For an (un) sustainable education: reflections since our citizen constitution until the current days

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11148

Keywords:

crisis, education, public policies, restoration, restaurative education

Abstract

This article's purpose is to question how apolitical actions, applied in/for education, induce a crisis because they meet the neoliberal logic. To reach this goal, qualitative research of a descriptive nature was chosen through analysis of the Arendtian philosophy, outlined in the books “The crisis in education” and “Reflections on little rock”. Along with this analysis, we strive to connect it with our educational reality, through reflection on how education has become an instrument of politics. On final considerations, based on practices dictated by the financial market, a world political rationality prevails, on education, the logic of capital. And the school becomes a resource for this expansion.

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Author Biographies

Avelar Luiz Bastos Mutim, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Professor Titular nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (Mestrado e Doutorado). Líder do grupo de pesquisa Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental, Políticas Públicas e Gestão Social dos Territórios. Contribuição de autoria: autor.

Fabiana Andrade Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Professora Assistente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), lotada no Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL). Doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Contribuição de autoria: coautora.

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Published

2023-05-19

How to Cite

MUTIM, A. L. B.; SANTOS, F. A. For an (un) sustainable education: reflections since our citizen constitution until the current days. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11148, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11148. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11148. Acesso em: 3 jul. 2024.