The thinking of José Carlos Mariátegui (1895-1930) and indigenous struggles in contemporary Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12048

Keywords:

José Carlos Mariátegui, indian people, latin american thought

Abstract

This work is the result of research at the Doctorate level in Education, which aims to outline possible dialogues between the thinking of José Carlos Mariátegui (1895-1930), a Peruvian intellectual, and indigenous struggles in contemporary Brazil, in order to contribute to the elaboration of a historical project and a decolonizing and anti-capitalist Latin American thought, based on the reality where our feet step. Faced with the context of genocide and epistemicide of indigenous peoples in Brazil, we seek to present indigenous resistance in defense of their territories as political and pedagogical movements, counter-hegemonic to capitalist-colonial violence, also stating, with Mariátegui, that indigenous hope is profoundly revolutionary.

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Author Biographies

Tanise Baptista de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEDU/UFRGS). Trabalha com jovens em espaço escolar e não escolar nas temáticas sobre Ações Afirmativas, Acesso e Permanência de estudantes de origem popular no Ensino Superior. Contribuição de Autoria: Escrita e Revisão.

Magali Mendes de Menezes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutora em Filosofia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS). Coordenadora do Projeto Saberes Indígenas na Escola. Contribuição de Autoria: Escrita. 

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Published

2023-02-03

How to Cite

MEDEIROS, T. B. de; MENEZES, M. M. de. The thinking of José Carlos Mariátegui (1895-1930) and indigenous struggles in contemporary Brazil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12048, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12048. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12048. Acesso em: 24 aug. 2024.