DISSEMINATION OF ASTRONOMY TO THE SEERING AND VISUALLY IMPAIRED PUBLIC: EXPERIENCE IN A NON-FORMAL TEACHING/LEARNING SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10281

Keywords:

Visual impairment, Dissemination of astronomy, Non-formal learning space

Abstract

This article presents a work developed by undergraduate students in Physics. The objective was to prepare and carry out an exhibition aimed at disseminating Astronomy to the visually impaired public. The work was developed in the discipline of Instrumentation for Teaching Physics III in partnership with the Museum of Natural History of the South of the State of Espírito Santo (MUSES). The material was developed under the guidance of the teacher and with the collaboration of a teacher from the Specialized Educational Service for visually impaired students in a public school. In general, the sighted public showed interest in the exhibition, mainly in relation to the rocket models and Virtual Reality video. The blind child visitor felt very comfortable with the material, but showed strangeness regarding the model of the Moon's surface. The blind adult visitor showed greater ease in manipulating the material and understanding the information, as he lost his sight in adolescence and had initial knowledge about the topic and visual memory. The teenager visitor with low vision approved the materials and stated that the texts, images and models allowed them to understand what was being informed.

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Author Biographies

Diego Santos de Jesus, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestrando em Física na área de Física das Interações Fundamentais. Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID) e possui experiência em Computação Física.

Simone Aparecida Fernandes Anastácio, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada em Física (UFSJ), Mestre em Física (UFMG) e Doutora em Educação (UFMG). Professora na Universidade Federal do Espírito Santo - Unidade Alegre, Departamento de Química e Física. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física (MNPEF – SBF)/Ufes e do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores (PPGEEDUC/Ufes).

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Published

2022-03-31

How to Cite

Jesus, D. S. de, & Anastácio, S. A. F. (2022). DISSEMINATION OF ASTRONOMY TO THE SEERING AND VISUALLY IMPAIRED PUBLIC: EXPERIENCE IN A NON-FORMAL TEACHING/LEARNING SPACE. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-22. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10281

Issue

Section

Dossiê Temático