Inclusive education and educational technologies: mediation and promotion of learning in remote education
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.8746Keywords:
inclusive education, collaborative teaching, educational technologiesAbstract
The reality currently experienced in education has enabled numerous reflections on the pedagogical process, intermediated by various networks and access to communication and information. Believing in this premise, this work has as its main objective to reflect on the possibilities of giving new meaning to quality teaching, even in the context of remote classes. It presents, therefore, the proposal of collaborative work and the use of educational technologies as a fruitful way to guarantee the inclusion and development of significant learning. The discussions here present take into account the demands of a new teaching posture that contemplates interaction, learning, and the development of competencies in a society of knowledge and information, affected by the Coronavirus pandemic. The ideas presented in the scope of this work result from a qualitative bibliographic research, referenced by the thoughts of Mendes (2017), Masetto (2000), Rodrigues (2012), Galvão Filho (2009), and Silva (2001). Through this study, it was possible to conceive the relevance of a collaborative teaching, based on the reconfiguration of the roles of those who act directly in the guidance of students, allowing, also, to situate the role of technologies as great allies in the proposal of an inclusive education. In turn, these technologies need to be supported by pedagogical mediations that diversify teaching and expand interactive skills, in order to place the learner in the position of active subject in his knowledge process.
Downloads
Metrics
References
BASEIO, Maria Auxiliadora Fontana; SANTOS, Patrícia Vieira; CARNEIRO, Wanderley. Educação e Inovação: o uso de tecnologias em contexto pandêmico. Revista UniÍtalo em Pesquisa, v. 11, p. 1-18, 2021.
BERSCH, Rita. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Brasília: Ministério da Educação, 28 de abr. de 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=89051%3Acneaprova-diretrizes-para-escolas-durante-a pandemia&catid =12&fbclid= IwAR0Im9WfdSFgf_ TRg3v4Wd5IapGjuqKacjdbPBny6rWGbix2XagiD8IEC4. Acesso em: 02 mai. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ed. 53, 18 mar. 2020b. Seção 01, p. 39.
BRASIL. Parecer CNE/CP n° 5/2020. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da Covid-19. Brasília, DF, 2020c. Disponível em: http: // portal. mec. gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 jan. 2021.
BRAUN, Patricia; MARIN, Márcia. Ensino colaborativo: uma possibilidade do Atendimento Educacional Especializado. Revista Linhas, v. 17, n. 35, p. 193- 215, 2016.
BUSS, Beatriz; GIACOMAZZO, Graziela Fátima. As Interações Pedagógicas na Perspectiva do Ensino Colaborativo (Coensino): Diálogos com o Segundo Professor de Turma em Santa Catarina. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, p. 655- 674, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/kzFtgbFkKF5MKKYND8w4NZK/abstract/?lang=pt. Acesso em:02 mai. 2021.
CALHEIROS, David dos Santos; MENDES, Gonçalves Mendes; LOURENÇO, Gerusa Ferreira. Considerações acerca da Tecnologia Assistiva no cenário educacional brasileiro. Revista Educação Especial. Santa Maria, v. 31, n. 60, p. 229- 244, jan/mar. 2018.
CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TICs. Kids online Brasil 2018: principais resultados, 2019. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_kids_online_brasil_2018_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 24 fev. 2021.
COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Soza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. #Fiquememcasa: Educação na Pandemia do COVID-19. Interfaces Científicas. Aracaju, v. 8, n. 3, p. 200- 217. Fluxo Contínuo. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia Assistiva para uma Escola Inclusiva: apropriação, demandas e perspectivas. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/10563. Acesso em: 20 fev. 2021.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pandemia dificulta acesso de 28,6 milhões de pessoas ao mercado de trabalho em maio. 2020a. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/27972- pandemia-dificulta-acesso-de-28-6-milhoes-de-pessoas-ao-mercado-de-trabalho-em-maio. Acesso em: 22 fev. 2021.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD). Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2018. 2020b. Disponível em: https: //ftp. ibge. gov. br/ Trabalho_e_Rendimento/ Pesquisa_Nacional_por_Amostra_de_Domicilios_continua/ Anual/Acesso_Internet_Televisao_e_Posse_Telefone_Movel_2018/Analise_dos_resultados_TIC_2018.pdf. Acesso em: 22 fev. 2021.
MARTINS, Marcos Francisco; COUTINHO, Luciana Cristina Salvatti; CORROCHANO, Maria Carla. Condições e dinâmica cotidiana e educativa na RMS (Região Metropolitana de Sorocaba/SP) durante o afastamento social provocado pelo coronavírus. 2020. Relatório de Pesquisa. (Relatório técnico-científico de pesquisa do Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba, PPGEd-SO). Sorocaba: UFSCar, 2020.
MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000. p.133-173.
MENDES, Eniceia Gonçalves. Sobre alunos "incluídos" ou "da inclusão": Reflexões sobre o conceito de inclusão escolar. In: VICTOR, Sônia Lopes; VIEIRA, Alexandre Braga; OLIVEIRA, Ivone Martins (org.), Educação especial inclusiva: Conceituações, medicalização e políticas. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2017, p. 60-83.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Bacich, Lilian; MORAN José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 02-25.
MORAN, José. O que é um bom curso a distância. Integração das Tecnologias na Educação. Secretaria de Educação a Distância. Salto para o Futuro. Brasília, Ministério da Educação, SEED, 2005.
RODRIGUES, David. As tecnologias de informação e comunicação em tempo de educação inclusiva. In: GIROTO, Claudia Regina Mosca; POKER, Rosimar Bortolini; OMOTE Sadao (org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília Oficina Universitária; São Paulo. Cultura Acadêmica, 2012, p. 25-40.
SCHLEMMER, Eliane; FELICE, Massimo Di; SERRA, Ilka Márcia Ribeiro Souza Serra de. Educação Onlife: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista. Curitiba, v. 36, 2020.
SILVA, Andréa Villela Mafra da. Educação e tecnologia no contexto da pandemia de covid-19: interfaces entre os pressupostos da Unesco e o parecer CNE/CP Nº 05/2020. Democratizar (Faetec), v. XIII, 2020, p.70.
SILVA, Marco. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. Boletim Técnico do Senac, v. 27, n. 2, p. 42-49, 2001.
SOUSA, Marisa Mendes Machado de; GOMES, Suzete Araújo Oliveira. Inclusão em Educação na Perspectiva do Desenho Universal para a Aprendizagem como instrumento de desenvolvimento e emancipação para estudantes com deficiência intelectual. RevistAleph, jul. 2019, p. 246-265.
THOMPSON, James John. Anatomia da Comunicação. Rio de Janeiro: Edições
Bloch, 1973.
UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação – resumo, 2020: Inclusão e educação: todos, sem exceção, 2020. Disponível em: https:// unesdoc. unesco. org/ark: /48223/pf0000373721_por. Acesso em: 22 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.