O ADHD DIAGNOSIS FROM THE PERSPECTIVE OF STUDENTS WITH SCHOOL COMPLAINTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i36.5864

Keywords:

ADHD, Medicalization, Historical-cultural approach

Abstract

This article discusses the diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) from the perspective of children and adolescents with school complaints. Initially, it outlines the description of ADHD in The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, a classification that is criticized for its medicalizing characteristic from a Historical-Cultural approach. Next, the methods adopted in the fieldwork are described, and, lastly, the statements of six children and adolescents about the main criterion for the diagnosis of ADHD are presented, along with an analysis of these statements in the light of a historical-critical approach. The goal of the discussion is to contribute to a critical interpretation of behavior problems in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Izabel Souza Ribeiro, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Educação, FACED-UFBA; Docente da Faculdade de Educação da UFBA, Salvador, Bahia, Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa EPIS: Educação, Política, Indivíduo e Sociedade: leituras a partir da Pedagogia, da Psicologia e da Filosofia.

Lygia de Sousa Viégas, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, IPUSP; Docente da Faculdade de Educação da UFBA, Salvador, Bahia, Brasil; Professora credenciada no Programa de Pós- Graduação em Educação da FACED-UFBA; Membro do Grupo de Pesquisa EPIS: Educação, Política, Indivíduo e Sociedade: leituras a partir da Pedagogia, da Psicologia e da Filosofia.

Elaine Cristina de Oliveira, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Linguística, UNICAMP; Docente do Departamento de Fonoaudiologia da UFBA, Salvador, Bahia, Brasil; Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da FACED-UFBA; Membro do Grupo de Pesquisa EPIS: Educação, Política, Indivíduo e Sociedade: leituras a partir da Pedagogia, da Psicologia e da Filosofia.

Published

2019-12-04

How to Cite

RIBEIRO, M. I. S.; Viégas L. de S.; DE OLIVEIRA, E. C. O ADHD DIAGNOSIS FROM THE PERSPECTIVE OF STUDENTS WITH SCHOOL COMPLAINTS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 178-201, 2019. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i36.5864. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5864. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Thematic dossier

Most read articles by the same author(s)