Educational intervention in nutritional health for public school children educators: an evaluative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8426

Keywords:

Health Promotion, Food and Nutrition Education, Health education

Abstract

The objective of the study is to carry out a training and nutritional education program, aimed at child educators from a Municipal Infant Education Network, regarding dietary practices and school feeding, evaluating their effectiveness and verifying possible associations with the education of these child educators. This is a pre-experimental study, of the pre-test and post-test type, carried out without a control group. The sample consisted of 224 preschool teachers from 15 Municipal Centers for Early Childhood Education, who participated in a Course on Health Promotion and Pedagogical Practice in Early Childhood Education, consisting of two modules. Sociodemographic data, physical activity and anthropometric data were reported using a questionnaire. A Nutritional Knowledge Questionnaire was used to measure individuals' knowledge of nutrition and to assess knowledge acquisition, after Nutritional Intervention, a questionnaire on a Likert scale. The data were analyzed, considering p <0.05. The average score of nutritional knowledge before educational intervention was 8.1 ± 2.0 points, observing a predominance of moderate nutritional knowledge among child educators (68%). Through the paired t-test, a difference (p <0.001) was observed between the average grades after (5.07) and before (3.4) the nutritional intervention program, without, however, having a difference between the school stratification of the students. participants (p-value = 0.26). The proposed food and nutritional intervention program proved to be simple and effective for improving the knowledge about food and nutrition of early childhood educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Felipe de Paiva Lourenção, Universidade Federal de Alfenas - Brasil

Doutorando em Ciências da Pediatria, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Professor Substituto em Nutrição Social, Universidade Federal de Alfenas – UNIFAL-MG, Brasil. Programa de Pós-Graduação Pediatria e Ciências da Pediatria, UNIFESP.

Míriam Monteiro de Castro Graciano , Universidade Federal de Lavras - Brasil

Doutora em Medicina (Medicina Preventiva), Universidade de São Paulo. Professora Associada do Departamento de Ciências da Saúde, Universidade Federal de Lavras-UFLA. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde (Medicina II), UFLA, Brasil.

Paula Ribeiro Santos, Universidade Federal de Lavras - Brasil

Doutoranda em Estatística e Experimentação Agronômica, Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz", ESALQ/USP, Brasil.

 

Izabela Regina Cardoso de Oliveira , Universidade Federal de Lavras - Brasil

Doutora em Estatística e Experimentação Agronômica, Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz", ESALQ/USP, em dupla titulação com a Universiteit Hasselt, Bélgica. Professora Adjunta do Departamento de Estatística (DES) - Universidade Federal de Lavras (UFLA), Brasil.

Stela Márcia Pereira-Dourado , Universidade Federal de Lavras - Brasil

Doutora em Saúde Pública, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pós-Doutorado em Saúde Coletiva pela UNICAMP. Professora Associada do Departamento de Ciências da Saúde, Área de Epidemiologia e Saúde Pública, Universidade Federal de Lavras-UFLA. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde (Medicina II), UFLA,

References

AGGARWAL, Pradeep; KAKKAR, Rakesh. National Nutrition Strategy: The Needed Timely Modification to Make Integrated Child Development Scheme More Effective. Indian J Pediatr., v. 86, n. 7, p. 628-632, Jul 2019. https://doi.org/10.1007/s12098-019-02869-9

AL-HAZZAA, Hazzaa M. Physical inactivity in Saudi Arabia revisited: A systematic review of inactivity prevalence and perceived barriers to active living. Int J Health Sci (Qassim)., v. 12, n. 6, p. 50-64, Nov-Dec 2018. PMID: 30534044; PMCID: PMC6257875.

AN, Ruopeng et al. Mapping the Prevalence of Physical Inactivity in U.S. States, 1984-2015. PLoS One., v. 11, n. 12, p. e0168175, 2016. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0168175

BARBOSA, Lídia Bezerra et al. Estudos de avaliação do conhecimento nutricional de adultos: uma revisão sistemática. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 2, p. 449-462, Feb. 2016. https://doi.org/10.1590/1413-81232015212.20182014

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Alimentar e Nutricional – EAN. Jornada de Educação Alimentar e Nutricional 2018. Brasília, DF, Brasil, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Notas Estatísticas: Censo Escolar 2018. Brasília, DF, Brasil, 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed. Brasília, DF, Brasil, 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Vigilância de fatores de risco e proteção para doenças crônicas por inquérito telefônico: estimativas sobre frequência e distribuição sociodemográfica de fatores de risco e proteção para doenças crônicas nas capitais dos 26 estados brasileiros e no Distrito Federal em 2017. Brasília, DF, Brasil, 2018.

CARVALHO, Fabio Fortunato Brasil de. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis, Rio de Janeiro, v. 25, n. 4, p. 1207-1227, Dec. 2015. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009

CAVALCANTE, Lília Iêda Chaves; CORREA, Laiane da Silva. Perfil e trajetória de educadores em instituição de acolhimento infantil. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 146, p. 494-517, Aug. 2012. https://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000200010

DES JARLAIS, Don C.; LYLES, Cynthia; CREPAZ Nicole; TREND Group. Improving the reporting quality of nonrandomized evaluations of behavioral and public health interventions: the TREND statement. Am J Public Health., v. 94, n. 3, p. 361-366, Mar. 2004. https://doi.org/10.2105/ajph.94.3.361

DEVIDES, Gabriela Gianini Guilherme; MAFFEI, Daniele Fernanda; CATANOZI, Maria da Penha Longo Mortatti. Perfil socioeconômico e profissional de manipuladores de alimentos e o impacto positivo de um curso de capacitação em Boas Práticas de Fabricação. Braz. J. Food Technol., Campinas, v. 17, n. 2, p. 166-176, June 2014. https://dx.doi.org/10.1590/bjft.2014.014

DIAS, Patricia Camacho et al. Obesidade e políticas públicas: concepções e estratégias adotadas pelo governo brasileiro. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 33, n. 7, e00006016, 2017. https://doi.org/10.1590/0102-311x00006016

DUNN, Caroline G. et al. A Systematic Review and Content Analysis of Classroom Teacher Professional Development in Nutrition Education Programs. Adv Nutr., v. 10, n. 2, p. 351-359, Mar. 2019. https://doi.org/10.1093/advances/nmy075

FONSECA, Cátia Regina Branco et al. Anemia and Nutritional Status of Preschool Children: Comparison between Two Childhood Education Centres in Botucatu City, Brazil. Epidemiology (Sunnyvale), v. 6, n. 282, p. 2161-1165, 2016. https://doi.org/10.4172 / 2161-1165.1000282

FRANCA, Ana Paula et al. Fatores associados à obesidade geral e ao percentual de gordura corporal em mulheres no climatério da cidade de São Paulo, Brasil. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 11, p. 3577-3586, nov. 2018. https://doi.org/10.1590/1413-812320182311.26492016

FRYE, Ann W.; HEMMER, Paul A. Program evaluation models and related theories: AMEE guide no. 67. Med Teach., v. 34, n. 5, p. e288-99, 2012. https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.668637

GOMES, Marineide Oliveira. Training of kindergarten teachers in Portugal and teachers of early childhood education in Brazil: Differences and similarities. Educação Unisinos, v. 21, n. 1, p. 50-59, 2017. https://doi.org/10.4013/edu.2017.211.06

GUERRA, Paulo Henrique; SILVEIRA, Jonas Augusto Cardoso da; SALVADOR, Emanuel Péricles. A atividade física e a educação nutricional no ambiente escolar visando à prevenção da obesidade infantil: evidências de revisões sistemáticas. J. Pediatr. (Rio J.), Porto Alegre, v. 92, n. 1, p. 15-23, Jan./Feb. 2016. https://doi.org/10.1016/j.jped.2015.06.005

HARNACK, Lisa et al. Association of cancer prevention-related nutrition knowledge, beliefs, and attitudes to cancer prevention dietary behavior. J Am Diet Assoc., v. 97, n. 9, p. 957-965, Sep. 1997. https://doi.org/10.1016/S0002-8223(97)00231-9

HENRIQUES, Patrícia et al. Health and Food and Nutritional Security Policies: challenges in controlling childhood obesity. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 12, p. 4143-4152, Dec. 2018. https://doi.org/10.1590/1413-812320182312.34972016

HERRERA, Juan Carlos; LIRA, Mariana; KAIN, Juliana. Socioeconomic vulnerability and obesity in Chilean schoolchildren attending first grade: comparison between 2009 and 2013. Rev. chil. pediatr., Santiago, v. 88, n. 6, p. 736-743, dic. 2017. https://doi.org/10.4067/S0370-41062017000600736

JOH, Hee-Kyung et al. Health promotion in young adults at a university in Korea: A cross-sectional study of 625 participants in a university. Medicine (Baltimore)., v. 96, n. 7, p. e6157, 2017. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000006157

KAMAKURA, Wagner A.; MAZZON, José A. Socioeconomic status and consumption in an emerging economy. International Journal of Research in Marketing, v. 30, n. 1, p. 4-18, 2013. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2011.12.001

KIM, Hee Soon et al. What Are the Barriers at Home and School to Healthy Eating?: Overweight/Obese Child and Parent Perspectives. J Nurs Res., v. 27, n. 5, p. e48, Oct. 2019. https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000321

KONSTANTYNER, Tulio et al. Challenges in the management of nutritional disorders and communicable diseases in child day care centers: a quantitative and qualitative approach. Glob Health Promot., v. 24, n. 1, p. 34-42, 2017. https://doi.org/10.1177/1757975915590576

KRIS-ETHERTON, Penny M. et al. The need to advance nutrition education in the training of health care professionals and recommended research to evaluate implementation and effectiveness. Am J Clin Nutr., v. 99 (5 Suppl), p. 1153S-66S, May. 2014. https://doi.org/10.3945/ajcn.113.073502

LEMBECK, Jarvis Duessmann; SIMAS, Heloise Elena de; JUNIOR, Moacir Pereira. Identificação do Nível de Conhecimento sobre Aspectos Nutricionais Relacionados ao Câncer em Acadêmicos de Educação Física do Iesgf. Revista Brasileira de Cancerologia, v. 64, n. 1, p. 87-92, 30 mar. 2018. https://doi.org/10.32635/2176-9745.RBC.2018v64n1.122

LINGAWI, Hanadi; MAHER, Yahia; AFIFI, Ibtesam. Impact of Educational Intervention for Hand Hygiene on Dental Students' Knowledge, Attitude, and Bacterial Contamination Level on Hands. J Contemp Dent Pract., v. 18, n. 12, p. 1164-1172, Dec. 2017. https://doi.org/10.5005/jp-journals-10024-2193

LIU, Hongyan et al. Nutrition-Related Knowledge, Attitudes, and Practices (KAP) among Kindergarten Teachers in Chongqing, China: A Cross-Sectional Survey. Int J Environ Res Public Health., v. 15, n. 4, p. 615, Mar. 2018. https://doi.org/10.3390/ijerph15040615

LUOTO, Jill E. et al. Testing means to scale early childhood development interventions in rural Kenya: the Msingi Bora cluster randomized controlled trial study design and protocol. BMC Public Health.. v. 19, n. 1, p. 259. Mar. 2019. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6584-9

LYU, Y. et al. Impact of an intervention programme on knowledge, attitudes and practices of population regarding severe fever with thrombocytopenia syndrome in endemic areas of Lu'an, China. Epidemiol Infect., v. 146, n. 1, p. 125-136, Jan. 2018. https://doi.org/10.1017/S0950268817002679

MAGALHAES, Heloísa Helena Silva Rocha; PORTE, Luciana Helena Maia. Percepção de educadores infantis sobre educação alimentar e nutricional. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 25, n. 1, p. 131-144, Jan. 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190010009

MAHMUDIONO, Trias et al. The Effectiveness of Nutrition Education for Overweight/Obese Mother with Stunted Children (NEO-MOM) in Reducing the Double Burden of Malnutrition. Nutrients, v. 10, n. 12, p. 1910, Dec. 2018. https://doi.org/10.3390/nu10121910

MALTA, Deborah Carvalho et al. O SUS e a Política Nacional de Promoção da Saúde: perspectiva resultados, avanços e desafios em tempos de crise. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 6, p. 1799-1809, June 2018. https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.04782018

MCMILLAN, James H. SCHUMACHER, Sally. Research in Education: a conceptual introduction: Nova Iorque: Harper Collins, 1997. p. 324-326.

MELO E LIMA, Tereza Rebecca et al. Effectiveness of an action-oriented educational intervention in ensuring long term improvement of knowledge, attitudes and practices of community health workers in maternal and infant health: a randomized controlled study. BMC Med Educ., v. 18, n. 1, p. 224, Sep. 2018. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1332-x

MORATOYA, Elsie Estela et al. Mudanças no padrão de consumo alimentar no Brasil e no mundo. Revista de Política Agrícola, v. 22, n. 1, p. 72-84. Mai. 2013.

MUKAMANA, O.; JOHRI, M. What is known about school-based interventions for health promotion and their impact in developing countries? A scoping review of the literature. Health Educ Res., v. 31, n. 5, p. 587-602, Oct. 2016. https://doi.org/10.1093/her/cyw040

NYLANDER, Pamella Isabela Alvarez et al. Educadores infantis: aspectos da formação profissional e do trabalho em creche. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 20, n. 2, p. 571-584, dez. 2012. https://dx.doi.org/10.9788/TP2012.2-21

OGDEN, Cynthia L. et al. Prevalence of childhood and adult obesity in the United States, 2011-2012. JAMA, v. 311, n. 8, p. 806-814, Feb. 2014. https://doi.org/10.1001/jama.2014.732

PAGOTTO, Hiara Zanoni et al. Nível de conhecimento, atitudes e práticas dos manipuladores de alimentos em serviços de alimentação. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 293-305, maio 2018. https://doi.org/10.12957/demetra.2018.30528

PEDREIRA, Rhaine Borges Santos et al. Validade de conteúdo do Instrumento de Avaliação da Saúde do Idoso. Einstein (São Paulo), São Paulo, v. 14, n. 2, p. 158-177, June 2016. https://dx.doi.org/10.1590/S1679-45082016AO3455

PERCIVAL, Nikki et al. Improving Health Promotion Using Quality Improvement Techniques in Australian Indigenous Primary Health Care. Front Public Health, v. 4, p. 53, Mar. 2016. https://doi.org/10.3389/fpubh.2016.00053

PESTALOZZI, J. H. Antologia de Pestalozzi. Trad. Lorenzo Luzuriaga. Buenos Aires: Editorial Losada S.A., 1946.

PHADNIS, S.; KAR, A. The impact of a haemophilia education intervention on the knowledge and health related quality of life of parents of Indian children with haemophilia. Haemophilia, v. 23, n. 1, p. 82-88, Jan. 2017. https://doi.org/10.1111/hae.13070

R Core Team. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. 2018. Disponível em: <https://www.R-project.org/>.

SALVO, Deborah et al. Where Latin Americans are physically active, and why does it matter? Findings from the IPEN-adult study in Bogota, Colombia; Cuernavaca, Mexico; and Curitiba, Brazil. Prev Med., v. 103S, p. S27-S33, Oct. 2017. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2016.09.007

ROCHA, Aline dos Santos; FACINA, Vanessa Barbosa. Professores da rede municipal de ensino e o conhecimento sobre o papel da escola na formação dos hábitos alimentares dos escolares. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 23, n. 3, p. 691-706, July 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030010

SANTOS, Ellis Regina Ferreira; RAMOS, Deborah Dornellas; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro. Concepções sobre desenvolvimento infantil na perspectiva de educadoras em creches públicas e particulares. Revista Portuguesa de Educação, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 189–209, 2015. https://doi.org/10.21814/rpe.7738

SANTOS, Mariana M. et al. Comparison of motor and cognitive performance of children attending public and private day care centers. Braz. J. Phys. Ther., São Carlos, v. 17, n. 6, p. 579-587, Dec. 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-35552012005000126

SCAGLIUSI, Fernanda Baeza et al. Tradução, adaptação e avaliação psicométrica da Escala de Conhecimento Nutricional do National Health Interview Survey Cancer Epidemiology. Rev. Nutr., Campinas, v. 19, n. 4, p. 425-436, Aug. 2006. https://doi.org/10.1590/S1415-52732006000400002

SILVA, Ângela Cristina Dornelas da; ENGSTRON, Elyne Montenegro; MIRANDA, Cláudio Torres de. Fatores associados ao desenvolvimento neuropsicomotor em crianças de 6-18 meses de vida inseridas em creches públicas do Município de João Pessoa, Paraíba, Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 31, n. 9, p. 1881-1893, Sept. 2015. https://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00104814

SOUZA, Adelle M. R.; FILLENBAUM, Gerda G.; BLAY, Sérgio L. Prevalence and correlates of physical inactivity among older adults in Rio Grande do Sul, Brazil. PLoS One, v. 10, n. 2, p e0117060, Feb. 2015. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0117060

SPRONK, Inge et al. Relationship between nutrition knowledge and dietary intake. Br J Nutr., v. 111, n. 10, p. 1713-1726, May. 2014. https://doi.org/10.1017/S0007114514000087

VASCONCELOS, Dalila Castelliano; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro. Educadoras de creches: concepções sobre desenvolvimento infantil. Revista Lusófona de Educação, v. 33, p. 81-94, 2016.

VIANNA, Claudia Pereira. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (Org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013. p. 159-180.

WALSH, Jason L. et al. Impact of a hospital-based educational intervention on dietary salt-related knowledge and behaviour in a cardiac care unit population in Lebanon. Cardiovasc Diagn Ther., v. 8, n. 2, p. 146-155, Apr. 2018. https://doi.org/10.21037/cdt.2017.12.02

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Carta de Ottawa, pp. 11-18. In Ministério da Saúde/FIOCRUZ. Promoção da Saúde: Cartas de Ottawa, Adelaide, Sundsvall e Santa Fé de Bogotá. Ministério da Saúde/IEC, Brasília, 1986.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Obesity: preventing and managing the global epidemic. (WHO Technical Report Series, 894). Geneva: World Health Organization, 2000.

Published

2021-07-01

How to Cite

LOURENÇÃO, L. F. de P.; GRACIANO , M. M. de C.; SANTOS, P. R.; OLIVEIRA , I. R. C. de; PEREIRA-DOURADO , S. M. Educational intervention in nutritional health for public school children educators: an evaluative study . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 293-314, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8426. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8426. Acesso em: 22 jul. 2024.