Inclusive education and educational technologies: mediation and promotion of learning in remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.8746

Keywords:

inclusive education, collaborative teaching, educational technologies

Abstract

The reality currently experienced in education has enabled numerous reflections on the pedagogical process, intermediated by various networks and access to communication and information. Believing in this premise, this work has as its main objective to reflect on the possibilities of giving new meaning to quality teaching, even in the context of remote classes. It presents, therefore, the proposal of collaborative work and the use of educational technologies as a fruitful way to guarantee the inclusion and development of significant learning. The discussions here present take into account the demands of a new teaching posture that contemplates interaction, learning, and the development of competencies in a society of knowledge and information, affected by the Coronavirus pandemic. The ideas presented in the scope of this work result from a qualitative bibliographic research, referenced by the thoughts of Mendes (2017), Masetto (2000), Rodrigues (2012), Galvão Filho (2009), and Silva (2001). Through this study, it was possible to conceive the relevance of a collaborative teaching, based on the reconfiguration of the roles of those who act directly in the guidance of students, allowing, also, to situate the role of technologies as great allies in the proposal of an inclusive education. In turn, these technologies need to be supported by pedagogical mediations that diversify teaching and expand interactive skills, in order to place the learner in the position of active subject in his knowledge process.

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Author Biographies

Fabíola Cadete Silva, Universidade Estadual do Maranhão - Brasil

Mestra em Educação Inclusiva -PROFEI/UEMA; Universidade Estadual do Maranhão, UEMA - Brasil; Grupo de Pesquisa Inovação Tecnológica e Tecnologia Assistiva na Educação; Bolsista CAPES. Contribuição de autoria: Escrita, Revisão e Edição.

Adelis Carvalho Costa Azevedo, Universidade Estadual do Maranhão - Brasil

Mestra em Educação Inclusiva-PROFEI/UEMA; Universidade Estadual do Maranhão, UEMA - Brasil; Grupo de Pesquisa Inovação Tecnológica e Tecnologia Assistiva na Educação. Contribuição de autoria: Escrita e Revisão.

Petronilha Morais Moreira Pereira, Universidade Estadual do Maranhão - Brasil

Mestra em Educação Inclusiva-PROFEI/UEMA; Universidade Estadual do Maranhão, UEMA - Brasil; Grupo de Pesquisa Inovação Tecnológica e Tecnologia Assistiva na Educação. Contribuição de autoria: Escrita e Revisão.

Ilka Márcia Ribeiro de Souza Serra, Universidade Estadual do Maranhão - Brasil

Doutorado em Fitopatologia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2006). Docente na Universidade Estadual do Maranhão. Atua na pesquisa com enfoque em Gestão em EaD, TICS e EaD. Contribuição de autoria: Revisão e supervisão.

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Published

2023-02-09

How to Cite

SILVA, F. C.; AZEVEDO, A. C. C.; PEREIRA, P. M. M.; SERRA, I. M. R. de S. Inclusive education and educational technologies: mediation and promotion of learning in remote education. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e8746, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.8746. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8746. Acesso em: 3 jul. 2024.