Formative col@b and its potentialities in teacher education with digital cultures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13084

Keywords:

Col@b formacional, collaboration, digital cultures, teacher education, interactivity

Abstract

This article discusses the potential of Col@b Formacional with digital cultures in teacher education, a device (co)created in interactivity and collaboration between basic education teachers. This device is part of a doctoral research based, methodologically, on research-formation, in which researcher and subjects participate involved with their spaces-times. Conducted in a municipal public school, 16 Portuguese language teachers were involved, with itinerancy app-diaries and mediated conversations as data production devices. The analysis of the findings followed the perspective of subsuming notions. The results reveal that a) teacher education in act promotes processes of change and immersion with its own demands; and b) the reflective processes in the weaving of making-knowledge reverberate in (co)creation and teacher authorship, both contributing to the appropriation of plural and non-linear teaching practices with digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sandra Virginia Correia de Andrade Santos, Secretaria Municipal de Educação de Tobias Barreto - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) Bolsista Fapitec/SE. Membro do Grupo de Pesquisa Educação e Culturas Digitais - Ecult(UFS/CNPq), do Grupo de Estudos em Educação Superior-GEES (UFS/CNPQ) e do Núcelo de Pesquisa em Comunicação e Tecnologia.

Simone de Lucena, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Pós-doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Educação (UFBA). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação e do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Culturas Digitais (ECult/UFS/CNPq). 

Contribuição de autoria: autora.

References

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. 7. ed. Rio de janeiro: Contraponto, 1996.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos: Pedro & João, 2010.

ALVES, Nilda. Sobre os movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (org.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 39-48.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Líber Livro, 2007.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 9. ed. Tradução: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GALEFFI, Dante Augusto. Prefácio. In: MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador: Edufba, 2014. p. 13-19.

GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; DENIS, Simard. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

GRICE, Herbert Paul. Lógica e conversação. In: DASCAL, Marcelo (org.). Fundamentos metodológicos da linguística, vol. IV. Tradução João Wanderlei Geraldi. Campinas: IEL/UNICAMP, 1982. p. 81-104.

HILGERT, José Gaston. A colaboração do ouvinte na conversação do enunciado do falante – um caso de interação intraturno. In: PRETI, D. (org.). Interação na fala e na escrita. São Paulo: Humanitas, 2002. p. 89-124.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.

KINCHELOE, Joe L. Redefinindo e Interpretando o Objeto de Estudo. In: KINCHELOE, J. L.; BERRY, Kathlenn S. Pesquisa em Educação: conceituando a bricolagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 101-122.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução. COSTA, C. I. da. São Paulo: 34, 1999.

LUCENA, Simone. Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 59, p. 277-290, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n59/1984-0411-er-59-00277.pdf. Acesso em: 20 de jan. 2023.

MACEDO, Roberto Sidnei. Etnopesquisa Crítica, Etnopesquisa-Formação. Brasília: Liber Livro, 2006.

MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa e o acontecimento: compreender situações, experiências e saberes acontecimentais. Salvador: Edufba, 2016.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. A análise da conversação. 5. ed. São Paulo: Ática, 2003.

PRETTO, Nelson De Luca. Educações, Culturas e Hackers: escritos e reflexões. Salvador: Edufba, 2017.

PINTO, Carmen Lúcia Lascano; LEITE, Carlinda. Trabalho Colaborativo: um conceito polissêmico. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 19, n. 3, p. 143-170, set./dez, 2014.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como Professor, afirmar a profissão Docente. Cadernos de Pesquisa, v.47, n.166, p.1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 01 jan. 2023.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da Criação: construção da obra de arte. 2.ed. São Paulo: Horizonte, 2008.

SANTAELLA, Lúcia. Culturas e Artes do Pós-Humano: da cultura das mídias à cibercultura. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTOS, Sandra Virgínia Correia de Andrade Santos, SILVA; Camila Gomes Santos da; CARVALHO, Tainah dos Santos. Culturas digitais: diálogos e reflexões para a formação docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34), e17744, 2022. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/17744. Acesso em: 01 jul. 2023.

SANTOS, Sandra Virgínia Correia de Andrade Santos. Col@b formacional com as culturas digitais: tecendo redes docentes interativas e colaborativas. 2021. 278f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/15462. Acesso em: 01 jun. 2023.

SILVA, Marcos. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande. Anais [...] Campo Grande: CBC, 2001.

SILVA, Marcos. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartet, 2014.

Published

2023-11-01

How to Cite

SANTOS, S. V. C. de A.; LUCENA, S. de. Formative col@b and its potentialities in teacher education with digital cultures. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13084, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.13084. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13084. Acesso em: 23 nov. 2024.