Reflections on the act os reading or archeology of the act of reading in Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9427

Keywords:

Language, Word, Paulo Freire

Abstract

This study takes as its starting point Paulo Freire's best-known statement: "The reading of the world precedes the reading of the word, hence the subsequent reading of the word cannot do without the continuity of the reading of that one. "In this assertion, what Freire does, as he himself says, is to try to explain the “archaeology of the act of reading”. Following this path drawn more specifically in the book “The importance of the act of reading”, we seek to understand the theoretical foundations underlying this assertion and what happens when this relationship between reading and reality is not considered in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Edite Marques de Moura, Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco – Brasil

Doutora em Letras/Linguística pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora Colaboradora no Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco - Brasil. Técnica Pedagógica e Formadora de Língua Portuguesa da Secretaria Municipal de Educação de Recife – PE e Secretaria Municipal de Educação do Jaboatão dos Guararapes – PE. Membro da Academia de Letras de Jaboatão dos Guararapes. Integrante do Programa Coletivo Paulo Freire da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC.

References

BERTHOFF, A. Prefácio. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de

Janeiro: Paz e Terra, 1990.

BRITO, R.H.P; VASCONCELOS, M.L.M.C. Conceitos de Educação em Paulo Freire. Petrópolis, RJ: Vozes: São Paulo, SP: Mack Pesquisa – Fundo Mackenzie de Pesquisa, 2006.

FREIRE, P. Educação como Prática de Liberdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2008. Apêndice: 138,139.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, P.; BETO, Frei. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo, Ática, 1985.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

KLEIMAN, Ângela. Aspectos cognitivos da leitura. Campinas, São Paulo: Editora da

Unicamp, 1995.

MOURA, E. Marques. Leitura em Bakhtin e Paulo Freire: palavras e mundos. 2a edição. São Carlos: Pedro e João Editores, 2019.

ROJO, R. H. R. (2002) A concepção de leitor e produtor de textos nos PCNs: “Ler é melhor do que estudar”. In M. T. A. Freitas & S. R. Costa (orgs) Leitura e Escrita na Formação de Professores, pp. 31-52. SP: Musa/UFJF/INEPCOMPED.

SARTRE, J. P. Situations. Librairie Gallimard, Paris, 1959.

Published

2021-08-31

How to Cite

MOURA, E. M. de. Reflections on the act os reading or archeology of the act of reading in Paulo Freire . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 180-191, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9427. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9427. Acesso em: 23 nov. 2024.