TRAVEL TRAVELS: THE TEACHING BUILDING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.10086Keywords:
Teaching, Life's history, MemoirsAbstract
This text proposes to present how the construction of teaching took place from the perspective of the history of life, facts and reports on the itinerary for teacher education. The objective is to present how the construction of teaching took place by reporting the researcher's life story. As methodological aspects, it is characterized as a (self) biographical study based on life history, verifying the objective conditions, lived experiences and the way they are narrated by the author herself. I understand that narrating our story is enabling a reinvention of the way I present myself in the world, incorporating what was experienced and presenting the passing of things in the present. Thus, through my narratives, I intended to create a reflection on what we experience and experience along our training itinerary, as something extremely relevant for us to understand how our constitution as a person and professional takes place.
Downloads
References
BEZERRA, P. O. A constituição da identidade profissional e dos saberes docente: territórios da experiência. Revista De Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 432-445, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7902. Acesso em: 23 jan. 2021.
COLASANTI, M. Doze reis e a moça no labirinto do vento. 09. ed. São Paulo: Global, 2000.
FERREIRA. L. G. Os Ateliês Biográficos de Projeto e os processos formativos de professores: diálogos, (auto) biografia e ludicidade. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, Ano IX, n. 15, p. 99-110, 2015a. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/download/2458/2027/. Acesso em: 13 jul. 2020.
FERREIRA, L. G. Histórias de aprendiz: memórias, narrativas e formação docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 10, n. 4, 2015b. p. 1234-1249. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6217. Acesso em: 02 fev. 2021.
FERREIRA, L. G. Formação e identidade docente: práticas e políticas de formação. In: FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. de C. S. N. (Org.). Formação docente: identidade, diversidade e saberes. Curitiba: CRV, 2014. p. 167-179.
FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. de C. S. N. (Org.). Formação docente: identidade, diversidade e saberes. Curitiba: CRV, 2014.
FERREIRA, L. G. Mandalas Pedagógicas no processo ensino-aprendizagem: saberes e sabores na formação docente. Práxis Educacional, v. 15, n. 35, p. 61-76, p. 61-76, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5660. Acesso em: 11 ago. 2020.
FERREIRA, L. G. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 410-431. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7901. Acesso em: 13 jan. 2021.
FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. D. Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese. v. 7, n. único. p. 301-320. 2021. Disponível em: encurtador.com.br/beDU1. Acesso: 20 set. 2021.
FERREIRA, Á. de C.; GUERRA, A. A construção da identidade docente de licenciados em Física e Matemática: relatos sobre o processo formativo. Revista De Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 83-96, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7455. Acesso em: 23 jan. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo, Cortez, 2004.
LEMINSKI, P. Distraídos venceremos. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
____________. Toda poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
MOREIRA, J. da S. Implicações do estágio supervisionado na constituição da identidade profissional: relato de experiência. Revista De Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p 375-391, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7681. Acesso em: 23 jan. 2021.
REDESCOBRIR. Gonzaguinha. São Paulo: EMI-Odeon, 1981. CD.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.