Caring and educating at the nursery: pedagogical planning and the performance of class aid
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.8640Keywords:
Care and education;, Planning;, Class assistants.Abstract
This article aims to present the results of academic research on the relationship between teachers and class assistants in Early Childhood Education during pedagogical planning. The general objective of the study was to understand how the assistants see themselves professionally and what place they occupy in the Child Education Center. For the writing of this article, we will bring the discussions of one of the categories that emerged in the course of the research, namely: “Class auxiliaries and pedagogical planning”. The locus of the research was a public Child Education Center in Amargosa - Bahia. This is qualitative research, using semi-structured interviews and observation as methodological tools. In this sense, we held the debate on the integration of care and education, because of the relationships that are established between teachers and class assistants in the preparation of pedagogical planning. We identified that in some situations during the interviews, the workers pointed out the importance of integration, and even managed to indicate the possibilities of actions for the effectiveness of the inseparability of care and education, however, in other moments of observation, it was possible to identify that fact there was a separation. It must be said that overcoming is not an easy task. But it is possible, through restructuring concerning the division between workers, recognizing that caring and educating are teaching duties.
Downloads
Metrics
References
ABRAMOWICZ, Anete. O direito das crianças à educação infantil. Proposições. v. 14, n. 3 (42) - set./dez. 2003.
AMARGOSA. Lei Nº. 318 de 31 de dezembro de 2009. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Cargo e Carreira da rede pública municipal de ensino de Amargosa e dá providências correlatas. Amargosa, 2009.
AZEVEDO, Heloisa Helena Oliveira de. Educação Infantil e Formação de Professores: para além da separação cuidar-educar. 1. ed. – São Paulo: Editora Unesp, 2013.
BRASIL. Listagem das profissões regulamentadas: normas regulamentadoras. Cadastro Brasileiro de Ocupações. Disponível em < http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/regulamentacao.jsf >. Acesso em 24 de fevereiro de 2020.
______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm >. Acesso em 03 de janeiro de 2020.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.
CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, 2006 Out-Dez; 15(4): 679-84.
CORDEIRO, Karina de Oliveira Santos Cordeiro; SODRÉ, Liana Pontes Gonçalves. A implantação da Educação Infantil no município de Teixeira de Freitas – Bahia. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.4, n, 5, p. 109-127, jul/dez. 2008. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/579/473. Acesso em: 21 de jan. de 2021.
DUBAR, Claude. A Socialização: Construção das Identidades Sociais e Profissionais. Tradução: Andréa Stahell M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Pesquisa Qualitativa em Educação: Fundamentos e Tradições. Tradução Miguel Cabrea. Porto Alegre: AMGH, 2010.
FREIRE, Zildiane de Jesus; FERREIRA, Lucia Gracia. Saberes e fazeres de professoras da educação infantil. REVISTA FORMAÇÃO@DOCENTE - belo horizonte - v. 12, n. 2, julho/dezembro 2020. p.1-25. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-izabela/index.php/fdc/article/view/1805/1146 >. Acesso em 23 de janeiro de 2021.
KULHMANN Jr, Moysés. Educando a Infância Brasileira. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs). 500 Anos de Educação no Brasil. Belo horizonte: Autêntica, 2000.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A; Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCONI Marina de Andrade; LAKATOS Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 7° ed. Ed. Atlas: São Paulo, 2007.
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. Relações entre o desenvolvimento Infantil e o planejamento de ensino. In: MARTINS, LM. DUARTE, N. (Orgs). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.191 p. ISBN 978-85-7983-103-4.
ORNELLAS, Maria de Lurdes S. [Entre]vista: A Escuta Revela. Salvador: EDUFBA 2011.
ROSEMBERG, Fulvia. Formação do Profissional de Educação Infantil, Através de Cursos Súpleteos. In: Por uma Política de Formação do Profissional de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1994.
SILVA, Carmem Virgínia Moraes da; FRANCISCHINI, Rosângela. O surgimento da educação infantil na história das políticas públicas para a criança no Brasil. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.8, n. 12, p. 257-276, jan/jul. 2008. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/699/584 . Acesso em 10 de jan. de 2021.
SOUZA, Jorsinai de Argolo; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; OLIVEIRA, Rosemary Lapa de. Políticas Públicas para a Educação Infantil: um debate sobre a expansão da oferta e a formação dos professores. Revista de Estudos em Educação e Diversidade – REED, [S.L.], v.1, n.2, p. 392-409, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7900/5436 . Acesso em: 29 de jan. 2021.
TIRIBA, Léa. Educar e Cuidar: Buscando a Teoria para Compreender os Discursos e as Práticas. In: KRAMER, Sonia (Org.). Profissionais da Educação Infantil: Gestão e Formação. São Paulo: Ática, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.