Formative col@b and its potentialities in teacher education with digital cultures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13084

Keywords:

Col@b formacional, collaboration, digital cultures, teacher education, interactivity

Abstract

This article discusses the potential of Col@b Formacional with digital cultures in teacher education, a device (co)created in interactivity and collaboration between basic education teachers. This device is part of a doctoral research based, methodologically, on research-formation, in which researcher and subjects participate involved with their spaces-times. Conducted in a municipal public school, 16 Portuguese language teachers were involved, with itinerancy app-diaries and mediated conversations as data production devices. The analysis of the findings followed the perspective of subsuming notions. The results reveal that a) teacher education in act promotes processes of change and immersion with its own demands; and b) the reflective processes in the weaving of making-knowledge reverberate in (co)creation and teacher authorship, both contributing to the appropriation of plural and non-linear teaching practices with digital technologies.

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Author Biographies

Sandra Virginia Correia de Andrade Santos, Secretaria Municipal de Educação de Tobias Barreto - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) Bolsista Fapitec/SE. Membro do Grupo de Pesquisa Educação e Culturas Digitais - Ecult(UFS/CNPq), do Grupo de Estudos em Educação Superior-GEES (UFS/CNPQ) e do Núcelo de Pesquisa em Comunicação e Tecnologia.

Simone de Lucena, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pós-doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Educação (UFBA). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação e do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Culturas Digitais (ECult/UFS/CNPq). 

Contribuição de autoria: autora.

References

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Published

2023-11-01

How to Cite

SANTOS, S. V. C. de A.; LUCENA, S. de. Formative col@b and its potentialities in teacher education with digital cultures. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13084, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.13084. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13084. Acesso em: 22 jul. 2024.