The Pedagogical Residency Program, teacher training in the context of the Chemistry degree at the Federal Institute of Bahia, Porto Seguro Campus: possible effects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v5i1.15138

Keywords:

Public policies, Pedagogical Residency Program, Chemistry degree, IFBA

Abstract

Degree courses in Brazil were set up in the 1930s to meet the demand for professionals for the new educational model. This paper revisits the history and documents related to Chemistry degree courses and explores how these models influence the current educational context. The aim is to analyze the Pedagogical Residency Program, especially the Chemistry Degree subproject at the IFBA Porto Seguro Campus, as a public policy that supports teacher training. This research is qualitative in nature, methodologically assuming the characteristics of a documentary analysis of the trajectory of this program, addressing the implementation of Public Educational Policies in Brazil, the process of institutionalization of undergraduate degrees in Chemistry and the impact of the Pedagogical Residency Program at IFBA. The analysis revealed that the implementation and development of the subproject provided important resignifications, surpassing expectations and the initial vision of teaching in the classroom, contributing to the refinement of pedagogical praxis.

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Author Biographies

Renata Teixeira Nascimento, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT - Cuiabá). Graduada em Licenciatura em Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA - Porto Seguro). Desenvolveu pesquisa de Iniciação Científica de biomonitoramento com a utilização da planta Trandescantia pallida purpurea. Atuou no Programa Institucional de Iniciação à Docência e no Programa Residência Pedagógica. Tem interesse em Políticas Públicas Educacionais, Ensino de Química e Química Orgânica. De 2022 a 2024 foi docente de Química no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Campus Avançado de Guarantã do Norte; e, em 2023, foi professora de Ciências no Centro Municipal de Educação Darcy Ribeiro, Guarantã do Norte - MT.

Kátia Silva Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, campus – Porto Seguro/BA

Pós-Doutoranda pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Atuou como Professora titular no Ensino Fundamental e Coordenadora Escolar - Secretaria Municipal de Educação de Vitória da Conquista - BA 1999-2011. Foi Professora Substituta das Disciplinas Didática e Educação Inclusiva na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-UESB 2007/2009. Atua como Professora Efetiva nas Licenciaturas em Química, Computação e Intercultural Indígena do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IFBA, campus Porto Seguro. Dedica-se a estudos e pesquisas sobre Políticas Públicas, Políticas de Inclusão Escolar, Formação de Professores e Interculturalidade. Atualmente é Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores -Geprof.

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Published

2024-08-31

How to Cite

NASCIMENTO, R. T.; SANTOS, K. S. The Pedagogical Residency Program, teacher training in the context of the Chemistry degree at the Federal Institute of Bahia, Porto Seguro Campus: possible effects. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1-37, 2024. DOI: 10.22481/sertanias.v5i1.15138. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/15138. Acesso em: 22 dec. 2024.