Assumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

Keywords:

Scientific knowledge, Scientific methodology, Scientific research, Experience report, Knowledge production

Abstract

Accepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ricardo Fraklin de Freitas Mussi, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catariana; Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia; Líder do Núcleo Internacional de Estudos em Direitos Humanos, Educação, Cultura e Saúde

Fabio Fernandes Flores, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Mestrando em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia; Participante do Núcleo Internacional de Estudos em Direitos Humanos, Educação, Cultura e Saúde.

Cláudio Bispo de Almeida, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade da Universidade do Estado da Bahia; Participante do Núcleo Internacional de Estudos em Direitos Humanos, Educação, Cultura e Saúde.

References

ABREU, S. M. B. DE; NÓBREGA-THERRIEN, S. M. Aprendizagens didáticas pela alteridade: experiência autoformadora na supervisão no PIBID Educação Física do IFCE. Cenas Educacionais, Caetité, v. 4, p. e10655, 2021. Disponível em: <https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/10655>. Acesso em: 28 mar. 2021

ALMEIDA, C. B. de. Projeto de extensão universitária em taekwondo: um relato de experiência (2005-2015). 1. ed. Fortaleza: RDS, 2016.

ADAMS, F. P. Desenvolvimento do problema e utilização da literatura. In: THOMAS, J.R.; NELSON, J.K.; SILVERMAN, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5ªed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

ANGELO, F. F. et al. Divulgação Científica. Analecta, v. 6, p. 1, 2020. Disponível em: <https://seer.cesjf.br/index.php/ANL/article/view/2738/1818>. Acesso em 01 de jul. 2021.

BRETON, H.; ALVES, C. A. A narração da experiência vivida face ao “problema difícil” da experiência: entre memória passiva e historicidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v.17, n. 44, p. 1-14, jan./mar., 2021. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8013/5526>. Acesso em: 01 jul. 2021.

BUENO, W. C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, [S.l.], v. 15, n. 1esp, p. 1-12, dez. 2010. Disponível em: <https://brapci.inf.br/index.php/res/download/44839>. Acesso em: 05 de jun. 2021.

CÁCERES, A. M.; GÂNDARA, J. P.; PUGLISI, M. L. Redação científica e a qualidade dos artigos: em busca de maior impacto. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia São Paulo, v. 23, n. 4, p. 401-406, 2011. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S2179-64912011000400019>. Acesso em: 28 mar. 2021.

CAPOZZOLO, A. A. et al. Experience, knowledge production and health education. Interface (Botucatu), v.17, n.45, p.357-70, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/icse/a/xcCQjhYkr8NZZLPXYrf9mpg/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 10 de jun. 2021.

CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática. 2014.

CIARALLO, G. Caminhos da produção do saber acadêmico-científico: características, planejamento e estruturação do trabalho acadêmico. Brasília: UniCEUB, 2019. Disponível em: <https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/prefix/13676/1/EBOOK%20CAMINHOS%20DA%20PRODUCAO%20DO%20SABER%20ACADEMICO-CIENTIFICO.pdf>.

CÓRDULA, E. B. L.; NASCIMENTO, G. C. C. A produção do conhecimento na construção do saber sociocultural e cientíco. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 18, p. 1-10, 2018. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/12/a-produo-do-conhecimento-na-construo-do-saber-sociocultural-e-cientfico>. Acesso em: 28 mar. 2021.

CRUZ, Roberto Moraes et al. Redação científica de artigos: problemas comuns. Revista Psicologia Organização e Trabalho, Brasília, v. 20, n. 3, p. 1-2, 2020. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572020000300001&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2021.

DALTRO, M. R; FARIA, A. A de. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v19n1/v19n1a13.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2021.

DIAS, A. M. I.; THERRIEN, J.; FARIAS, I. M. S. de. As áreas da educação e de ensino na Capes: Identidade, tensões e diálogos. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 10, n. 1, p. 34-57, 2017. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/6974/4395>. Acesso em: 28 mar. 2021.

FLORES, F. F. et al. A Educação Física do CAPS: experiências do estágio em Guanambi – BA. Cenas Educacionais, Caetité, v. 2, n. 1, p. 169-185, 2019. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/6308>. Acesso em: 28 mar. 2021.

FRANCISCO, F. B.; FIGUEIREDO, J. de P.; DUEK, V. P. práticas corporais de aventura nas dimensões do conteúdo: experiência na educação física infantil Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 508-524, Edição Especial, 2020. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4755/4717> Acesso em: 28 mar. 2021

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários a prática educativa. Sabotagem, 2006. Arquivo PDF. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/espanhol/pdf/pedagogia_da_autonomia_-_paulofreire.pdf>. Acesso em: 13 out. 2019.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRAZIOSI, M. E. S; LIEBANO, R. E; NAHAS, F. X. Elaboração da pergunta norteadora de pesquisa. Módulo científico da especialização em Saúde da Família modalidade a Distância – Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). São Paulo: UNIFESP, 2011. Disponível em: <https://www.unasus.unifesp.br/biblioteca_virtual/esf/1/modulo_cientifico/Unidade_12.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2021.

HENDGES, A. P. Estágio não formal: vivenciando experiências com a Educação Especial. Revista Insignare Scientia - RIS, Chapecó, v. 2, n. 3, p. 21-30, 2019. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11177>. Acesso em: 12 abr. 2021.

KASTRUP, V. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: KASTRUP, V.; TEDESCO, S.; PASSOS, E. (Orgs.). Políticas da cognição Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 93-112.

LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. DA. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 2, n. 3, p. 86-107, 18 dez. 2010. Disponível em: <https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20/18>. Acesso em 01 de jul. 2021.

MACHADO, L. Relato de experiência do intercâmbio realizado pelo programa Bramex. Revista ComCiência, Guanambi, v. 5, n. 7, p. 86-93, 2020. Disponível em: <http://www.revistacomciencia.com/arquivos/67.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2021.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

MARION, J. C.; DIAS, R.; TRALDI, M. C. Monografia para os cursos de Administração, Contabilidade e Economia. São Paulo: Atlas, 2002.

MENEZES, E. Método e limites da razão em Kant: enfoques preliminares. Cenas Educacionais, v. 4, p. e11425, 29 maio 2021. Disponível em: <https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11425/7918>. Acesso em: 16 de jun. 2021.

MUSSI, R. F. de F. et al. Inquérito de Saúde em População Quilombola Baiana: relato de uma experiência em pesquisa epidemiológica. Revista Saúde e Pesquisa, Maringá, v. 13, n. 3, p. 675-685, 2020. Disponível em: <https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/7525>. Acesso em: 28 mar. 2021.

OLIVA, A. C. S. de; RODRIGUES, V. D. S. Estágio curricular supervisionado: percepções sobre a etapa de caracterização da escola. Revista Ciranda, Montes Claros, v. 4, n. 2, p. 58-69, 2020. Disponível em: <https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/3242/3233>. Acesso em: 28 mar. 2021.

OLIVEIRA JUNIOR, O. N. A técnica da escrita científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 2201--2202, 2015. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/rbef/v37n2/0102-4744-rbef-37-02-2201.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2021.

OSSEGE, C. L. et al. Atuação do profissional de saúde residente no enfrentamento da covid-19: um relato de experiência da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Cenas Educacionais, Caetité, v. 3, p. e8489. Disponível em: <https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/8489>. Acesso em: 28 mar. 2021.

PAIVA, P. W. S. C; MATOS, M. B. Relato de experiência como docente na Escola Estadual Indígena Riachuelo. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 31, p. 471-492, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.22481/praxis.v15i31.4683> Acesso em: 28 mar. 2021.

PEREIRA, M. G. Preparo para a redação do artigo científico. Revista Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 21, n. 3, p. 515-516, 2012a. Disponível em: < http://scielo.iec.gov.br/pdf/ess/v21n3/v21n3a17.pdf > Acesso em: 28 mar. 2021.

PEREIRA, M. G. A introdução de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços em Saúde, Brasília, v. 21, n. 4, p. 675-676, dez. 2012b. Disponível em <http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742012000400017&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2021.

PEREIRA, M. G. A seção de método de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços em Saúde, Brasília, v. 22, n. 1, p. 183-184, 2013a. Disponível em <http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742013000100020&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2021.

PEREIRA, M. G. A seção de discussão de um artigo científico. Revista Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 22, n. 3, p. 537-538, 2013b. Disponível em <http://scielo.iec.gov.br/pdf/ess/v22n3/v22n3a20.pdf >. Acesso em: 28 mar. 2021.

PEREIRA, M. G. Redação de artigo científico. Editorial. CBM. Cadernos brasileiros de medicina (IMPRESSO), v. 1, p. 6-6, 2018.

SANTOS, M. R. DOS; FLORES, F. F.; PEREIRA, T. D. Relato de experiência sobre aspectos do ensino da natação na primeira infância. Cenas Educacionais, Caetité, v. 4, p. e10885, 2021. Disponível em: <https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/10885> Acesso em: 28 mar. 2021.

SILVA, AL; GOMES, AM. Avaliação educacional: concepções e embates teóricos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 29, n. 71, p. 350-384, maio/ago. 2018. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/5048/3636>. Acesso em

SILVA, E. Q.; LIONÇO, T. Cuidados éticos na pesquisa social: entre norma e reflexões críticas. Amazônica – Revista de Antrologia, Belém, v. 10, n. 2, p. 588-609, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/6519> Acesso em: 28 mar. 2021.

SOARES, M. do C. S. Reflexões e orientações sobre a produção de textos científicos. Revista Univap, São José dos Campos, v. 17, n. 30, p. 81-99, 2011. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/279273/mod_resource/content/1/REDACAO_TEXTOCIENTIFICO.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2021.

SOARES, S. V.; PICOLLI, I. R. A.; CASAGRANDE, J. L. Pesquisa Bibliográfica, Pesquisa Bibliométrica, Artigo de Revisão e Ensaio Teórico em Administração e Contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, v.19, n.2, p.1-19,2018. Disponível em: <https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/970/pdf_1>. Acesso em: 01 de jun. 2021.

SOUSA, D. A. de; BARROSO, M. L. A formação inicial docente em Educação Física a partir do Programa Residência Pedagógica: um relato de experiência. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3570>. Acesso em: 28 mar. 2021.

STOCKMANNS, J. I. et al. Escrita/reescrita acadêmico-científica no ensino superior: um processo em construção permanente. Revista Mundi Sociais e Humanidades, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 40-57, 2018. Disponível em: <http://periodicos.ifpr.edu.br/index.php?journal=MundiSH&page=article&op=view&path%5B%5D=657>. Acesso em: 28 mar. 2021.

THURBER, J. Outros métodos de pesquisa descritiva. In: THOMAS, J.R.; NELSON, J.K.; SILVERMAN, S.J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5ªed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

VIAN JR., O.; MENDES, W. V. O sistema de conjunção em textos acadêmicos: os mecanismos de sequenciamento e de explicação. Letras, v. 50, p. 163-186, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/20209. Acesso em: 01 jun. 2021.

Published

2021-09-01

How to Cite

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Assumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledge. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 21 nov. 2024.