Resemblance, Sisyphus and cinematic experience in educational spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v5i2.15661

Keywords:

Resemblance, Myth of Sisyphus, Cinematic experience

Abstract

This essay aims to reflect on the affinity between similarity and imagination, based on Foucault's work and weaving relationships with the cinematic experience in teaching situations. Foucault's concept of similarity explores how, until the 16th century, the relationship between signs and knowledge was central to Western thought. Similarity allowed understanding and representing the world, articulating elements through proximity (convenientia), reflection (aemulatio), analogy and sympathy. These concepts are echoed in the myth of Sisyphus, which exemplifies circularity and repetition as forms of reflection and experience. In the educational space, especially with the use of Cinema, these ideas can stimulate imagination, subjectivity and learning. Just as Sisyphus transforms his reality by descending the mountain, the filmic experience offers moments of transcendence and personal renewal.

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Author Biographies

Mônica Medina Santos Almeida Neves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestrado em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Possui Especialização (latu sensu) em Psicopedagogia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduação em Licenciatura em Desenho e Plástica pela Universidade Federal da Bahia. Professora assistente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em artes visuais, cinema e teatro. No campo do cinema/vídeo desenvolveu trabalhos relevantes com premiações nacionais e mostras internacionais, a exemplo dos vídeos Olhos de Lince (Prêmio aquisição no Centro Cultural Dannemann), melhor direção e melhor vídeo ficção (Universidade Federal de Sergipe), Oeste (2º lugar- Prêmio Fundação Cultural do Estado da Bahia), mostra de vídeo no festival de Tókio com Olhos de Lince e Oeste em Madri. Vem atuando na área de educação desde 1987 quer seja nos ateliês de arte, galerias, museus, quer seja em instituições de ensino médio e técnico. Desenvolve estudos e pesquisa com destaque para os fenômenos imaginação e criatividade potencializadas com a experiência do cinema na escola.

Washington Ramos dos Santos Junior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutor em Geografia Humana e doutor em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Geografia Humana pela USP. Graduação em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Professor assistente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Área de Pesquisa: Subjetividade e Geografia. Geografia Humana. Geografia Urbana. Psicologia Social. Epistemologia da Geografia. Relação entre homem e natureza. Patrimônio. Planejamento territorial.

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Published

2024-12-30

How to Cite

NEVES, M. M. S. A.; SANTOS JUNIOR, W. R. dos . Resemblance, Sisyphus and cinematic experience in educational spaces. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 1-19, 2024. DOI: 10.22481/sertanias.v5i2.15661. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/15661. Acesso em: 6 jan. 2025.