Contributions of Pedagogy to think about knowledge and gender relationships in contemporary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/sertanias.v1i1.8273

Keywords:

Pedagogy, Gender relations, Knowledge-power in school

Abstract

This article seeks to highlight the contributions of Pedagogy to think about knowledge and gender relations, especially in learning environments in contemporary school spaces and their contradictions with the emancipation project, citizenship and human rights education and the school curriculum. The text aims to contribute to reflect on knowledge-power (FOUCAULT, 2003a, 2003b) relationships in learning environment in the school spaces, considering that the institution of citizen training is fundamental the role of the techer-trainer in the construction of knowledge in the spaces of (re)construction of the subject’s experiences´. Anyway, to modify gender concepts, pedagogical practices and educational practices, with attention to the development of consciences, speeches, knowledge, requires a positive view of the student and position of the teacher with pedagogical autonomy within the classroom and, in that sense, seek mechanisms to combat prejudice, discrimination and exclusion in gender relations and their intersection with race, ethnicity, social class, Schooling and other social markers in school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Fátima de Andrade Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorado em Educação e Pós-doutorado em Estudos Étnicos e Africanos pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. E-mail: mfatimauesb@hotmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4094-6741

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 4 ed. Trad. Mauro W. Barbosa de Almeida. São Paulo: Perspectiva, 1997.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf Acesso:12 ago.2020

CARR, Wilfred. Una teoria para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid: MORATA, 1996.

CARR, Wilfred. Quality in teaching. London: Falmers Press,1989.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Sthephen. Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, 1988.

CUÉLLER, Javier Pérez de (Org.). Nossa Diversidade Criadora: Relatório da Comissão Mundial de Cultura e Desenvolvimento. Trad. Alessandro Warley Candeas. Campinas, SP: Papirus; Brasília: UNESCO, 1997.

FAZENDA, Ivani. Construindo aspectos teórico-metodológicos da pesquisa sobre Interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002. p. 11-29.

FERREIRA, Maria Elisa de Mattos Pires. Interdisciplinaridade como poíesis. Tese (Doutorado). Pontificia Universidade de São Paulo – PUC. São Paulo, 1996.

FERREIRA, Maria Elisa de Mattos Pires. Poíesis. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002. p. 200-203.

FELIPE, Jane. Entre as tias e tiazinhas: pedagogias culturais em circulação. In: SILVA, Luiz Heron da (Org.). Século XXI: Qual conhecimento? Qual currículo? Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. p. 167-179.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. 3 ed. Trad. Roberto Cabral de M. Machado e Eduardo J. Morais. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2003a.

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Trad. Vera Lucia A. Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003b.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário. Pedagogia: por entre resistências e insistências. In: Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v.10, n.2, p. 161-173, maio/ago. 2017.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário. Práticas pedagógicas e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário. Pedagogia como ciência da Educação. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário; GILBERTO, Irene Jeanete Lemos. A prática docente e a construção dos saberes pedagógicos. In: Revista Teias. Ética, Saberes & Escola, v.12, n. 25, p. 212-224, maio/ago. 2011.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário; LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Elementos para a formulação de diretrizes curriculares para cursos de Pedagogia. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n.130, p.63-97, jan./abr. 2007.

GAETA, Cecília. Olhar. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 222-224.

IMBERT, Francis. Para uma praxis pedagógica. Brasília: Plano Editora, 2003.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogias e pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MARTINS, Maria Anita Viviani. Educação. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002. p. 242-246.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

OLIVEIRA, Lucila Maria Pesce de. Olhar. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002. p. 217-218.

SAVIANI, Dermeval. O pensamento pedagógico brasileira: da aspiração à ciência sob suspeição. Revista Educação e Filosofia, v.21, n.42, p.13-35, jul-dez, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

SUSHODOLSKY, Bogdan. A Pedagogia e as grandes correntes filosóficas. Lisboa: Livros Horizontes, 1978.

Published

2020-12-30

How to Cite

FERREIRA, M. de F. de A. Contributions of Pedagogy to think about knowledge and gender relationships in contemporary school. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 145-162, 2020. DOI: 10.22481/sertanias.v1i1.8273. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/sertanias/article/view/8273. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos