For an (un) sustainable education: reflections since our citizen constitution until the current days

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11148

Keywords:

crisis, education, public policies, restoration, restaurative education

Abstract

This article's purpose is to question how apolitical actions, applied in/for education, induce a crisis because they meet the neoliberal logic. To reach this goal, qualitative research of a descriptive nature was chosen through analysis of the Arendtian philosophy, outlined in the books “The crisis in education” and “Reflections on little rock”. Along with this analysis, we strive to connect it with our educational reality, through reflection on how education has become an instrument of politics. On final considerations, based on practices dictated by the financial market, a world political rationality prevails, on education, the logic of capital. And the school becomes a resource for this expansion.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Avelar Luiz Bastos Mutim, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Professor Titular nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (Mestrado e Doutorado). Líder do grupo de pesquisa Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental, Políticas Públicas e Gestão Social dos Territórios. Contribuição de autoria: autor.

Fabiana Andrade Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Professora Assistente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), lotada no Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL). Doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Contribuição de autoria: coautora.

References

ARENDT, Hannah. A Crise na Educação. 2000. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/hanna_arendt_crise_educacao.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.

ARENDT, Hannah. Reflexões sobre Little Rock. São Paulo: Cia. das Letras, 2004. Disponível em: https://www.academia.edu/4934424/Arendt_Hannah_Reflex%C3%B5es_sobre_little_rock. Acesso em: 22 fev. 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo Parasitário e Outros Temas Contemporâneos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BONETI, Lindomar Wessler. Políticas públicas por dentro. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2007.

BRASIL. Decreto no 591, de 6 de julho de 1992. Atos Internacionais. Pacto Internacional sobre Direitos Econômicos, Sociais e Culturais. Promulgação, 1992. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d0591.htm. Acesso em: 02 abr. 2023.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 mar. 2022.

BRASIL. Lei n. 13.415 de 16 fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...] e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 2 abr. 2023.

BRASIL. Resolução n. 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da Educação Básica [...], 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104101-rcp004-18/file. Acesso em: 2 abr. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 10 abr. 2023.

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. A Dessegregação de Little Rock a partir de Hannah Arendt. Pro-Posições, Campinas: UNICAMP, v. 30, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/CVqwPpxChYvHB4dnL83GDYp/?lang=pt. Acesso em: 12 mar. 2021.

BRUNO, Lúcia. Educação e Desenvolvimento Econômico no Brasil. Revista Brasileira de educação, v. 16, n. 48, set./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/BbvhJPJGSYw9TCWrYS7mfmb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 fev. 2022.

DALMAGRO, Sandra Luciana; MARCASSA, Luciana Pedrosa; CONDE Soraya Franzoni; D’AGOSTINI Adriana; VENDRAMINI, Regina. Manifestações Atuais da Mercadoria Educação no Brasil. In: FERREIRA, Liliana Soares; MACHADO, Célia Tanajura; BRAIDO, Luiza da Silva. Educação e Trabalho em Tempos de Intervenção Reguladora do Capital. Santa Maria: Editora UFSM, 2020, E-book, p. 146 - 209.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro: São Paulo: Paz e Terra, 2019.

MILLS, Charles Wright. A Imaginação Sociológica. 4. ed. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, [1969?].

Disponível em: https://docplayer.com.br/49618285-A-imaginacao-sociologica.html#show_full_text. Acesso em: 22 fev. 2019.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SAMPAIO, Kamila Fernanda Barbosa; CARVALHO, Zilmara de Jesus Viana de Carvalho. O Cuidado com o Mundo ou Amor Mundi e sua Relação com a Ação Política em Hannah Arendt. Kínesis, v. 13, n. 34, p. 142-161, jul. 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/kinesis/article/download/12141/7394. Acesso em: 22 fev. 2022.

SANTOS, Fabiana Andrade. Educação Básica e Justiça Restaurativa: referências para a estruturação das bases de uma educação restaurativa. Orientador: Avelar Luiz Bastos Mutim. 2023. 323 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Disponível em: http://www.saberaberto.uneb.br/bitstream/20.500.11896/3896/1/EDUCACAO%20BASICA%20E%20JUSTICA_TESE_FABIANA%20ANDRADE.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

SAVIANI, Dermerval; DUARTE, Newton. A Formação Humana na perspectiva Histórico-Ontológica. In: SAVIANI, Dermerval; DUARTE, Newton. Conhecimento Escolar e Luta de Classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021. p. 47-59

SEVERINO, Antônio Joaquim. Os Embates da Cidadania: ensaio de uma abordagem filosófica da LDB/1996. In: BRZEZINSKI, Iria (org.). LDB/1996 Contemporânea: contradições, tensões, compromissos. São Paulo: Cortez, 2014. p. 34-43

SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. 31. ed. revista e atualizada. São Paulo: Malheiros, 2008.

TORRES, Ana Paula Repolês. Direito e Política em Hannah Arendt. São Paulo: Loyola, 2013.

VADE MECUM SARAIVA. Vade Mecum Civil e Empresarial. 5. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2021.

Published

2023-05-19

How to Cite

MUTIM, A. L. B.; SANTOS, F. A. For an (un) sustainable education: reflections since our citizen constitution until the current days. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11148, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11148. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11148. Acesso em: 22 nov. 2024.