DERECHO A LA EDUCACIÓN LA INVISIBILIDADE DE EJA EM EL BNCC

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/poliges.v2i1.8489

Palabras clave:

BNCC, Modo EJA, Políticas Públicas

Resumen

The article aims to discuss contradictions and tensions caused by the questioning about which space the Education of Youth and Adults has assumed in the Common National Curriculum Base (BNCC). To foster the discussion, it was sought in the documentary research the support of analysis of information by the primary official documents: 1988 Constitution, LDBN/96, PNE and BNCC. Through a qualitative look, we seek to interpret the object of investigation in a movement of reflection to understand the phenomenon that inspired the research. The invisibility of the EJA in the BNCC reveals the silence and denial of the modality in public policies of education in Brazil in the current scenario. Reflecting on the theme requires the challenge to the struggle. An imperative for the new directions of youth and adult education.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Daniela Lopes Oliveira Dourado, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação de Jovens e Adultos – UNEB; Docente do Curso de Pedagogia do DCHT Campus XVI/ UNEB Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa CONPEEJA-UNEB/ CNPq. Correio eletrônico: dannylopes11@gmail.com

Ana Karine Loula Torres Rocha, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação e Contemporaneidade – UNEB; Docente do Curso de Pedagogia e Coordenadora do Curso de Administração da UNEB DCHT Campus XVI – Irecê - Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa em Trabalho, Educação, Gestão e Tecnologias GENTTES-UNEB/ CNPq.

Cinara Barbosa de Oliveira Morais, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação de Jovens e Adultos – UNEB; Docente do Curso de Pedagogia da UNEB DCHT Campus XVI – Irecê - Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa Conjunturas de Pesquisas e Estudos em Educação de Jovens e Adultos - CONPEEJA- UNEB/ CNPq.

Maria de Fátima Sudré Andrade Bastos , Universidade do Estado da Bahia - UNEB DCHT Campus XVI Irecê

Mestre em Educação de Jovens e Adultos – UNEB; Docente do Curso de Pedagogia da UNEB DCHT Campus XVI - Irecê - Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa Conjunturas de Pesquisas e Estudos em Educação de Jovens e Adultos - CONPEEJA-UNEB/ CNPq.

Citas

ALVES, Nilda. Sobre a Possibilidade e a Necessidade Curricular de uma Base Nacional Comum. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p.1512-1529, out./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21664 Acesso em: jun. 2020.

ANPED e ABdC. Exposição de Motivos sobre a Base Nacional Comum Curricular. 2015. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/resources/Of_cio_01_2015_CNE_BNCC.pdf Acesso em: dez.2015.

ARROYO, Miguel. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? REVEJ@-Revista de Educação de Jovens e Adultos, v.1, n.0, 2007. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/files/Balan%C3%A7o%20da%20EJA%20-%20Arroyo.pdf

BRASIL. Constituição Federal de 1988. República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1998. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/91972/constituicao-da-republica-federativa-do-brasil-1988

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/lei%209394.pdf

BRASIL, Ministério da Educação. Portal do MEC. Base Nacional Comum Curricular. Notícias: Coordenadora pedagógica da Base fala sobre o processo de construção do documento. Brasília, 2016. http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/36402-base-nacional-comum-curricular Disponível em: . Acesso em: mar 2021.

BRASIL, Ministério da Educação (MEC/SEED). Documento preliminar à Base Nacional Comum – Princípios, formas de organização e conteúdo. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/36402-base-nacional-comum-curricular Acesso em: março de 2021.

BRASIL, Ministério da Educação (MEC/SEED). Base Nacional Comum Curricular. 2ª versão revista. Brasília, 2016. Disponível em. http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/36402-base-nacional-comum-curricular Acesso em março. 2021.

GADOTTI, Moacir; FEITOSA, Sônia Couto Souza. Reinventar a educação é inverter prioridades: o lugar da educação de adultos como política pública. In: ________; CARNOY, Martin. Reinventando Paulo Freire: a práxis do Instituto Paulo Freire. São Paulo: Instituto Paulo Freire. Lemann Center/ Stanford Graduate School of Education, 2018.

GIL, A. Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2006.

MARCONI, M. de Andrade. LAKATOS, E. Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MEC. Parecer CNE/CEB nº 11/2000 de 9 de junho de 2000. Acesso em 08 de julho de 2015. Disponível em http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/legislacao/parecer_11_2000.pdf Acesso em: dez. 2015.

MORAES, Marilei Schackow; CUNHA, Silmara dos Santos da; VOIGT, Jane Mery Richter. Onde está a Educação de Jovens e Adultos na BNCC? V COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação 29 e 30 de outubro de 2019, Joinville/SC, Brasil. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/17236 Acesso em março de 2021.

TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filotropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem fronteiras, v. 20, n.2, p. 553-603, maio/ago. 2020 Disponível em: http://curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf Acesso em março de 2021.

Publicado

2021-05-11

Cómo citar

DOURADO, D. L. O.; ROCHA, A. K. L. T. .; MORAIS, C. B. de O.; BASTOS , M. de F. S. A. DERECHO A LA EDUCACIÓN LA INVISIBILIDADE DE EJA EM EL BNCC. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional (POLIGES), [S. l.], v. 2, n. 1, p. 203-220, 2021. DOI: 10.22481/poliges.v2i1.8489. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/poliges/article/view/8489. Acesso em: 3 jul. 2024.

Número

Sección

Artigos