Research in Social Representations in the graduate program in education at the State University Of Southwest Bahia
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14404Keywords:
theory and methods of Social Representations, state of knowledge, state-of-the-art in PPGEd, UESBAbstract
This article seeks to compose a State of Knowledge about the research that is guided by the Theories and Methods of Social Representations produced and developed by the Graduate in Education of the State University of Southwest Bahia. Thus, after examining the various approaches and directions used by the student-researchers at this mentioned Program, it can be inferred that the Social Representations analyze, psychosocially, how the being subjected to the group coexists and represents such an object before its grouping constituted in ideologies and affectivities. It is concluded, therefore, that Social Representations apprehend the object of research in different spaces and times, as well as analyze and understand the different subjects investigated, due to their multifaceted approach and their versatile method and methodological approach that crosses, moves, cuts and reconnects the different objects of scientific investigation.
Downloads
References
ABRIC, Jean-Claude. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001. p. 155-171.
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais - aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 18-43, jan. / jun. 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ms/index.php/ML/article/view/1169. Acesso em: 15 de mar. 2021.
ANDRÉ, Marli. A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 11-24, set./dez. 2006.
BOMFIM, Natanael Reis. Campos e abordagens da pesquisa em RS e educação: desafios e perspectivas do GIPRES. In: BOMFIM, Natanael (Org.). Representações, educação e interdisciplinaridade: abordagens teórico-práticas na interface entre identidades, territorialidades e tecnologias. Editora: CRV, Curitiba, 2017, p.159-169.
BOMFIM, Natanael Reis; CORREIA, Sílvia Letícia Costa Pereira; AZEVEDO, Micheline Liberato Marques de. Gestão colaborativa como fator de promoção à saúde e segurança na escola. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e11981, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.11981. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11981. Acesso em: 15 nov. 2023.
BOMFIM, Natanael Reis; VON CZÉKUS GARRIDO, Walter. Representações sociais sobre o futuro de jovens periféricos e suas contribuições às práticas socioeducativas. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 60, n. 63, 2022. DOI: 10.21680/1981-1802.2022v60n63ID27188. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/27188. Acesso em: 7 jan. 2023.
DURKHEIM, Emile. Educação e sociologia. 10ª ed. São Paulo: Ed. Melhoramentos, 1975.
JODELET, Denise (Org.) As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2001.
MARKOVÁ, Ivana. Dialogicidade e Representações Sociais: As dinâmicas da mente. Tradução: Hélio Magri Filho. Ed. Vozes, 1ª ed. (ISBN-10:8532633978, ISBN- 978-8532633972). 1 janeiro 2006.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Zahar: Rio de Janeiro, 1978.
OLIVEIRA, Edmila Silva de. Representações sociais sobre a docência superior nos cursos de pedagogia da UESB: saberes e dimensões. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista, p. 126. 2021. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2021/04/EDMILA-SILVA-DE-OLIVEIRA.pdf . Acesso em: out. 2021.
OLIVEIRA, Edmila Silva de; SILVA JUNIOR, Germinio Jose da; BARRETO, Denise Aparecida Brito. Concepções de práticas docentes nas interlocuções com a pedagogia da autonomia. Revista Exitus, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e023055, 2023. DOI: 10.24065/re.v13i1.2395. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2395. Acesso em: 15 nov. 2023.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.8018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 7 out. 2021.
PEREIRA, Marcos Aurélio. Representações Sociais de “ser professor no ensino superior”, pelos professores do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG) e sua relação com a prática pedagógica. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista, p. 120. 2017. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2017/05/Disserta%C3%A7%C3%A3o-corrigida-vers%C3%A3o-final-para-encaderna%C3%A7%C3%A3o.pdf . Acesso em: out. 2021.
RATEAU, Patrick; MOLINER, Pascal; GUIMELLI, Christian; ABRIC, Jean-Claude. Social Representation Theory. In: VAN LANGE, Paul A. M.; KRUGLANSKI, Arie W.; HIGGINS, Tory (org.). Theories of social psychology, Vol II. London: Sage, 2002. p. 477-497.
RODRIGUES, Priscila da Silva. O serviço de convivência e fortalecimento de vínculos com a escola: representações sociais de letramento e alfabetização. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista, p. 115. 2021. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2021/06/PRISCILA-DA-SILVA-RODRIGUES.pdf . Acesso em: out. 2021.
SÁ, Celso Pereira de. Construção do Objeto de Pesquisa em Representações Sociais, A: Editora: EdUERJ. 2ª ed. (ISBN-10:8585881372, ISBN-13: 978-8585881375). 1 jan. 1998.
SAMPAIO, Laís dos Santos. Representações sociais sobre o conceito de tempo pelos professores do primeiro ano do ensino fundamental da cidade de Brumado-Ba. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista, p. 89. 2017. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2017/06/LA%C3%8DS-DOS-SANTOS-SAMPAIO.pdf . Acesso em: out. 2021.
SANTANA, Reinaldo Alves de. Quando o estranho é a roça: representações sociais do ensino de leitura imbricadas nas práticas dos/as professores/as. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista, p. 113. 2018. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2018/05/Dissertacao-Reinaldo-Alves-de-Santana-com-ficha-catalogr%C3%A1fica-min.pdf . Acesso em: out. 2021.
SILVA JUNIOR, Germinio José da. Discussões sobre sociedade, educação, currículo, avaliação da aprendizagem e relações de poder. Ensino em Perspectivas, v.2, n.2, p. 1–17. 2021a. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4973. Acesso em: 15 de ago. 2021.
SILVA JUNIOR, Germinio José da. O trabalhador de aplicativo de mobilidade urbana sob demanda: recrutamento, seleção e decisão. Revista de Administração Unimep (RAU), v.19, n.2, p. 187–203. 2021b. Disponível em: http://www.raunimep.com.br/ojs/index.php/rau/article/view/1826. Acesso em: 15 de ago. 2021.
SILVA JUNIOR, Germinio Jose da. Qualidade percebida em serviços educacionais franqueados de língua inglesa. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022080, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.16776. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16776. Acesso em: 16 jan. 2023.
SILVA JUNIOR, Germinio José da. Formação Inicial e as suas implicações na profissão docente: Representações Sociais de professores de língua inglesa e as interconexões com a profissionalização. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB), Vitória da Conquista, p. 196. 2023. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2023/05/GERMINIO_JOSE_DA_SILVA_JUNIOR_2023_FORMACAO_INICIAL.pdf . Acesso em: 29 de abr. 2023.
SILVA JUNIOR, Germinio José da; BARRETO, Denise Aparecida Brito. Talking about human formation at the interface with identity and difference. Journal of Research and Knowledge Spreading, v.2, n.1, p. 1–6. 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/jrks/article/view/13060; DOI: https://doi.org/10.20952/jrks2113060. Acesso em: 26 de out. 2021.
SILVA JUNIOR, Germinio José da; BARRETO, Denise Aparecida Brito. Representações Sociais na atualidade digital e contingente. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e16143, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe16143. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16143. Acesso em: 15 nov. 2023.
SILVA, Daniela Oliveira Vidal da; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Claudio Pinto. Condições de trabalho e saúde de docentes municipais no sudoeste da Bahia. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12222, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12222. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12222. Acesso em: 15 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação em Páginas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.