TEN YEARS OF STATURE N. 10.639 / 2003 AND TEACHERS ‘TRAINING AND RACIAL RELATIONS IN SCIENTIFIC ARTICLES (2003/2013): AN ISSUE IN DEBATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i39.6358

Keywords:

Scientific articles, Teacher training, Race relations

Abstract

This article aims to analyze the course of the specialized literature on the issue of teacher training and race relations, from 2003 to 2013, based on 33 (thirty-three) scientific articles published in journals with qualifications ranking between A1 and B5, based on the qualification registered in 2015. For the analysis of the selected publications, were adopted as a theoretical and methodological support, the formulations about habitus and field in Pierre Bourdieu (1983, 1998, 1999, 2003); representations in Chartier (1991, 1994); teacher training in Gatti and Barreto (2009), Gatti, Barreto and André (2011), teacher training and race relations in Gomes (2012); Coelho (2005, 2007, 2009, 2018, 2019) and André’s studies (2001, 2002, 2009, 2010). The methodological dições will be supported in Bardin (2016), by adopting techniques of Content Analysis to treat the information that will be dições d through the analysis of the mapping of the academic production on teacher training and ethnic-racial relations. We infer that the contribution of the scientific articles produced in qualified journals between A1 and B5 mobilizes the field indicating, in the first ten years of the advent of statute no. 10.639 / 2003, and it raises the need to contemplate the continuing education of teachers, in view of the shortcomings arising from initial education, especially in the issue of education for ethnic and racial differences and diversity, indicating an open debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wilma de Nazaré Baía Coelho, Universidade Federal do Pará – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil; atua no Programa de PósGraduação em Educação Matemática e Científica, no Programa de Pós-Graduação em Currículoe Gestão de Escola Básica e no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia – EDUCANORTE; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais; Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2.

Nicelma Josenila Costa de Brito, Universidade Federal do Pará- Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais.

References

ALEXANDRE, Ivone Jesus. Diversidade cultural, relações e educação na UNEMAT. Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso).Cáceres, v. 20, n. 2, p. 115-126, Jul/Dez. 2013. Disponível em: <http://www2.unemat.br/revistafaed/content/vol/vol_20/artigo_20/115_126.pdf>. Acesso em: 04 Jun. 2019.

ANDRADE, Edwilson da Silva; SANTOS, Ilzani Valeira dos. Estudo sobre a formação continuada no âmbito das relações etnicorraciais: uma experiência em nível de Pós-Graduação Lato Sensu no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Revista da ABPN.v.1, n.2 , p. 245-267, jul. – out. de 2010. Disponível em: file:///E:/Users/Clever%20&%20Fer/Downloads/47-350-1-PB.pdf> Acesso em 26 Jul. 2019.

ANDRADE, Everaldo Paiva de; TEIXEIRA, Rosana da Câmara e MAGALHÃES, Danielle Henriques. Do ponto que vê aos passos de quem caminha – perspectivas teórico-práticas em uma experiência com a educação das relações étnico-raciais entre licenciandos de História. Revista da ABPN. V. 3, n. 7, p. 53-68, mar.–jun. 2012. Disponível em: http://www.abpn.org.br/Revista/index.php/ dições/article/view/336/206> Acesso em: 26 Jul. 2019.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de (Org). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília : MEC/Inep/Comped, 2002. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Forma%C3%A7%C3%A3o+de+professores+no+Brasil+%281990-1998%29/74844bc9-4864-48a9-94be-092b494294fc?version=1.3>. Acesso em: 20 ago.2019

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A Produção Acadêmica sobre Formação de Professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, São Paulo, v. 01, n. 01, ago-dez. 2009. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/1/7/1>. Acesso em: 06 Jun. 2016.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075>. Acesso em: 20 ago.2019

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.113, p.51-64, jul. 2001. Disponívelem: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742001000200003>. Acesso em: 20 ago.2019

ARANHA, Antônia Vitória Soares. Diversidade e Formação Docente: um desafio para o avanço da Educação. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, São Paulo, v. 03, n. 04, Jan.-Jul. 2011. Disponível em: <http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/9/29/1>. Acesso em: 06 Jun. 2019.

BACKES, José Licínio e PAVAN, Ruth. A Desconstrução das Representações Coloniais sobre a Diferença Cultural e a Construção de Representações Interculturais: um desafio para a formação de educadores. Revista Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v.11, n.2, pp.108-119, Jul/Dez 2011. Disponível em:<http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/backes-pavan.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BATISTA, Aline Cleide; SILVA JR., Paulo Melgaço da; CANEN, Ana. Em busca de um dialogo entre Plano Nacional de Educação (PNE), Formação de professores e multi/interculturalismo.Revista Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, vol.21, n.79, Abr./Jun 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40362013000200005&script=sci_arttext>. Acesso em:05 Jun. 2016.
BOURDIEU, Pierre Félix. A economia das trocas simbólicas.Tradução Sergio Miceli, Silvia de Almeida Prado, Sonia Miceli e Wilson Campos Vieira. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003. (Coleção Estudos, 20).

BOURDIEU, Pierre Félix. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

BOURDIEU, Pierre Félix. Escritos de educação. Seleção, organização, introdução e notas Maria Alice Nogueira, Afrânio Catani.2 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

BOURDIEU, Pierre Félix. Questões de sociologia. Tradução Miguel Serras Pereira. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei N. 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei N. 9.394/1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 9 jan. 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 12 ago.2019

BRASIL. Lei N. 11.645, de 10 de março de 2008.Altera a Lei N. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei N. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”.Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm>. Acesso em: 30 set 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP N. 01, de 17 de junho de 2004. Brasília: MEC. 2004. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf>. Acesso em: 20abr2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília: MEC. 2015. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 abr 2019.

BRASIL. Ministério da Educação/Secad.Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana na educação básica. Brasília: MEC/SECAD, 2004.Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484184/Diretrizes+curriculares+nacional+para+a+educa%C3%A7%C3%A3o+das+rela%C3%A7%C3%B5es+%C3%A9tnico-raciais+e+para+o+ensino+de+hist%C3%B3ria+e+cultura+afro-brasileira+e+africana/f66ce7ca-e0c8-4dbd-8df3-4c2783f06386?version=1.2>. Acesso em: 25 ago.2019

BRITO, José Eustáquio de. Educação e Relações Étnico-Raciais: desafios e perspectivas para o trabalho docente. Revista Educação em Foco, Belo Horizonte, n. 18, p.57-74, dez. 2011. -. Disponível em: <http://www.uemg.br/openjournal/index.php/educacaoemfoco/article/view/231/201>. Acesso em 05 Jun. 2016.

BRITO, Nicelma Josenila Costa de. Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais: estudo sobre as produções científicas do período de 2003-2013. 2018. 237 f. Tese ( Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Orientadora: Profª. Drª. Wilma de Nazaré Baía Coelho.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. RevistaCurrículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011. Disponível em:<http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

CANEN, Ana; XAVIER, Giseli Pereli de Moura. Multiculturalismo, pesquisa e formação de professores: o caso das Diretrizes Curriculares para a Formação Docente.Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.13, n.48, pp.333-344, Jul/Set 2005. Disponível em: < http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/issue/view/63 >. Acesso em: 05 Jun. 2019.

CANEN, Ana; XAVIER, Giseli Pereli de Moura. Gestão do Currículo para a Diversidade Cultural: discursos circulantes em um curso de formação continuada de professores. Revista Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 306-325, maio/ago. 2012. Disponível em:<http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss2articles/canen-xavier.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2016.

CANEN, Ana. Multiculturalismo e o papel da pesquisa na formação docente: uma experiência de currículo em ação. Revista Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v.8, n.1, pp.17-30, Jan/Jun 2008. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss1articles/canen.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

CARDOSO, Lívia de Rezende e PARAÍSO, Marlucy Alves. Possibilidades de uma metodologia alquimista para pesquisar em Educação e em Currículo.Revista e-Curriculum, São Paulo, v.11 n.01, abr., 2013. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/8121>. Acesso em: 02 ago.2019

CARENO, Mary Francisca do; ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa. Representações sociais e a educação étnico-racial no espaço escolar brasileiro. Série Educação, Santos, n.6. 2013. Disponível em: <http://periodicos.unisantos.br/serieducacao/article/view/170/226>. Acesso em: 04 Jun. 2019.

CHARTIER, Roger. A história hoje: dúvidas, desafios, propostas. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, 1994. Disponível em:<http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1973>. Acesso em: 22 ago.2019.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, jan./abr. 1991. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141991000100010>. Acesso em: 20 ago.2019

COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. “Jogando verde e colhendo maduro”: historiografia e saber histórico escolar no ensino de História da África e da cultura Afro-Brasileira. Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, v. 6, n. 3, p. 92–107, dez. 2013ª. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/306923504_Jogando_verde_e_colhendo_maduro_historiografia_e_saber_historico_escolar_no_ensino_de_historia_da_Africa_e_da_cultura_afro-brasileira>. Acesso em: 01 set.2019.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía e COELHO, Mauro Cezar. Os conteúdos étnico-raciais na educação brasileira: práticas em curso .Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 47, p. 67-84, jan./mar. 2013. Editora UFPR. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602013000100006&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 20 ago.2019.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía, SILVA, Carlos Aldemir Farias da. A produção intelectual docente na pós-graduação em Educação no norte do Brasil: avanços e desafios. Educação Unisinos. v. 20, n. 3, p. 387-399, setembro/dezembro, 2016.Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2016.203.12>. Acesso em: 20 ago.2019.

COELHO, Wilma de Nazaré Baia. A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989. 2005. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. Orientador: Prof. Dr. José Willington Germano.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A cor ausente:um estudo sobre a presença do negro na formação de professores. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza, 2009.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educar em Revista(online), Curitiba, v. 34, n. 69, p. 97-122, Junho, 2018. Disponível em:<https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/57233>. Acesso em: 20 ago.2019.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Só de corpo presente: o silêncio tácito sobre cor e relações raciais na formação de professoras no estado do Pará. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a04v1234.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; BRITO, Nicelma Josenila Costa de . Reflexões sobre formação de professores e relações étnico-raciais: um olhar em perspectiva sobre as produções do GT 21/ANPED (2003-2013). Revista Cocar (online), v. 13, p. 458-482, 2019.Disponível em: <https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/2169/0>. Acesso em: 20 set.2019

COSTA, Wanderleya Nara Gonçalves. As histórias e culturas indígenas e as afro-brasileiras nas aulas de Matemática. Revista Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, ago. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982009000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 06 Jun. 2019.

FERREIRA, Cléa Maria da Silva. Formação de Professores à Luz da História e Cultura Afro-Brasileira e Africana: nova tendência, novos desafios para uma prática reflexiva. Revista Eletrônica Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, São Paulo, ano 3, n. 5, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/reaa/article/viewFile/11516/13284> Acesso em: 26 Jul. 2019.

FERREIRA, Elenice Silva. Educação e Diversidade na Escola: um diálogo possível. Revista Plures Humanidades, Ribeirão Preto, v.13 n.1, p.79-100, jan.jun., 2012. Disponível em:< http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/70/35>. Acesso em: 06 Jun. 2019.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil:impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Acesso em: 29 set.2019. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf>. Acesso em: 20 ago.2019.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá, e ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil:um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742012000100021>. Acesso em: 05 ago.2019.

GOMES, Nilma Lino. As práticas pedagógicas com as relações étnico-raciais nas escolas públicas: desafios e perspectivas. In: GOMES, Nilma Lino (Org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei 10.639/2003. Brasília: MEC; Unesco, 2012, p. 19-33.

LELIS, Neila Regina Lopes; DAVI, Tania Nunes. Do Continente Africano até o Brasil Contemporâneo: as possibilidades oferecidas pelo cinema.Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 11, n. 15. 2012. Disponível em: <http://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/211/227>. Acesso em: 04 jun. 2019.

LIMA, Ana Paula de Bairros; SANTOS, Ademir Valdir dos. A Lei Federal 10 639/03 e o Combate Ao Racismo: ação docente e promoção de justiça e igualdade na escola. Cadernos de Pesquisa Pensamento Educacional, Curitiba, 2009. Disponível em:<http://docslide.com.br/documents/a-lei-federal-10-63903-e-o-combate-ao-racismo.html>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

MARTINS, Francisco André Silva. É possível construir um outro continente africano na escola? Experiências de um Curso de Aperfeiçoamento para Professores. Revista da ABPN, v. 4, n. 8, p. 170-191, jul.–out. 2012. Disponível em: <http://www.abpn.org.br> Acesso em: 29 Jul. 2019.

MELO, Margareth Maria de. Identidades negras entrelaçadas no curso de Pedagogia. Revista da ABPN. V. 4, n. 8, p. 156-169, jul.–out. 2012. Disponível em: http://www.abpn.org.br/Revista/index.php/ dições/article/viewFile/350/232> Acesso em: 29 Jul. 2019.

MÜLLER, Tânia Mara Pedroso e COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A Lei nº 10.639/2003 e a formação de professores: trajetórias e perspectivas. In: _____________ (Org.).Relações étnico-raciais e diversidade. Niteroi: Editora da UFF, Alternativa, 2014.

MULLER, Tânia Mara Pedroso; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. A Lei no. 10.639/03 e a Formação de Professores: trajetória e perspectivas. Revista da ABPN, v. 5, n. 11, jul.– out. p. 29-54. 2013. Disponível em: <http://www.academia.edu/4964552/a_lei_10.639_03_e_a_forma%c3%87%c3%83o_de_professores_trajet%c3%93ria_e_perspectivas>. Acesso em 06 Jun. 2019.

OLIVEIRA, Iolanda de. Relações Raciais e Educação: a formação continuada de docentes da escola básica – evidenciando alguns fatores relacionados às políticas estabelecidas.Série-Estudos, Campo Grande, n. 31, p. 85-101, jan./jun. 2011. Disponível em: <http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/120/245>. Acesso em 06 Jun. 2019.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; LINS, Mônica Regina Ferreira. Memórias e imagens desestabilizadoras para a (re) educação das relações étnico-raciais. Revista Teias, Rio de Janeiro, ano 9, n. 17, p. 70-78, jan/jun. 2008. Disponível em: <http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/244/238>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

OLIVEIRA, Míria Gomes de; SILVA, Paulo Vinícius Baptista da. Educação Étnico-Racial e Formação Inicial de Professores: a recepção da Lei 10.639/03. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 183-196, jan./mar. 2017. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-62362017000100183&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 20 ago.2019.

PANSINI, Flávia; NENEVÉ, Miguel. Educação Multicultural e Formação Docente. Revista Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v.8, n.1, p.31-48, Jan/Jun 2008. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss1articles/pansini_neneve.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

PEREIRA, Júnia Sales. Diálogos sobre o Exercício da Docência – recepção das leis 10.639/03 e 11.645/08.Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 147-172, jan./abr., 2011. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/15073/11515>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

REAL, Márcio Penna Corte. Do multiculturalismo à interculturalidade na investigação das relações de saber e poder no campo cultural da capoeira. Revista Pedagógica, Chapecó, Ano 15, v. 01, n. 28, jan./jun. 2012. Disponível em: <http://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/1367/745>. Acesso em: 04, Jun. 2019.

REGIS, Kátia Evangelista; BASÍLIO, Guilherme. Currículo e Relações Étnico-Raciais: o Estado da Arte. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 69, p. 33-60, Junho, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.57223>.Acesso em: 1 Out. 2019.

ROHDEN, Fabíola. Gênero, sexualidade e raça/etnia: desafios transversais na formação do professor. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.39, n.136, p.157-174 jan./abr. 2009. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/cp/v39n136/a0839136.pdf>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

SANTOS Helio; LIMA, Leila; GOMES, Rilza da Costa Tourinho. Educação à Distância: a qualidade de ensino e o perfil étnico-racial de egressos de uma IES na região metropolitana de Salvador/BA. Revista da ABPN, v. 4, n. 8, p. 126-136, jul.–out. 2012. Disponível em: <http://www.abpn.org.br/Revista/index.php/edicoes/article/view/357/234> Acesso em: 26 Jul. 2019

SANTOS, Anderson Oramisio. Formação de Professores à Luz da História e Cultura Afro-Brasileira e Africana: novos desafios para uma prática reflexiva. Revista Poíesis Pedagógica, Catalão-GO, v.11, n.2, p. 150-169, jul/dez. 2013. Disponível em: < https://revistas.ufg.br/poiesis/article/view/29585/16417>. Acesso em: 26 Jul. 2019.

SILVA, Rosângela Maria de Nazaré Barbosa e; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Os Enunciados nos Documentos Legais: a representação negra, um ritual pedagógico a favor da diferença racial. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 34, p. 112-138, 2013. Disponível em: <http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/790/1185>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

SISS, Ahyas (Org.). Diversidade étnico-racial e educação superior brasileira: experiências de intervenção. Rio de Janeiro: Quartet, 2008.

SISS, Ahyas; BARRETO, Maria Aparecida Santos Corrêa; OLIVEIRA, Otair Fernandes de. Processos formativos e as contribuiçõesdos Núcleos de Estudos Afro-brasileiros da UFES e da UFRRJ. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 34, p. 06-20, 2013. Disponível em: <http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/1597/1176>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

SOLIDADE, Wilker; MARQUES, Eugênia Portela de Siqueira. Educação para as Relações Étnico-Raciais e Formação Docente: dilemas e perspectivas. Revista Triângulo, Uberaba, v. 6, n. 1, p. 53-67, Jan/Jul, 2013. Disponível em: <http://www.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/498/pdf>. Acesso em: 04 Jun. 2019.

TERUYA, Teresa Kazuko; FELIPE, Delton Aparecido. Filmes e negritude em sala de aula: essa relação é possível? Revista ETD – Educação Temática digital, Campinas, v.15, n.1, p. 145-160, jan./abr. 2013. Disponível em:<http://ojs.fe.unicamp.br/ged/etd/article/view/2907/3839>. Acesso em: 05 Jun. 2019.

THIJM, Franklin Eduard Auad. O que dizem teses e dissertações sobre relações raciais em educação (2004-2013). Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Belém, 2014. Orientadora: Profª. Drª. Wilma de Nazaré Baía Coelho.

Published

2020-04-01

How to Cite

COELHO, W. de N. B.; DE BRITO, N. J. C. TEN YEARS OF STATURE N. 10.639 / 2003 AND TEACHERS ‘TRAINING AND RACIAL RELATIONS IN SCIENTIFIC ARTICLES (2003/2013): AN ISSUE IN DEBATE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 39, p. 19-42, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i39.6358. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6358. Acesso em: 21 nov. 2024.