Trajectories of the institutionalization of assistance politics: identifying neoliberal governmentality as a discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13018

Keywords:

discourse, governmentality, assistance politics

Abstract

The present text approaches trajectories of educational assistance politics and the discourses of technicians of a Public University, about the University Residence and the Program of Assistance to Undergraduate Teaching of the Centro de Formação de Professores/UFCG. It aims to understand the discourses of those professionals about the programs in focus. The theoretical foundation focuses on the concepts of neoliberal governmentality, biopolitics and biopower in an articulation in the context of social policies for student assistance. The interview was used for data collection, from the perspective of qualitative research, and Foucault's discourse analysis was developed to analyze the data. Regarding the mechanisms of access and permanence of students to the programs, we might infer that there is legislation which the Institution executes through the PRAC, in the assistance policies we might observe the predominance of the Brazilian neoliberal governmentality which is remade every day and restructured through discourses and actions, which contribute to the rhetoric of control which builds the Brazilian social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Janete de Lima, Universidade Federal de Campina Grande - Brasil

LIMA, Maria Janete de.  Doutora em Educação pela UFS/PPGED. Professora Adjunta da Universidade Federal de Campina Grande/Cajazeiras, Paraíba, Brasil.UFCG/CFP. Membro do GPECS/PPEGEd/UFS -Educação, Cultura e subjetividades. Contribuição de autoria: autora.

 

 

References

BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil PNAES. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ Acesso em 12 maio 2020.

CANDIOTTO, Cesar. A governamentalidade em Foucault: da analítica do poder à ética da subjetivação. O que nos faz pensar, v.21, n.31, fevereiro de 2012.

CASTRO, Edgardo. Introdução a Foucault .Tradução Beatriz de Almeida Magalhães. 1. ed.; 1. Reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

FELDENS, Dinamara Garcia; SANTANA, Anthony Fabio Torres. Movimentos na docência: subjetividades e encontros inusitados. Revista e-Curriculum, v. 10, n. 3, p. 160-172, diciembre, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/766/76624994009.pdf Acesso em 12 maio 2020.

FONAPRACE. Revista comemorativa 25 anos do FONAPRACE: histórias, memórias e múltiplos olhares. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis (org.) Coordenação, ANDIFES, UFU, PROEX, 2012.

FOUCAULT, Michael. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michael. Ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 5 ed. São Paulo: Loyola, 1999.

FOUCAULT, Michael. A arqueologia do saber. 6 ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2002.

FOUCAULT, Michael. Em Defesa da Sociedade. Curso no College de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. Martins Fontes, 2005. 4ª tiragem.

FOUCAULT, Michael. A arqueologia do saber. 7 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GALLO, Silvio. Biopolítica e subjetividade: resistência? Educar em Revista, Curitiba, n. 33, v.66, p. 77-94, 2017.

FELDENS, Dinamara e SANTANA, Antony. Movimentos na docência: subjetividades e encontros inusitados. Revista e-curriculum, 7(2), 1-14. 2011.

LIMA, Maria Janete de. Análise das políticas de assistência estudantil: pensando as formas de permanência de estudantes universitários no contexto da governamentalidade neoliberal. 2022. 197f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022.

PARAISO, Marlucy. Apresentação. In: Dagmar Estermann Meyer; Marlucy Alves Paraíso (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012.

SAVIANI, Dermeval. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Poíesis Pedagógica, 8(2), 4–17, 2010.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Revista Colombiana de Educación, Bogotá, n. 65, 2013.

Published

2023-08-01

How to Cite

LIMA, M. J. de. Trajectories of the institutionalization of assistance politics: identifying neoliberal governmentality as a discourse. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13018, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.13018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13018. Acesso em: 24 aug. 2024.