IS THERE MEDICINE FOR EDUCATION? HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY CONSIDERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i36.5863

Keywords:

Medication, Historical-Cultural Psychology, Attentional Development

Abstract

The text aimed to understand the relationship between the difficulties in the literacy process in the early grades of elementary school in Brazil and the increase in the number of children referred with complaints of learning disorders and medicated. This is a field research that has as reference the Historical-Cultural Psychology. Data collection was performed by census using a questionnaire. Data obtained in eight municipalities indicate that the most common diagnosis was ADHD and psychostimulant is the most prescribed drug. The highest number of medicated children are in the second and third grades of elementary school, a period in which public policies expect them to be fully literate.

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Author Biographies

Silvana Calvo Tuleski, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutora pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Araraquara); Professora no Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil; Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM); Membro do Grupo de Pesquisa Psicologia Histórico-Cultural e Educação e do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil, Estudos Marxistas e Educação.

Adriana de Fátima Franco, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutora pela Universidade Pontifícia Católica de São Paulo (PUC/SP); Professora no Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil; Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM); Membro do Grupo de Pesquisa Psicologia Histórico-Cultural e Educação e do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil.

Fernando Wolf Mendonça, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutor pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); Professor no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil; Docente da Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM); Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Atividade de Ensino.

Marcelo Ubiali Ferracioli, Universidade Estadual de Ponta Grossa - Brasil

Doutor pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UESP/Araraquara); Professor no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil; Membro do Grupos de Estudos e Pesquisas em Psicologia Concreta.

Nadia Mara Eidt, Universidade Estadual de Londrina - Brasil

Doutora pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UESP/Araraquara); Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa Psicologia Histórico-Cultural e Educação.

Published

2019-12-04

How to Cite

TULESKI, S. C.; FRANCO, A. de F.; Mendonça F. W.; FERRACIOLI, M. U.; EIDT, N. M. IS THERE MEDICINE FOR EDUCATION? HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY CONSIDERATIONS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 154-177, 2019. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i36.5863. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5863. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

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