Paulo Freire: 100 years of liberating praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9443

Keywords:

Paulo Freire, Liberating praxis, Limit situations

Abstract

The article presents the current situation of Paulo Freire for Brazilian education, focusing on his contributions to the field of liberating praxis, especially in times of an ultra-neoliberal society project. It shows that education is a political act, defends a liberating, humanizing and emancipatory education, exposes limit situations experienced by students and educators, announces viable novelties based on Paulo Freire's ideas and the ways of conjugating, in education, the verb hope . The text is divided into three parts. In the first one, the current thought of Paulo is presented, having as its axis the legacy of his works and the attacks he has suffered in recent years. In the second, the liberating praxis in Paulo Freire is discussed. The third part addresses the extreme situations and the challenge of the unprecedented viable Freirean, based on the experiences and challenges faced in remote education. The article points to the need to better understand the life and work of Paulo Freire, fight fake news and misinformation about the author, spread the thought and contribution of Paulo Freire's liberating praxis to education in Brazil and in the world, to overcome the extreme situations that one lives, to believe in the viable novelties and to hope in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sonia Maria Alves de Oliveira Reis, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia onde atua na graduação e nos cursos de especialização lato sensu. É professora externa do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UESB), coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), líder do Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire (NEPE/CNPQ). Coordenadora do Doutorado Interinstitucional. Dinter - UNEB/UFMG

References

BOLSONARO, Jair. O caminho da prosperidade: Proposta de Plano de Governo. Brasília, DF: [S. n.], 2018. Disponível em: https://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/BR/2022802018/280000614517/proposta_1534284632231.pdf. Acesso em: 20 ago.2021.

BRASIL. Lei n.º 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Brasília, DF: Presidência da República, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n.o 188, de 3 de fevereiro de 2020. Brasília, DF: MS, 2020. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2020/prt0188_04_02_2020.html. Acesso em: 25 abr. 2021.

CARA, Daniel. O que Paulo Freire e Anísio Teixeira diriam sobre a Base? In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR., Roberto (org.). Educação é a Base? 23 Educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019.

FEITOSA, Sonia Couto Souza; GADOTTI, Moacir. Método Paulo Freire: princípios e práticas de uma concepção popular de educação. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1999.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia crítica: transformações nos sentidos e nas práticas emancipatórias. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 423-439, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6299/5144. Acesso em: 20 ago. 2021.

FREIRE, Ana Maria Araújo. Notas explicativas. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. p. 168-170.

FREIRE, Paulo. Direitos Humanos e Educação Libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 13. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança – um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: o manuscrito. Projeto editorial, organização e revisão: Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Instituto Paulo Freire: Universidade Nove de Julho; Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GREEN, Elliott. What are the most-cited publications in the social sciences (according to Google Scholar)? In: LSE IMPACT BLOG. London, 12 May 2016. Disponível em: https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2016/05/12/what-are-the-most-cited-publications-in-the-social-sciences-according-to-google-scholar/. Acesso em: 20 ago. 2021.

KOHAN, Walter. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

O FUTURO da Escola: Seymour Papert e Paulo Freire - uma conversa sobre informática, ensino e aprendizagem. Produção da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – TV PUC. São Paulo: PUC-SP, 1995. Vídeo (60 min.), Formato MP4, son., color. Disponível em: http://177.11.48.108:8080/xmlui/handle/7891/395. Acesso em: 20 ago. 2021.

ROMÃO, José Eustáquio; GADOTTI, Moacir. Prefácio à segunda edição dos manuscritos de Pedagogia do oprimido. História dos manuscritos e de sua obra. In. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: o manuscrito. Projeto editorial, organização e revisão: Jason Ferreira Mafra, José Eustáquio Romão e Moacir Gadotti. São Paulo: Instituto Paulo Freire: Universidade Nove de Julho; Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. p. 6-27.

ROSSATO, Ricardo. Práxis. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (org.) Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 574-576.

SANTANA, Otacilio Antunes; SOUZA, Suzana Carvalho de. Pedagogia do oprimido como referência: 50 anos de dados geohistóricos (1968-2017) e o perfil de seu leitor. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 23, p. 1-31, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/hMnnrH6XJz5kQpCW5bxMXLh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2021.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

SOFFNER, Renato. Tecnologia e educação: um diálogo Freire-Papert. Tópicos Educacionais, Recife, v. 19, n. 1, p. 147-162, jan./jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/viewFile/22353/18549. Acesso em: 20 ago. 2021.

SOUSA, Carlos Alberto Lopes de. “Professor, quero ser oprimida!”: situação-limite e atos-limites no habitus professoral. Revista Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 18, n. 37, p. 551-568, set./dez. 2012.

Published

2021-08-31

How to Cite

REIS, S. M. A. de O. Paulo Freire: 100 years of liberating praxis. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 238-258, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9443. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9443. Acesso em: 24 aug. 2024.