School notebook as a student learning assessment tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.11953

Keywords:

evaluation, learning, student and notebook

Abstract

The study analyzes the practice of using the school notebook as an instrument for evaluating the student's learning situation. Methodologically, we opted for qualitative research. The interview was used as a data collection technique. This technique was applied to five students and three teachers from one of the primary schools in the city of Lichinga in the year 2022. Data processing was carried out using the technique of content analysis and triangulation of data. The results reveal that the school notebook is used to record the notes provided by the teachers, monitor the student's learning development, the contents that are being treated and reflect on the teacher's pedagogical practice. Even so, the object evaluated in the school notebook varies from teacher to teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agostinho Rosário Teimoso, Universidade Rovuma - Niassa

Mestrando em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Química pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição: Autor.

Arlindo Pichesse Naciaia, Universidade Rovuma – Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Lingua Portuguesa pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição: Autor.

António dos Santos João, Universidade Rovuma – Moçambique

Doutor em Psicologia, na Especialidade de Psicologia Educacional pela Universidade Pedagógica, em parceria com a Universidade de Lisboa – Portugal. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação da Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Rovuma. Pesquisador do Grupo de Estudos em Desenvolvimento, Aprendizagem e Cognição (GEDAC). Membro da Associação para o Desenvolvimento da Investigação em Psicologia Escolar e Educacional (ADIPSIEDUC): Autor.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade Rovuma - Moçambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE). Contribuição: Autor.

References

CARTAXO, Simone Regina Manosso; PIMENTEL, Josiane Cristina Dittmar. Relações entre professores, alunos e cadernos: sistematizações de uma pesquisa-intervenção. Olhar do Professor, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.15398.004.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Tradução Magda Lopes. Porto Alegre, Penso. 2013.

FRAGO, António Vinao. Os cadernos como fonte histórica: aspetos metodológicos e historiográficos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

JÚLIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. n.1, jan./jun. 2001.

NEUBERT, Caroline Guião Coelho.; SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Cadernos Escolares e Práticas Pedagógicas. COEB, 2014.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. Aprendendo com os cadernos escolares: sujeitos, subjetividades e práticas sociais cotidianas na escola. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio. Cadernos a vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: edUERJ, 2008.

PAIS, Ana; MONTEIRO, Manuel. Avaliação: uma prática diária. Lisboa: Presença, 1996.

SANTANA, Josiene de Carvalho.; MENEZES, José Américo Santos. O uso do caderno nas aulas de educação física. 10 ENFOPE, 2017.

SANTOS, Anabela Almeida Costa e. Caderno escolar na primeira série do ensino fundamental: funções e significados: Dissertação de Mestrado. São Paulo: USP, 2002.

SANTOS, Anabela Almeida.; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. Cadernos escolares: como e o que se registra no contexto escolar? Psicologia Escolar e Educacional, 2005. https://www.scielo.br/j/pee/a/XZrKttgfVBPhmrprzD9phtf/

SILVA, Tiago Morreira Fernandes da. A importância do caderno diário no ensino-aprendizagem de história e de geografia. Dissertação de Mestrado. Porto, Portugal: Universidade do Porto, 2013.

SOUZA, Mariana Venafre Perreira de. Lá, na última página do caderno escolar... práticas de letramento não autorizadas. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2010.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2023-01-25

How to Cite

TEIMOSO, A. R.; NACIAIA, A. P.; JOÃO, A. dos S.; GOMUNDANHE, A. M. School notebook as a student learning assessment tool. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e11953, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.11953. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11953. Acesso em: 27 jul. 2024.