For an (un) sustainable education: reflections since our citizen constitution until the current days
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11148Keywords:
crisis, education, public policies, restoration, restaurative educationAbstract
This article's purpose is to question how apolitical actions, applied in/for education, induce a crisis because they meet the neoliberal logic. To reach this goal, qualitative research of a descriptive nature was chosen through analysis of the Arendtian philosophy, outlined in the books “The crisis in education” and “Reflections on little rock”. Along with this analysis, we strive to connect it with our educational reality, through reflection on how education has become an instrument of politics. On final considerations, based on practices dictated by the financial market, a world political rationality prevails, on education, the logic of capital. And the school becomes a resource for this expansion.
Downloads
Metrics
References
ARENDT, Hannah. A Crise na Educação. 2000. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/hanna_arendt_crise_educacao.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.
ARENDT, Hannah. Reflexões sobre Little Rock. São Paulo: Cia. das Letras, 2004. Disponível em: https://www.academia.edu/4934424/Arendt_Hannah_Reflex%C3%B5es_sobre_little_rock. Acesso em: 22 fev. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo Parasitário e Outros Temas Contemporâneos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
BONETI, Lindomar Wessler. Políticas públicas por dentro. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2007.
BRASIL. Decreto no 591, de 6 de julho de 1992. Atos Internacionais. Pacto Internacional sobre Direitos Econômicos, Sociais e Culturais. Promulgação, 1992. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d0591.htm. Acesso em: 02 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 mar. 2022.
BRASIL. Lei n. 13.415 de 16 fevereiro de 2017. Altera as Leis nºs 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...] e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, 2017. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em: 2 abr. 2023.
BRASIL. Resolução n. 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da Educação Básica [...], 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104101-rcp004-18/file. Acesso em: 2 abr. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 10 abr. 2023.
BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. A Dessegregação de Little Rock a partir de Hannah Arendt. Pro-Posições, Campinas: UNICAMP, v. 30, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/CVqwPpxChYvHB4dnL83GDYp/?lang=pt. Acesso em: 12 mar. 2021.
BRUNO, Lúcia. Educação e Desenvolvimento Econômico no Brasil. Revista Brasileira de educação, v. 16, n. 48, set./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/BbvhJPJGSYw9TCWrYS7mfmb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 fev. 2022.
DALMAGRO, Sandra Luciana; MARCASSA, Luciana Pedrosa; CONDE Soraya Franzoni; D’AGOSTINI Adriana; VENDRAMINI, Regina. Manifestações Atuais da Mercadoria Educação no Brasil. In: FERREIRA, Liliana Soares; MACHADO, Célia Tanajura; BRAIDO, Luiza da Silva. Educação e Trabalho em Tempos de Intervenção Reguladora do Capital. Santa Maria: Editora UFSM, 2020, E-book, p. 146 - 209.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro: São Paulo: Paz e Terra, 2019.
MILLS, Charles Wright. A Imaginação Sociológica. 4. ed. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, [1969?].
Disponível em: https://docplayer.com.br/49618285-A-imaginacao-sociologica.html#show_full_text. Acesso em: 22 fev. 2019.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
SAMPAIO, Kamila Fernanda Barbosa; CARVALHO, Zilmara de Jesus Viana de Carvalho. O Cuidado com o Mundo ou Amor Mundi e sua Relação com a Ação Política em Hannah Arendt. Kínesis, v. 13, n. 34, p. 142-161, jul. 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/kinesis/article/download/12141/7394. Acesso em: 22 fev. 2022.
SANTOS, Fabiana Andrade. Educação Básica e Justiça Restaurativa: referências para a estruturação das bases de uma educação restaurativa. Orientador: Avelar Luiz Bastos Mutim. 2023. 323 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Disponível em: http://www.saberaberto.uneb.br/bitstream/20.500.11896/3896/1/EDUCACAO%20BASICA%20E%20JUSTICA_TESE_FABIANA%20ANDRADE.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
SAVIANI, Dermerval; DUARTE, Newton. A Formação Humana na perspectiva Histórico-Ontológica. In: SAVIANI, Dermerval; DUARTE, Newton. Conhecimento Escolar e Luta de Classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas: Autores Associados, 2021. p. 47-59
SEVERINO, Antônio Joaquim. Os Embates da Cidadania: ensaio de uma abordagem filosófica da LDB/1996. In: BRZEZINSKI, Iria (org.). LDB/1996 Contemporânea: contradições, tensões, compromissos. São Paulo: Cortez, 2014. p. 34-43
SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. 31. ed. revista e atualizada. São Paulo: Malheiros, 2008.
TORRES, Ana Paula Repolês. Direito e Política em Hannah Arendt. São Paulo: Loyola, 2013.
VADE MECUM SARAIVA. Vade Mecum Civil e Empresarial. 5. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.