin America and the field of Science Teaching. For this, the following question is necessary: ​​in what way can Science Teaching contribute to the construction of positive Ethnic-Racial Relations considering the history of the issue of race and racism in Brazil? As a theoretical text, we resort to authors such as Achille Mbembe (2021), Abdias do Nascimento (1984), Douglas Verrangia (2010; 2012), Bárbara Karine Soares Pinheiro (2019), Bernadino-Costa, Maldonado-Torres and Grosfoguel (2018), Aníbal Quijano (2009). In this sense, it is considered possible and necessary the construction of positive Ethnic-Racial Relations from decolonial proposals, in order to promote anti-racism in Science education.

 

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Author Biographies

Rafael Casaes de Brito, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorando em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), vinculado ao Programa de Pós Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEn/UESB); Mestre em Relações Étnicas e Contemporaneidade (2022) pelo Programa de Pós Graduação em Relações e Contemporaneidade (PPGREC - UESB/ODEERE). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2017). Membro do Grupo de Pesquisa Ensino, Currículo, e Formação de Professores, vinculado ao PPGEn/UESB e pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Relações Étnico-Raciais e Ensino de Ciências e Biologia da UNIFESSPA (GEPRREC/CNPq). Professor de Ciências e Biologia da educação básica da rede pública e privada. Desenvolve pesquisas no campo da Educação Decolonial e intercultural, com foco nas Relações Étnico-Raciais no Ensino de Ciências e Currículo, formação inicial e continuada de professores para as Relações Étnico-Raciais, Ensino de Ciências e Relações Étnico-Raciais nos anos iniciais e de Práticas curriculares decoloniais, Interculturais e antirracistas.

Catiana Nery Leal, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutoranda em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (Rede Nordeste de Ensino - RENOEN) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEN/UESB). Mestre em Relações Étnicas e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade (PPGREC - UESB/ODEERE). Pós-graduada Lato Sensu em Educação e Interdisciplinaridade pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Formação de Professores (UFRB/CFP), campus de Amargosa-BA. Membro do Grupo de Pesquisa Discursos, Representações e Violência na Escola, coordenado pela professora Maria de Fátima de Andrade Ferreira. Áreas de interesse: Educação e diversidades, Educação Física escolar, Educação Inclusiva, Relações Étnico-Raciais, Currículo, Interculturalidade e Violência na escola.

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Published

2024-08-31

How to Cite

BRITO, R. C. de; LEAL, C. N. Decoloniality in Science education: a look at ethnic-racial relationships. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1-17, 2024. DOI: 10.22481/sertanias.v5i1.14261. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/14261. Acesso em: 22 dec. 2024.