DISSEMINATION OF ASTRONOMY TO THE SEERING AND VISUALLY IMPAIRED PUBLIC: EXPERIENCE IN A NON-FORMAL TEACHING/LEARNING SPACE
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10281Keywords:
Visual impairment, Dissemination of astronomy, Non-formal learning spaceAbstract
This article presents a work developed by undergraduate students in Physics. The objective was to prepare and carry out an exhibition aimed at disseminating Astronomy to the visually impaired public. The work was developed in the discipline of Instrumentation for Teaching Physics III in partnership with the Museum of Natural History of the South of the State of Espírito Santo (MUSES). The material was developed under the guidance of the teacher and with the collaboration of a teacher from the Specialized Educational Service for visually impaired students in a public school. In general, the sighted public showed interest in the exhibition, mainly in relation to the rocket models and Virtual Reality video. The blind child visitor felt very comfortable with the material, but showed strangeness regarding the model of the Moon's surface. The blind adult visitor showed greater ease in manipulating the material and understanding the information, as he lost his sight in adolescence and had initial knowledge about the topic and visual memory. The teenager visitor with low vision approved the materials and stated that the texts, images and models allowed them to understand what was being informed.
Downloads
References
ALMEIDA, M. S. B. Educação não formal, informal e formal do conhecimento científico nos diferentes espaços de ensino e aprendizagem. 2014. TCC (Graduação) - Curso de Biologia, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2014.
ANDRADE, D. P. de. IACHEL, G. A elaboração de recursos didáticos para o ensino de Astronomia para deficientes visuais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Atas... Florianópolis: Abrapec, 2017. p. 1–9. Disponível em: <http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0291-1.pdf>. Acesso em: 06 dez. 2018.
BERNARDINO, J. da S. C.; NEGREIROS, C. L.; FERREIRA. L. L. Educação inclusiva em escolas da rede pública do município de Arenápolis/MT: uma experiência de ensino e aprendizagem em matemática com alunos de múltiplas deficiências. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, 2020. out./dez. 111- 128. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7610/5412. Acesso: 05 jan. 2021.
BIZERRA, A. F.; CIZAUSKAS, J. B. V.; INGLEZ, G. C.; FRANCO, M. T. de. Conversas de aprendizagem em museus de ciências: como os deficientes visuais interpretam os materiais educativos do museu de microbiologia? Revista Educação Especial, v. 25, n. 42, p. 57-74, 2012. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial. Acesso em: 03 fev. 2022.
BRASIL. Lei nº 11.904 de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11904.htm. Acesso em: 13 maio 2018.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Legislação sobre museus. 2. ed. Brasília: Edições Câmara, 2013. 159 p. Disponível em http://www.sistemademuseus.rs.gov.br/wp-content/midia/Legislacao-sobre-Museus.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.
CHAGAS, I. Aprendizagem não formal/formal das ciências: Relações entre museus de ciência e escolas. Revista de Educação, v. 3, n. 1, p. 51-59, 1993.
CHALHUB, T.; BENCHIMOL, A.; ROCHA, L. M. G. de M. Acessibilidade e inclusão: a informação em museus para os surdos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16, João Pessoa. Anais... João Pessoa, 2015. Disponível em:
http://www.ufpb.br/evento/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/2863/1207. Acesso em: 03 mar. 2022.
COSTA-PINTO, D. da.; SOUZA, G. A.; SILVA, D. M.; FARIAS, T. P. D.; MEIRELLES, R. M. S.; ARAÚJO-JORGE, T. C. A construção de mini-museus de Ciências auxiliando deficientes visuais no ensino fundamental, médio e superior do Estado do Rio de Janeiro, Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIA, 5., 2005, Bauru. Atas... Bauru: ABRAPEC, 2005. p. 1–9.
DAMASCENO, A. R.; CRUZ, I. D. Inclusão em educação e a formação de professores em perspectiva: entre velhos dilemas e desafios contemporâneos. Revista de Estudos Em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, p. 71-88, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8093. Acesso em: 30 mar. 2021.
DOMINGUES, C. dos A.; SÁ, E. D. de; CARVALHO, S. H. R. de; ARRUDA, S. M. C. de P.; SIMÃO, V. S. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar. Os alunos com deficiência visual: baixa visão e cegueira. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Especial, 2010. 63p.
DOMINICI, T. P.; OLIVEIRA, E.; SARRAF, V.; DEL-GUERRA, F. Atividades de observação e identificação do céu adaptadas às pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 30, n. 4, p. 4501-1-4501-8, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-47442008000400010. Acesso em: 21 mar. 2021.
FERREIRA, L. G.; BARRETO, D. A. B.; SOUZA, E. M. de F. Educação Inclusiva e Currículo: reflexões sobre as novas exigências formativas. In: COSTA, G. dos S.; PUIGGRÒS, N. R.; NUNES, C. P. (Orgs.). Educação e inclusão: desafios formativos e curriculares. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2020, p. 87-100.
FERNANDES, Simone Aparecida et al. Conceitos, Procedimentos e Atitudes no Ensino de Ciências: avaliando uma aula sobre fungos no Ensino Fundamental. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 1, n. 1, p. 69-82, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7223. Acesso em: 28 mar. 2022.
GADOTTI, M. Educação Formal, Não Formal e Informal: três conceitos vizinhos. Cidade Évora Educadora. Évora, v. 1, p. 1-4, 2012.
GASPAR, A. A educação formal e a educação informal em ciências. In: MASSARANI, L; MOREIRA, I. C E BRITO, F. (Orgs.) Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2002. p. 171-183. Disponível em: http://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/cienciaepublico.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.
GOHN, M. da G. Educação não-formal na pedagogia social. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006, São Paulo. Procedings... São Paulo: USP, 2006. Disponível em:
http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 jan. 2021.
LOUREIRO, C. R. M. J.; SILVA, R. L. da. Políticas Públicas de Educação Inclusiva: desafios à formação de estudantes público-alvo da educação especial. Revista de Estudos Em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, p. 196-210, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8090. Acesso em: 30 mar. 2021.
MARANDINO, M. Interfaces na relação museu-escola. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 18, n. 1, p. 85-100, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x. Acesso em: 28 fev. 2022.
MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009. 216 p.
MARTINS, P. R. A inclusão social tem influência nas práticas museais? O acesso dos públicos com deficiência. Midas, v. 2, p. 1-13, 2013. Disponível em: http://midas.revues.org/246. Acesso em: 03 de mar.2022
MONTI, L. L. A materialização da deficiência na atualidade: algumas considerações. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 2, n. 6, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9490. Acesso em: 30 jan. 2022.
OLIVEIRA, G. C. da G. de; TURCI, C. C.; SILVA, E. M. de A.; TEIXEIRA, B. M.; GARRIDO, I. S.; MORAES, R. S. O Museu Nacional da UFRJ como um espaço não formal para o ensino e aprendizagem de Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Atas... Campinas: ABRAPEC, 2011. p. 1-10.
ROCHA, S. C. B. da; FACHÍN-TERÁN, A. O uso de espaços não formais como estratégia para o ensino de ciências. Manaus: UEA/Escola Normal Superior/PPGEECA, 2010. 136 p.
ROMANI, E. Design do livro tátil ilustrado: processo de criação centrado no leitor com deficiência visual e nas técnicas de produção gráfica da imagem e do texto. 2016. Tese (Doutorado em Design e Arquitetura) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2016.
SANTOS, S. S. Espaços educativos científicos: formal, não formal e informal. Revista Areté, v. 9, n. 20, p. 98-107, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/251. Acesso em: 01 out. 2018.
SANTOS, D. L. dos; MACEDO, A. C. De ponto em ponto, do b-a-ba à leitura de mundo: vivências freirianas para além do espaço escolar. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 2, n. 5, p. 1-25, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9261. Acesso em: 30 jan. 2022.
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação – Reação, São Paulo, mar./abr., v. XII, p. 10-16, 2009. Disponível em: http://www.ocuidador.com.br/imgs/utilidades/terminologia-50aa23697289a.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.
SARRAF, V. P. Acessibilidade para pessoas com deficiência em espaços culturais e exposições: inovação no design de espaços, comunicação sensorial e eliminação de barreiras atitudinais. In: CARDOSO, E.; CUTY, J. (org.). Acessibilidade em ambientes culturais. Porto Alegre: Marca Visual, 2012, p. 16-37. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3024706/mod_resource/content/1/acessibilidade-em-ambientes-culturais-eduardo-cardoso-e-jeniffer-cuty-orgs.pdf. Acesso em: 03 de jun. 2018.
SILVA, Angélica Fátima dos Santos; ANDRADE, Maria Aparecida da Silva. Validação de sequência didática a partir de uma questão sociocientífica sobre desmatamento na perspectiva CTSA para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 1, n. 2, p. 231-255, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7897. Acesso em: 28 dez. 2021.
SILVA, Railane dos Santos; SILVA, Mara Aparecida Alves; SILVA, José Gilberto. Os limites e potencialidades de uma oficina temática como estratégia para o ensino de química. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 207-230, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7197. Acesso em: 28 dez. 2021.
SIMÕES, E. da S.; HOELTGEBAUM ZAVA, D.; SILVA, G. C. F.; AZULAY KELMAN, C. Menos do mesmo: a pedagogia visual na construção da L2. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO ESPECIAL, 7., 2011, Londrina, PR. Anais [...] v.1, n.1. Londrina, PR: UEL, 2011. p. 3608-3616.
SOUSA LEÃO, G. B. O. e, G. B. O. e; SOFIATO, C. G.; OLIVEIRA, M. de. A imagem na educação de surdos: usos em espaços formais e não formais de ensino. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 22, n. 1, p. 51-63, 2017. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/4c04/a5a4d8096d5f8ac82a436f1def9ecad866ac.pdf. Acesso em: 02 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.